לעלות קומה

אלישיב רייכנר חושב שהגיע הזמן להתחיל לבנות בקומות גם בהתנחלויות. התנגדות ראשי המועצות אינה עניינית

חדשות כיפה אלישיב רייכנר 28/12/09 00:00 יא בטבת התשע

לעלות קומה
Omer Simkha-cc-by, צילום: Omer Simkha-cc-by

אחרי שבעזרת ה תסתיים ההקפאה ביו"ש, אני מציע לקברניטי היישובים ולראשי המועצות לחשוב מחדש על נושא הבנייה הרוויה ביישוביהם. בשבת פרשת חיי שרה המכונה שבת חברון התארחתי אצל אחותי המתגוררת בבניין משותף בקריית ארבע. בקומה שמעליה מתגורר ראש המועצה של הקריה, מלאכי לוינגר. במהלך השבת, ולאחר שיחה עם לוינגר על המרקם החברתי המיוחד של קריית ארבע, חשבתי על כך שנדיר מאוד למצוא ביישובי יו"ש בנייני קומות. ברוב הישובים יש רק וילות או קוטגים, פה ושם אפשר למצוא גם בתים מדורגים אבל דירות שאינן צמודות קרקע אפשר למצוא רק בישובים בודדים.

נזכרתי בחבר מאחד הישובים בשומרון שסיפר לי לאחרונה איך בישוב שלו התנגדו לבניית בתי קומות מסיבות מאוד לא ענייניות. רבים מהתושבים טענו שאופיו של הישוב עלול להשתנות לרעה אם ייבנו בו בנייני קומות. מסתבר שבניה של צמודי קרקע ביו"ש היא מסננת חברתית מאוד נוחה. ביישובים רבים חוששים שבנייה רוויה, שמטבע הדברים היא זולה יותר, תביא עמה ליישוב גם אוכלוסייה פחות מבוססת, שתפגע בדימוי היוקרתי שלו. הציבור הדתי משני צדי הקו הירוק הולך ומאמץ את הנוסחה הבעייתית שיוקרה מייצרת איכות אנושית. אפשר לראות זאת היטב גם בפרסומים לנדל"ן הדתי בעלוני בתי הכנסת שבהם כל שכונה דתית איכותית מוכרחה גם להיות יוקרתית. כבר אי אפשר לבנות סתם שכונה טובה לדתיים. אם לא כתבת שמדובר בציבור איכותי ובדירות יוקרה, כנראה שאין לך מה למכור.


סוף עידן צמודי הקרקע?


כשמדובר בשכונות שבתוך הקו הירוק, המחיר של היוקרה הוא רק מחיר חברתי של הסתגרות והיבדלות, אבל כשמדובר ביישובי יו"ש, יש גם מחיר התיישבותי ולאומי לבנייה היוקרתית. דיור זול יותר עשוי היה לעבות באופן משמעותי את מספר התושבים ביו"ש, וגיוון האוכלוסייה שהוא היה יוצר, גם יכול היה להיות רווח נקי של ההתיישבות.

זכותו של כל אדם לבחור אם הוא רוצה לגור בבית צמוד קרקע או בדירה, אבל על ראשי המועצות מוטלת חובה לאפשר סוגים שונים של דיור, כדי שגם אלו שאין באפשרותם לרכוש בית עם גינה יוכלו להתגורר בתחום שיפוטם. כשמדובר בישוב קטן עוד אפשר להבין את הרצון לשמור על הומוגניות במראה ובמרקם האנושי, אבל כשמדובר בישוב גדול ועירוני, ויש כבר לא מעט כאלו ביו"ש, ההתעקשות על בתי קרקע היא טעות שמפעל ההתיישבות כולו משלם את מחיריה.

תקופת ההקפאה הנוכחית, שנקווה שתסתיים במהרה, היא הזדמנות טובה לחשיבה מחודשת בנושא הבנייה. אם ראשי המועצות ביו"ש רוצים שיישוביהם יתרחבו, יגדלו, וגם יתגוונו, כדאי להם לעלות קומה ולהתחיל לבנות גם לגובה.