מה הרגיז את ח"כ גפני?

חוות הדעת ההלכתית שהעבירה תנועת "נאמני תורה ועבודה" ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הצליחה להוציא אותו משלוותו: "הם שונאים תלמידי חכמים עניים"

חדשות כיפה אורי פולק 02/11/10 00:00 כה בחשון התשעא

מה הרגיז את ח"כ גפני?
אתר הכנסת, צילום: אתר הכנסת

"חוק האברכים" אכן זכה לסערה תקשורתית וציבורית סביב אישורו, אך הדיון ההלכתי סביב תקצובם של תלמידי חכמים שאינם מתפרנסים, כמעט ולא התקיים במרחב הציבורי. אלא שאתמול (ב) העבירה תנועת "נאמני תורה ועבודה" חוות דעת הלכתית לחברי ועדת הכספים של הכנסת, הגורסת כי "הבקשה למימון נרחב של לימוד תורה, אין יסודה ביהדות".

בחוות הדעת נכתב כי "עוד מתקופת התורה ברור לחלוטין כי האדם מחוייב לעבוד ולהתפרנס מיגיע כפיו" וכי "הצורך להתפרנס נפסק במפורש בהלכה כפי שכותב השולחן ערוך, הרמב"ם ורובם המוחלט של פוסקי הדורות".

מנכ"ל התנועה, שמואל שטח, אף הוסיף וציין במכתב כי "התופעה הנהוגה כיום בה ציבור המונה עשרות אלפי אנשים אינו מתפרנס בכוחות עצמו, היא תופעה שאין לה אח ורגע בהיסטוריה היהודית וגם לא בחברה החרדית החיה כיום בחו"ל. תחילתה בא רק בעשרות השנים האחרונות שלאחר קום המדינה".


קצת צניעות לא תזיק להם

ההתייחסות ההלכתית של "נאמני תורה ועבודה" הצליחה לעורר את חמת זעמו של יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני. בתשובה שהעביר לתנועה, כתב ח"כ גפני "אם אתם כל כך בקיאים בחוות דעת הלכתיות שעניינם תקציב המדינה, מדוע אינכם מתייחסים לסעיפים רבים המתקצבים פעילות בניגוד מוחלט להלכה?". עוד טען ח"כ גפני כי "השנאה לתלמידי חכמים עניים לא פוסחת אף על מי שאומר שהוא נאמן לתורה ועבודה או שמא היא מתחילה משם".

מאוחר יותר התייחס ח"כ גפני לאותו מכתב, הפעם מעל דוכן הנואמים של מליאת הכנסת. "אין חמור נוהק אלא מתוך כפיפים של חרובים, במיוחד אם יש לו כיפה סרוגה. כתבתי לשמואל שטח, מנכ"ל נאמני תורה ועבודה, שיתחיל לתת חוות-דעת הלכתיות אם הוא כל כך בקי בזה. אני מציע לכל האנשים האלה שעולים טרמפ על העניין, שיתכבדו, וקצת צניעות לא תזיק להם", אמר ח"כ גפני.

יו"ר ועדת הכספים אף הוסיף ואמר "לא ראיתי שהוא עושה זאת על דברים בתקציב המדינה שהם בניגוד מוחלט להלכה. פתאום חוות-דעת הלכתית? סתם, גם שקר, עם הארץ, לא מבין מהחיים שלו, לא בהיסטוריה ולא בהלכה ולא בכלום".