רב איננו עיתונאי

הרב יעקב אריאל מבקש להוריד את שאלת השכרת הדירות לערבים מסדר היום התקשורתי. "מדובר בפסיקה עתיקה ובסוגיה מורכבת. אין שורה תחתונה וחד משמעית"

חדשות כיפה אורי פולק 07/12/10 00:00 ל בכסלו התשעא

רב איננו עיתונאי
יחצ, צילום: יחצ

"סוגיית ההשכרה או המכירה של דירות לערבים בפרט ולשאינם יהודים בכלל, היא סוגיה מרוכבת מכדי לעסוק בה מעל כותרות העיתונים ומבזקי החדשות" - כך אומר היום (ג) לכיפה רבה של העיר רמת גן, הרב יעקב אריאל, בעקבות פרסום גילוי הדעת ההלכתי עליו חתומים כ-50 רבני ערים בישראל, לפיו אין להשכיר דירות לערבים.

כזכור, הבוקר התפרסם גילוי דעת, עליו חתמו כ-50 רבני ערים ממטולה ועד אילת, לפיו "אסור מהתורה למכור בית או שדה בארץ ישראל לנכרי" וכי "המוכר או המשכיר לערבים ירה באזור שגרים בו יהודים גורם נזק גדול לשכניו". בין הרבנים הבולטים החתומים על העצומה: הרב דב ליאור, הרב שלמה אבינר, הרב יעקב יוסף, הרב שמחה הכהן קוק, הרב אביגדור נבנצל והרב יוסף שיינין.

לדברי הרב אריאל "הרב יצחק הרצוג, הרב הראשי הראשון לישראל, התייחס בשעתו לנושא המורכב הזה במאמר ארוך וגדוש סעיפים. בין היתר הוא התייחס לעובדת היותה של המדינה דמוקרטית ועל ההשפעה ההלכתית של זה, לעומת החשש להשתלטות על אדמות ארץ ישראל, להיבטים של השכרה מול מכירה ולשאלת זהותו של השוכר - האם הוא מוסלמי או נוצרי או חסר דת".

הרב אריאל מסביר כי מדובר ב"פסיקה עתיקה ומורכבת" אך מדגיש כי הדיון סביבה איננו מתאים באופיו לגילוי דעת מתוקשרים והבעות עמדה פומביות. "רב איננו עיתונאי ואיננו צריך להיות עיתונאי. הרב הרצוג בזמנו ידע להציג היבטים להיתר והיבטים לאיסור. אין שורה תחתונה שאפשר לצטט ככותרת ולסיים בכך את העניין", מסכם הרב אריאל.


הגזענות מקורה בתורה, ארץ ישראל מיועדת לעם ישראל

לעומתו, ראש ישיבת מעלה גלבוע, הרב יהודה גלעד, בוחר בשיחה עם כיפה להגיב בחומרה לעצומת הרבנים. "פסק זה הוא עיוות חמור של תורת ישראל, ומנוגד לערכי מוסר אנושיים בסיסיים. עלינו לנסות לשער מה הייתה תגובתנו אם היה נשמע על מקרה בחו"ל שבו מוטל איסור גורף על השכרת בתים ליהודים".

בניגוד לרב גלעד אמר הרב יוסף שיינין, רבה הראשי של אשדוד החתום על העצומה, כי בסך הכל אין בה כל חדש. "הגזענות מקורה בתורה, הרי ארץ ישראל מיועדת לעם ישראל. כך ייעד הקדוש ברוך הוא וכך פרש גם רש"י על הפסוק הראשון בתורה", מסביר הרב שיינין. לדבריו גילוי הדעת ההלכתי איננו גזענות אלא דרישה להיבדלות מהערבים הגרים בארץ. "העולם כל כך גדול ומדינת ישראל כל כך קטנה, שאותה ה ייעד לעם ישראל וכולם חומדים אותה, זה העוול", אמר.