המבקר יחקור את הרבנות

מבקר המדינה יבדוק חשד לניגוד עניינים ברבנות הראשית. הרבנות בתגובה: תלונות חסרות שחר

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 14/03/10 00:00 כח באדר התשע

המבקר יחקור את הרבנות
יחצ, צילום: יחצ

משרד מבקר המדינה יבדוק את נושא השחיטה בחו"ל, הנעשית בפיקוח הרבנות הראשית, זאת בעקבות תלונה שהועברה אליו באחרונה על ידי תנועת אומ"ץ.

אומ"ץ טוענת כי מנהלי אגף הכשרות ברבנות הראשית נותנים ידם, בהעלמת עין או ברשלנות, לתופעה הקשה של ניגוד האינטרסים. לדבריהם הדבר נגרם בשל לנסיעות תכופות לחו"ל של עובדים בכירים הטסים לחו"ל על חשבון יבואני הבשר וזוכים לתנאי אירוח והוצאות אש"ל, זאת בניגוד לכללי המנהל התקין.

"הגיע אלינו מידע על שחיתויות קשות לכאורה של נושא השחיטה הכשרה בחו"ל" אמר לכיפה עו"ד מאיר הפלר שהגיש את התלונה. "הרבנות הראשית ממונה מטעם חוק הכשרות על השחיטה הכשרה גם בחו"ל על בשר שמיועד לארץ ולרוב היא שולחת קבוצות של שוחטים לחו"ל לשם כך. הגיעו אלינו מספר תלונות שהתחילו בסיפורים על אלימות בין קבוצות של שוחטים, והסתבר שהרבנות שולחת כל פעם שוחט עם עבר פלילי. מיטיבים עם מי שרוצים להיטיב, וישנה חגיגה שלמה. כשבחרנו להתעסק במהות של הדברים נראה שיש בשיטה ניגוד עניינים רציני. היבואן, שלו אישית אין עניין שתהיה שחיטה כשרה מושלמת, הוא זה המשלם לשוחטים, הוא משלם לפקח שייפקח עליו וזה לא נראה טוב. השוחטים מקבלים תנאים של אש"ל והטבות והרב הראשי חזר לא מזמן מסיבוב בחו"ל בו בדק את טיב השחיטה כל הוצאות האש"ל והמלונות שולמו על ידי היבואנים, וזה משהו שצריך להיות משולם ע"י המדינה. משהו לא תקין בנוהל, ומכך עולים לכאורה גלי שחיתות. יש כאן בעיה שיכולה לפגום קשות בחוק הכשרות ולכן העברנו את זה לבדיקת המבקר".


ניגוד עניינים חמור

בתלונה של אומ"ץ, שהועברה ע"י עו"ד הפלר, נכתב בין היתר: "אין יסוד שאגף הכשרות של הרבנות הראשית "מגלגל" כספים רבים מאחר והוא בנוי על שיגור שוחטים לחו"ל והעסקת צוותים מקומיים והכל על חשבון מזמיני השחיטה שהינם יבואני הבשר הגדולים. כיצד ניתן לעלות על הדעת מצב שבו אדם שתפקידו לפקח יקבל כספים מהמפוקח. נוצר מצב אבסורדי שבו המשגיח הופך למושגח, השוחט הופך לנסחט וידו של יבואן הבשר היא הקובעת, היא הנותנת, היא הלוקחת ואת כף ידו זו "מלקקים רבים".

עו"ד הפלר מציין כי הארגון ביקש מהרבנות מטעם חופש המידע מסמכים המעידים על קבוצות השוחטים שנשלחו והתשלומים שקיבלו, אך עד כה לא קיבלו את המסמכים, בארגון שוקלים לפנות לבית המשפט במידה והמסמכים לא יוגשו בזמן הקרוב.


הרבנות: תלונות חסרות שחר

ראש אגף שחיטת חו"ל ברבנות הראשית אמר בתגובה לדברים כי "האגף נבדק פעמים רבות על ידי גופים שונים וערכאות שונות ובכולם נמצא כי התנהלותו הייתה תקינה והתלונות היו חסרות שחר. האגף ישמח לשתף פעולה עם משרד המבקר ולזכות גם ממנו לתעודת יושר".