ההקצנה החרדית מחלחלת אלינו

ארגונים מהציונות הדתית עותרים היום לבג"ץ, בטענה כי החמרות קווי ה"מהדרין" עלולות להשפיע על הציבור ה"סרוג"

חדשות כיפה אורי פולק 27/07/10 00:00 טז באב התשע

ההקצנה החרדית מחלחלת אלינו
יחצ, צילום: יחצ

הבוקר (ג) יתקיים בבית המשפט העליון דיון בעתירה שהוגשה על-ידי "המרכז לפלורליזם יהודי", נגד קווי ההפרדה בתחבורה הציבורית, "קווי מהדרין". אל העתירה הצטרפו באחרונה ארגונים נוספים מהציונות הדתית, המתנגדים בחריפות להפרדה בין גברים ונשים בתחבורה הציבורית. הארגונים "קולך", "נאמני תורה ועבודה", מרכז יעקב הרצוג ותנועת "ירושלמים", טוענים כי החמרות ה"מהדרין" אינם חלק מההלכה ומפני שהן הולכות וגוברות, הן עלולות להשפיע אף על הציבור הדתי-לאומי.

עו"ד ריקי שפירא-רוזנברג, המייצגת את הארגונים בדיון, טוענת בעיקרי הטיעונים שהגישו העותרים כי "החלת הנורמה החדשה מעודדת תהליכי הקצנה נוספים בחברה החרדית המעודדים הפרדה לא רק באוטובוסים אלא במקומות ציבוריים נוספים כמו מרפאות, חנויות, סניפי דואר ואף מדרכות. החלטה של בית משפט המאפשרת את קיומה, עלולה להוביל לדרישות נוספות אשר בעתיד יהיה קשה לסגת מהן כל עוד היא תוביל לשינוי נורמטיבי רחב בחברה החרדית".


זה ישפיע גם עלינו(צילום: יחצ)


לדברי עו"ד שפירא-רוזנברג, השינויים שיחולו בהפרדה בין גברים ונשים לא יישארו רק בגבולותיה של החברה החרדית, אלא יחלחלו אף אל החברה הציונית-דתית. "אנו עדים לחלחולם לחברה הדתית, אשר אינה מגדירה עצמה כחרדית, אך הולכת ומאמצת חלק מהנורמות המקובלות בחברה החרדית", כותבת עו"ד שפירא-רוזנברג ומציינת כי "בכך עשויה החלטת בית המשפט להשפיע על המרקם החברתי במדינת ישראל באופן נרחב ולשנות את מעמדן של הנשים בו לרעה".

ניסיון של קיצוניים להשליט הפרדה קיצונית

בהתייחס לדרישת החרדים להפרדה בין גברים ונשים בתחבורה הציבורית, טוענים העותרים כי "מדובר בהסדר חדש אשר לא היה נהוג בחברה החרדית". לדבריהם, "יש כאן ניסיון של קיצוניים להשליט הפרדה קיצונית בין נשים לגברים מעבר למה שקיבלה על עצמה החברה החרדית עד כה". זאת ועוד, קבלת המציאות אותה מכתיבים הארגונים החרדיים, תוביל לטענת העותרים לכך ש"למשפחה לא תתאפשר התנהלות כיחידה אחת. יש דרישה להפרדה בכל מקום ציבורי אליו היא יוצאת".

בעתירתם יבקשו היום הארגונים מבית המשפט לקבוע כי ההפרדה בקווי תחבורה ציבוריים, בין וולונטרית ובין שאינה וולונטרית, הנה פסולה ובניגוד לחוק יסוד "כבוד האדם וחירותו". עוד מבקשים הארגונים כי בית המשפט יאמץ את המלצות הוועדה לבדיקת הסדרי תחבורה ציבורית בקווי מהדרין. כזכור, הועדה שמונתה לפני כשנה על-ידי בג"ץ, קבעה בדו"ח המסכם שלה כי כי ההפרדה בין נשים לגברים באוטובוסים המשרתים את הציבור החרדי היא מפלה ומשפילה ועל כן יש לבטלה.

הארגונים הדתיים סבורים כי ההפרדה בקווי האוטובוסים איננה נורמה חברתית מקובלת בחברה החרדית, הדורשת מהמדינה לכבד אותה. "יש כאן נורמה חדשה אשר קבוצת מיעוט בתוך קבוצת המיעוט התרבותית מבקשת להשרישה באמצעות המדינה ובהיות הנורמה חדשה ולא מקובלת, אין מקום להגדירה במסגרת הזכות לתרבות ועל-כן על בית המשפט למנוע את הפגיעה החוקתית והחוקית שהיא יוצרת כלפי ציבור הנשים ופרטים אחרים בתוכה", טוענים הארגונים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן