המח"ט, הדיקן, ופקיד האוצר

הרב עמיחי גורדין מסביר בעקבות דבריו של מח"ט הצנחנים כי מסלול ה"הסדר" משתלם למדינה בדומה להשקעה בלימודי הרוח באקדמיה. "זו השקעה המשביחה עם הזמן"

חדשות כיפה הרב עמיחי גורדין 15/12/10 00:00 ח בטבת התשעא

המח"ט, הדיקן, ופקיד האוצר
יעקב פייגלין, צילום: יעקב פייגלין

כה אמר מח"ט הצנחנים: "אתם שואלים האם זה נכון שבחטיבת הצנחנים מפלים לרעה הסדרניקים. זה נכון. ומה זה החטיבה? אני זה החטיבה. מבחינתי כל המסלולים האלה - הסדר, מח"ל, נח"ל - כל אלה אני לא רוצה אותם בחטיבה. זה מסלולים שלא כלכליים לי".

כה אמר הדיקן: "אתם שואלים האם זה נכון שבאוניברסיטה מפלים לרעה את מדעי הרוח. זה נכון. ומה זה האוניברסיטה? אני זה האוניברסיטה. מבחינתי כל המסלולים האלה - היסטוריה, לשון, פילוסופיה - כל אלה אני לא רוצה אותם באוניברסיטה. זה מסלולים שלא כלכליים לי".

כה אמר פקיד האוצר: "אתם שואלים האם זה נכון שהאוצר מפלה לרעה חלק מהמשרדים. זה נכון. ומה זה האוצר? אני זה האוצר. מבחינתי כל המשרדים האלה - תרבות, איכות סביבה וספורט - כל אלה אני לא רוצה אותם בתקציב המדינה. זה משרדים שלא כלכליים לי".

איני מכיר את אל"מ אהרן חליוה, מח"ט הצנחנים. מן הסתם מדובר בקצין מוכשר ואיכותי שתרם לא מעט לביטחוננו. למרבה הצער, מסתבר שגם אנשים מוכשרים וטובים יכולים ללקות בליקוי מאורות. שתי טעויות מביכות טעה המח"ט. טעות ראשונה היא המחשבה שחטיבת הצנחנים היא המטרה. חטיבת הצנחנים אינה מטרה אלא אמצעי. אמצעי למען הצבא. אגב, גם הצבא אינו מטרה אלא אמצעי. אמצעי למען המדינה.


גם אנשים מוכשרים יכולים ללקות בליקוי מאורות (צילום: דובר צהל)


אל"מ חליוה לא רוצה מח"לניקים בחטיבה שלו. אם חטיבת הצנחנים הינה תכלית הכל - אזי צודק האל"מ. למה לגייס יהודים מחוץ לארץ לחטיבה המהוללת שלו. הם הרי חיילים פחות טובים מישראלים שורשיים. הם גם משרתים שירות הרבה יותר קצר. חבל להשקיע בהם, זה לא כלכלי. אבל אם חליוה היה מרים את מבטו מעל חטיבת הצנחנים המפוארת, הוא היה מבין שיש ערך עצום בלאפשר ליהודים מחוץ לארץ לשרת בצבא. זו הדרך שלהם להתקשר למדינה ולחברה שלנו. זו הדרך לעזור להם להיקלט בארץ. אולי זה לא יועיל לחטיבת הצנחנים, אבל זה הועיל ויועיל רבות למדינה ולחברה שלנו.

אל"מ חליוה גם לא רוצה תוכנית של נח"ל. אם חליוה היה חושב קצת, הוא היה מבין שבלי הנח"ל אולי היה לו צבא קצת יותר טוב, אבל לצבא הטוב הזה לא היה יישובים שעליהם צריך להגן.

הטעות השניה של אל"מ חליוה קשורה ליחס שבין הרוח והכוח. חיל האוויר הבין מזמן שטייסים משכילים טובים מטייסים שאינם משכילים. לכן האריך חיל האוויר את קורס הטיס בשנה נוספת. שנה שבה טייסינו לומדים ומשכילים. במשך שנה שלמה לומדים הטייסים דברים שלא מועילים להם להטסת מטוסים (מדעי המדינה, מתמטיקה ועוד). קברניטי חיל האוויר מבינים שטייסים שלמדו והשכילו הינם טייסים משובחים יותר, היודעים לתפקד במצבים מורכבים בצורה טובה יותר. כך הסביר מפקד קורס הטיס לצוערים את מטרת הלימודים.

בחיל האוויר הבינו שהאדם אינו מכונה, ושהרוח משפיעה על יכולת הלחימה. חיל האוויר משלם הון עתק כדי לקבל טייסים משכילים. במבט כלכלי צר זה נראה כטעות. במבט רחב זה הכרחי ומתבקש. לא הכל נמדד דרך בוחן מסלול. גם לרוח יש ערך. ערך רב. הרוח תורמת הרבה לצבא, אבל חשוב הרבה מכך - הרוח תורמת למדינה. התורה שנלמדת בין ספסלי ישיבות ההסדר עוזרת לתלמידים להיות אנשים איכותיים יותר, ולתרום יותר למדינה ולחברה.

הצבא מפסיד חודשי שירות של הסדרניקים. המדינה מבזבזת כסף על לימודי מדעי הרוח, לימודים שלא תורמים לכלכלת מדינתנו. במבט ראשון זה אכן בזבוז, במבט מעמיק זוהי השקעה. השקעה שרק משביחה עם הזמן.

המאמר המלא יתפרסם בעלון "שבת בשבתו". הרב עמיחי גורדין משמש כר"מ בישיבת ההסדר הר עציון