בני משפחת פוגל הובאו למנוחות

רבבות ליוו למנוחת עולמים את חמשת בני משפחת פוגל שנרצחו בפיגוע באיתמר. הרב לאו ספד בדמע: "יש רגעים בהם נעתקות המילים"

חדשות כיפה אורי פולק 13/03/11 00:00 ז באדר ב'

בני משפחת פוגל הובאו למנוחות
יחצ, צילום: יחצ

חמשת בני משפחת פוגל אשר נרצחו בפיגוע הרצחני אשר אירע בליל שבת ביישוב איתמר, הובאו היום (א) למנוחות בהר המנוחות שבירושלים. אלפים השתתפו במעמד הלוויה ובהם קרובי משפחתם, רבנים וראשי ישיבות, חברי כנסת ויו"ר הכנסת, ראובן ריבלין.

הרב ישראל מאיר לאו, רבה הראשי של תל אביב, הספיד בדמע את בני המשפחה. "אנחנו נמצאים עכשיו במצב שמזכיר את רעיו של איוב, המגיעים אל איוב האבל ויושבים עמו לארץ שבעה ימים ושבעה לילות - ולא יכלו דבר דבר, כי ראו כי גדל הכאב מאוד. יש מצבים, יש ימים ושעות, בהם נעתקות המילים. אתה יושב ומרגיש את הכאב, את הזעם ואת חוסר האונים. כשנדמה היה לך שמעגל האימה הזה נסגר, אך נהר הדמים זורם ואנחנו עומדים בחוסר אונים", אמר הרב לאו.

"במה אנחם אתכם, מה אפשר לומר שתינוקת בת חודשיים-שלושה דקורה למוות?", זעק הרב לאו. "אנחנו מכירים את האנשים האלה, את החברים של הרב אודי ורותי. אנחנו מכירים את ההורים למשפחת פוגל והרב בן ישי. אנחנו צריכים לדבר אליהם? הם מדברים! הם זועקים, זעקה של אמונה שבוקעת מגרונותיהם. אנחנו לא נשבר לעולם, לא נתכופף ולא נוותר. שבנו אל ארץ מורשת אבות שהייתה לנחלת בנים והיא ביתנו, שום דבר מאיתנו לא ימנע את האמונה הזאת בצדקת הדרך".

הקרבנו אתכם על מזבח שובנו אל ארץ אבותינו

"בליל שבת ויקרא מתחילים לקרוא על קורבנות - מי חשב על קורבנות כאלה? כשמדברים על עולה, מי חשב על עולות כאלה תמימות שאנחנו הקרבנו על מזבח שובנו אל ארץ אבותינו", הוסיף הרב לאו. הרב לאו התייחס לעברו של הרב אודי ז"ל, אשר פונה מנצרים והפך לאיש חינוך באיתמר. "בבת אחת נעתקו מאיתנו ונלקחו בכוח זרוע של מפלצות אדם וחיות טרף, שמסוגלים לשסף גרון של ילד או תינוקת בת חודשים. האמנו שהדבר הזה נגמר, אבל הוא לא נגמר והאור עוד לא נראה בקצה המנהרה", אמר.

קהל הנוכחים התרגש במיוחד כשפנה הרב לאו אל היתומים ואמר לתמר, שלא נהרגה בפיגוע, כי הפכה בשעה אכזרית לאם. "את רק ילדה בת 12, אבל אני כבר איתי דברים כאלה. היא תהיה האם של שני הילדים האלה, בצילם של הסבים והסבתות", אמר הרב לאו.

אל מלאכי השרת הצטרפו מלאכי חבלה

הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר, ספד למשפחה ואמר כי המרצחים הם בבחינת עמלק. "אנשים שמסוגלים לשסף ולטבוח במשפחה שלמה לאחר שחזרו מבית הכנסת, הם עמלק. עלה המוות בחלוננו ואל מלאכי השרת הצטרפו מלאכי חבלה", אמר הרב מצגר.

הרב הראשי תיאר כיצד "בשעת לילה מאוחרת, כשהם נכנסים לבית ורואים את ישי הקטן מנסה להעיר את הרב אודי, "אבא תקום" ואנחנו יודעים שהוא עוד יקום בתחיית המתים. הזעקה של ישי היא זעקה חודרת לב, לא רק לאוזן". הרב מצגר ציטט את דבריו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק, אשר אמר כי "הנספים בלא משפט הם בבחינת צדיקים שמיתתם מכפרת".

