הסיכון שבכוח

לאור הרשעת הנשיא קצב מציע הרב יובל שרלו למחנכים לעסוק בסכנות אשר בכוח הציבורי ולהתמודד עם תופעת ההטרדות המיניות תוך תמיכה במתלוננים

חדשות כיפה אורי פולק 30/12/10 00:00 כג בטבת התשעא

הסיכון שבכוח
משרד החוץ הרוסי-cc-by, צילום: משרד החוץ הרוסי-cc-by

הרב יובל שרלו, ראש ישיבת פתח תקווה, מציע למחנכים לעסוק בסכנות שבעוצמה שלטונית, זאת בעקבות הרשעתו של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, בעבירות חמורות של אונס והטרדה מינית.

בתשובה לשאלה המתפרסמת באתר ישיבת פתח תקווה כותב הרב שרלו כי כדאי לעסוק בימים אלו ב"פרשת המלך" ובעיקר להדגיש ולהדגים כיצד התורה עצמה מלמדת על הסכנות שבעוצמה שלטונית, מכל סוג שהוא. "התורה מלמדת כי שתי סכנות אורבות למי שמחזיק כוח בידו - האחת היא הסכנה של לבלתי רום לבבו מאחיו, כלומר - ניצול הכוח השלטוני מתוך רום לב לטובת הנאה אישית של המלך או של בעל הסמכות והכוח", ציין הרב שרלו.

"כוח בכלל הוא דבר מסוכן, וכל אדם, למן מדריך בתנועה ועד נשיא מדינה, חייב להיזהר שלא להשתמש בו לטובת ניצולו האישי ובעיקר על ידי פגיעה בבני אדם אחרים", קובע הרב שרלו. עוד מציין הרב כי הסכנה השנייה בכוח היא "הסכנה של סור מן המצווה ימין ושמאל, כלומר מעילה בשליחות שהוטלה עליו להוביל את המונהגים על ידו לעולם התיקון ולא לעולם התוהו".

"התורה לא רק מזהירה מפני הכוח אלא גם מלמדת איך להתמודד עם הסכנות האלה. דרך אחת היא לא ירבה, כלומר: צמצום הגורמים היכולים להביא את בעל הכוח לנצל את הכוח שלו בצורה אסורה. על ידי צמצום סממני שלטון ועוצמותיו בעל הכוח מגביל את עצמו. כל מקום בו יש סממני ניתוק וריחוק, מחסומים ועוזרים, ריבוי סמלי עוצמה וכדו - מהווה סכנה עצומה, והתורה מצווה לא ירבה. הדרך השנייה היא וכתב לו את ספר התורה הזה, לאמור: להיות מודרך באופן מתמיד על ידי התורה, המוסר, הצדק והחסד, ולקבל כל החלטה כתוצאה מכך", כותב הרב שרלו.

ההזדמנות לעסוק בתופעת ההטרדות המיניות

ראש ישיבת פתח תקווה מציע למחנכים ללמוד את הסכנות שבעוצמה, ללמוד את הדרכים להתמודד עימה, ו"לא לשכוח כמובן ללמוד את העובדה שהתורה לא אוסרת מלוכה ולא מונעת אותה". הרב שרלו מדגיש כי התורה "לא שוללת את הכוח מצד עצמו, כיוון שיש בו חשיבות עצומה, אלא רק מדריכה את דרכי ההתמודדות עימו. לאחר מכן טוב לדבר עם התלמידות על רמות שונות של כוח שכל אחד מחזיק בידו, ושהוא רלוונטי לסוגיה הזו. הורים מחזיקים בכוח, מורים מחזיקים בכוח, מדריכות בתנועה מחזיקות בכוח, והדברים רלוונטיים לכולם".

עוד מציע הרב שרלו לעסוק בנושא ההתמודדות עם ניצול של בעלי סמכות וכוח, זאת כיוון שלהיכרותו "ישנו פער בלתי נסבל בין מספר הבנים והבנות הנפגעים ובין הנבלים שבסופו של דבר מורשעים בדין ונענשים", פער הנובע לדבריו "מהעובדה שמי שנפגע אינו מתלונן, ואינו מנסה להתמודד עם הבעיה".

כחבר פורום "תקנה" למניעת הטרדות מיניות, מתאר הרב שרלו כיצד נחשף בשנים האחרונות "להיקף גדול מידי של מקרים של פגיעות קשות וקשר שתיקה". הוא מדגיש בדבריו כי הוא איננו שופט את אלו שהחליטו שלא להתלונן, אך טוען כי זו ההזדמנות האקטואלית להתמודד עם התופעה.

"כדאי לתאר את הבעיה בפני התלמידות, ולומר להן כי המערכת החינוכית בבית הספר היא בעלת אוזניים כרויות ולב שומע לבנות שנפגעות, והיא תעמוד לצידן כשיתברר שהן נפגעו, ותעשה כל דבר כדי לגאול אותן ממצוקתן ותחתור להענשת הפוגע בדרכים החוקיות והמשפטיות בעם ישראל. הדבר מחייב גם את אלה שלא נפגעו אך חברותיהן התלוננו לתמוך בהן ולחזק אותן", כותב הרב שרלו.