לא ראוי

ניגוד עניינים בכנס ההוקרה לרב אריאל: בין נותני החסות חברת 'תפוגן' המקבלת הכשר מהרב.

חדשות כיפה ישי פרידמן 10/11/09 00:00 כג בחשון התשע

לא ראוי


אתמול נערך כנס "תורה בעידן המודרני" לכבוד רבה של העיר רמת גן, הרב יעקב אריאל. לכנס הוזמנו רבנים רבים ואנשי ציבור ביניהם הרב הראשי לישראל הרב שלמה עמאר, הרב אהרון ליכטנשטיין, הרב חיים דרוקמן, הרב זלמן מלמד, הרב אלישע אבינר, ראש עירית רמת גן, מר צבי בר ואישים נוספים.

הכנס שהופק על ידי "מכון התורה והארץ" זכה לחסות חברות מסחריות שונות. תפוגן, אחת מנותנות החסות לאירוע, זוכה לקבל מהרב אריאל, המשמש כרבה של העיר רמת גן, גם את חותמת הכשרות. הדבר כמובן מעלה שאלה חמורה בנוגע לניגוד עניינים בין נותן הכשרות ומושא הכנס לחברת הציפסים הגדולה, אחד מהגופים הממנים את כנס ההוקרה.

בשיחה לכיפה ביקש הרב אריאל להבהיר כי לא הוא יזם את כנס "תורה בעידן המודרני" וכי לא היה מעורב בחסויות המסחריות לערב. "לגבי שאלתך אינני יודע. לא עסקתי בכל הכנס כך שאין לי מושג על מה אתה מדבר. לא ארגנתי את הכנס לא יזמתי אותו זה חידוש בשבילי שתפוגן נמצאים כאן", אמר. חברת תפוגן סירבה להגיב לנושא.

מכון התורה והארץ: אנחנו לוקחים אחריות

מנהל מכון התורה והארץ, עמי גיאת, בחר הערב להתייחס לדברים: "את הכנס אירגנה ועדה מסודרת ברשותם של רבנים גאונים, הרב יהושע שפירא, הרב נריה גוטל, הרב יואל פרידמן ואחרים. את הצד הטכני לקח על עצמו מכון התורה והארץ באחריותי. הרב אריאל לא היה מודע לאירגון הכנס עד לימים ספורים לפני פרסום המודעה, בהכירנו את ענוותנותו ידענו שאם נשאל נענה בשלילה על עצם העניין.


"בוועדה המארגנת הוחלט לפנות לכל הגופים הקשורים ומונחים ע"י הרב בבקשה לתמיכה כספית למתן חסות, וכך נהגנו כאשר פנינו לעמותות רבות וכן למפעלים המודרכים ע"י הרב. רק עמותות ומוסדות אשר היו מעוניינים בכך והמפעלים חסל"ט, עוף קור ותפוגן תרמו וזכו לחסות באירוע.


"לדעתינו, אין שום פגם בחסות לאירוע תורני כזה, גם אם יש טעם נפגם האשמה היא כולה עליי ואין כל קשר לכבוד הרב יעקב אריאל שליט"א"

הרב בעידן הס.מ.ס

הכנס לכבודו של הרב יעקב אריאל נערך לרגל הוצאת ספרו "שו"ת באהלה של תורה". זהו הספר החמישי בסדרת השאלות ותשובות המוציא לאור רבה של רמת גן. ערב ההוקרה התקיים בבית הכנסת הגדול ברמת גן.

במוקד הערב עמד הדיון מהו תפקידו של הרב בעידן המודרני. מנחה הערב, אבי רט, אמר בפתיחת הערב כי הרבנים ידונו בפנים השונות ובתפקידים המגוונים בהם משמש הרב בזמן שבו המציאות משתנה וצורת התקשורת עם הרב מהירה מאוד ולא מעמיקה. "מצד אחד ישנם יותר פניות אל הרבנים וכולם מוצפים שאלות, מיילים ומסרונים. אך מצד שני, הפגישה החיה עם הרב, הדיון פנים אל פנים בביתו של הרב נפגעו", הקדים רט לקראת סבב ההרצאות.

הרב זלמן מלמד עסק בהשפעתה של התקשורת וקרא לחזק את התקשורת הפנימית במגזר הדתי לאומי. ואמר: "הציבור האמוני, המסורתי, הדתי והחרדי צריך לבנות לעצמו תקשורת משלו תהיה לזה השפעה עצומה".

הרב אריאל, אחרון הדוברים, דיבר על קושי ההתמודדות של העולם התורני עם המהירות של הזמן החדש: "תמיד היו חידושים בעולם ההבדל בין העידן המודרני למה שקרה בעבר הוא הדינמיות, ההתפשטות. כיום הדברים נעשים במהירות עצומה וגם ההתחדשות מהירה יותר. לכן התגובות התורניות צריכות להיות באותה מהירות. ולאלה, אם לומר את האמת, לא תמיד יש את הכוח והיכולת להדליק את הקצב של הדברים. לכן התגובה התורנית צריכה להיות ציבורית. שכל הציבור כולו בלימוד התורה הציבורי יפעל יחד להרבות תורה בעולם."

עדכון אחרון: כ"ד חשון ה'תש"ע