"כל הדור מתרומם ומתאחד. אם הרוצחים הללו הצליחו, הם לא הצליחו לשבור אותנו - הם הצליחו לאחד אותנו. אין היום שמאל או ימין, אין לב יהודי שלא שותת דמעה ואין אדם שיכול להישאר אדיש אחרי התמונות הקשות האלו. עם מי יש לנו לשבת ולדבר שלום?", תהה הרב מצגר אשר הדגיש כי התשובה לרצח היא שהישוב איתמר יהפוך לעיר ואם בישראל. "היישוב שאולי ספג הכי הרבה אסונות בעשור האחרון, צריך להתפתח לעוד שכונה ועוד בנייה - זאת התשובה וכך נתחזק", אמר.

פעלתם מתוך אמונה שציון כולה שלנו

יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, תיאר כיצד משפחת פוגל רצתה להמשיך ולבנות את הארץ, גם לאחר שפונתה מהיישוב נצרים במסגרת יישום תוכנית ההתנתקות. "הייתי שם אתכם בנצרים וגם אחרי שעמדתם רצוצים וכואבים מול חורבות ביתכם בנצרים - אף על פי כן לא חלשה אמונתכם ולא רפו ידיכם כמלא הנימה. עליתם שוב ובניתם בניין חדש באיתמר, המשכתם משם ללכת חלוצים לפני המחנה. בצניעות ובעוצמה, מתוך אמונה כי ציון כולה שלנו", אמר ח"כ ריבלין.

ח"כ ריבלין הוסיף וציין כי בני משפחת פוגל היו "מופת וסמל לדביקות במעשה הציוני. על אף הקשיים יכולתם והאמנתם לכל אלו. לאחרונה הולכים ומתרבים בתוכנו אלו המהססים בזכותנו על הארץ. צדקת הדרך מגומגמת. אם לעצמנו אנחנו מתקשים להסביר לשם מה באנו לארצנו, איך נסביר זאת לאומות העולם? חולשתנו מבית מורגשת על ידי אויבינו והם מנצלים בשיטה עמלקית ורצחנית, באצטלה של לוחמי חופש, מנסים לשבור את רוחנו ולסלק אותנו מכל ארצנו".

"בדמכם נחייה ונוסיף ונבנה, נמשיך לאחוז באדמת הארץ הטובה. נוסיף ונקיים את זכותנו לבנות בכל מקום ובכל זמן. אחיי ואחיותיי, בניה בארץ ישראל איננה פעולת תגמול - זוהי זכותנו ואמונתנו מדור לדור. זו תשובתנו למרצחים כי לא יוכלו לנו", הוסיף ח"כ ריבלין.

איך אפשר לחגוג השבוע את פורים?

תא"ל (במיל) הרב אבי רונצקי, רב ביישוב איתמר, תיאר כיצד נכנס לבית המשפחה ונתקל במראות הזוועה. "מה שזעק בתוכי הוא המשפט של הנביא יחזקאל, "בדמיך חיי". יצא לי לחוות הרבה מראות קשים במהלך חיי ובהם מלחמות. כשרואים חיילים הרוגים אפשר להתרגל למראות של שדה המערכה, אבל לראות תינוקות מתים?"

"איך אפשר לחגוג את פורים השבוע?", תהה הרב רונצקי. "מקור השמחה שלנו הוא בלימוד התורה שאתה לימדת, בחינוך של תלמידים והיו לך הרבה כאלה. אנחנו נעמוד בזה בוודאי". הרב רונצקי הוסיף וציין כי "היישוב שלנו מלא אנשים טובים ותמימים, לא קיצונים. עובדי אדמה, העוסקים בחינוך ומגדלים ילדים. אף אחד לא ישבור אותנו. בעקבות כל פיגוע נוספו באיתמר עשרות משפחות ועשרות תלמידים וכך גם יהיה בחודשים הבאים".

"הבקשה היחידה שיש לנו מגורמי השלטון שנמצאים כאן ובכלל, הוא שתעזרו לנו בכך. עזרו לנו להמשיך להתרחב בבנייה ובנטיעה, בעוד מקומות שנוכל להביא לשם את המשפחות המרובות שרוצות להגיע אל היישוב שלנו", סיכם הרב רונצקי.