מבוכה חינוכית

מחנכים רבים מצאו עצמם נבוכים מול פרשיית הרב אלון. הרב לבנון "נמשיך לראות את הצדדים הטובים שיש ברב אלון"

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 17/02/10 00:00 ג באדר התשע

מבוכה חינוכית
Shalom, צילום: Shalom

פרשיית הרב אלון מסרבת לדעוך. מחנכים ורבנים מתקשים להתמודד עם הפרשיה, ומתקשים לעמוד בפרץ השאלות המפנים אליהם תלמידיהם המתקשים לקבל את האשמות ואינם מבינים כיצד מנהיג כה יקר במגזר הפך ביום אחד למואשם במעשים חמורים.

"מהרגע בו פורסם הסיפור בערוץ 10 כינסתי את הישיבה לשיחה על התמודדות עם המקרה הזה" מספר לכיפה הרב אליקים לבנון, חבר בהרכב המיוחד של "פורום תקנה" הדן בנושא הרב אלון. "הייתי חלק מההחלטה לפרסם, ואני אומר שצריך כמובן להתמודד מיידית עם הדבר ולדבר מיד עם התלמידים."

גם בפורומים בכיפה עלו תגובות רבות התומכות ברב אלון ומסרבות להאמין להאשמות "פורום תקנה". גולשים רבים קראו שלא להכפיש את שמו של הרב ועמדו לצידו כבר בראשית הדרך עוד לפני שהספיק הרב למסור את גרסתו. "לקחת את עמדת הרב אלון מול שמונה רבנים, שחלקם הם רבותיו של הרב אלון כמו הרב ליכטנשטיין, זה צעד מוזר." אומר הרב לבנון "להגיד ככה, זה פשוט להגיד שכל שמונת הרבנים האלו שווים כקליפת השום. אנשים עושים צעדים כאלו לפעמים מתוך כאב גדול אבל זאת התנהלות מוזרה לעשות כך".


התנהלות מוזרה (הרב אלון בהרצאה)


הרב לבנון הסביר כי הדגיש בפניו תלמידיו כי "אין אדם עובר עבירה אלא אם כן נכנסה בו רוח שטות, אין אפוטרופוס לעריות ויצר הרע נמצא בכל מקום. לפעמים יצר הרע פוגע באנשים גדולים, נכון שזה נדיר כי התורה נותנת מעטפת יותר בריאה אבל יש גם מקרים קיצוניים ויש חריגים.

"הדברים החיוביים שעשה הרב אלון היו בוודאי טובים. אנחנו מסתייגים מהמגע הקרוב האישי- שהפיל אותו לבור בלי תחתית. אני מקווה בעז"ה שנמשיך לראות את הצדדים הטובים שיש ברב אלון".

משבר אמון במימדים קולוסאליים

הפסיכולוגית נחמה אבינר-קירשנבאום טוענת כי אין דבר כזה אנשים גדולים ואנשים קטנים. "כשפרשה כזאת עולה לכותרות האינסטינקט הראשון והבסיסי הוא לשאול מי צודק, להחליט בצד של מי אנחנו ומיד לחלק את העולם לטובים ולרעים. כולנו עושים זאת מבוגרים וצעירים כאחד. אך אין ספק כי שוב שעתו של הנוער קשה יותר. הכלים העומדים לרשותו אינם מספקים דיים". אומרת קירשנבאום בשיחה לכיפה. "מחנך העומד בפני תלמידיו והורה בפני ילדיו מקבל כאן הזדמנות נדירה להמחיש מהי אמונת חכמים בימינו, מהו כבוד, והאם יש מקום להערצה עיוורת. כולנו מחפשים לחיות בדורו של משה רבנו, להאמין שיש לנו מנהיג, נביא, מורה ומדריך אשר מדבר עם ריבונו של עולם פנים אל פנים, אשר קנה את האמת המוחלטת ואשר טוהר המידות שלו הוא לא רבב.

"בפרשת מי מריבה המדרשים רבים, המפרשים כולם נכנסו לכוננות על, הכל על מנת לספר לנו כיצד משה התמודד עם המשבר שפקד אותו. על מה שקרה לעם- אנחנו יודעים הרבה פחות. ניתן רק לשער שהעם קיבל שיעור בהתבגרות. הוא הבחין כי אין אדם שהוא שלם וכי מהותו של האדם מחוץ לגן עדן הוא האדם המפוכח! על אחת כמה וכמה בדורנו, דור בו אנו חיים עם הסתירה הגדולה המכונה "נפש האדם". כן האדם יכול להיות רציני, איכותי, ענק ברוחו ומידותיו, עם קשיים נפשיים ,עם בעיות רציניות, עם נפילות קטנות וגדולות כאחד.


"אין ספק כי מדובר כאן במשבר אמון במימדים קולוסאליים. בל נגזים אפילו אם נאמר שמדובר בתחושה של יתמות. כל אחד ואחת מאיתנו היה פעם בגן העדן הפרטי בחיק הוריו. אך אותו התינוק גדל והבין, לשברון לבו, כי הוריו אינם מושלמים. יש מאיתנו שמאז ועד היום מותנו מחפשים לאמץ לעצמנו הורים חדשים- אנשים שישמשו מורי דרך ומתווי כיוון רק כדי לגלות שוב ושוב כי יתומים אנחנו. כי בראש ובראשונה אנו נדרשים לסמוך על עצמינו ועל המשאבים הפנימיים שלנו. אין מישהו אחר שיכול להעלות אותנו למחוזות נשגבים או להוריד אותנו אל השאול מלבד אנו עצמינו".