שבת ירוקה

למעלה מ-50 בתי כנסת יהפכו את השבת לשבת ירוקה, במהלכה יעסקו בנושאי איכות הסביבה

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 23/10/09 00:00 ה בחשון התשע

שבת ירוקה
alexindigo-cc-by, צילום: alexindigo-cc-by

השבת, פרשת נח נבחרה על ידי עמותת "טבע עברי" לשמש כשבת ירוקה העוסקת בנושא הסביבה. לקראת השבת יצא הארגון בקריאה לציבור הרחב להקדיש את תכני השבת לנושא. הבחירה בשבת זו איננה מקרית. השבת יקראו בבתי הכנסת את פרשת נח, העוסקת בתיאור המבול ובהבטחה האלוקית כי הארץ לא תישחת שנית.

"בימים אלו אנו חווים את השחתת הארץ על ידי בני אדם" מספרת עינט קרמר מנכ"לית העמותה. "זה הזמן לכונן שנית את ברית העולם של נח, והפעם מן הצד האנושי- להתחייב לפעול על מנת לשמור על העולם ועל רשת החיים המופלאה שבו. שכן במציאות הגלובלית-כולנו באותה תיבה".

הציבור הדתי מתגייס למשימה

בבתי כנסת וקהילות רבות יציינו השבת את הנושא הסביבתי כך למשל בקריית גת, בה יתקיימו שיעורים בנושא בחמישה בתי כנסת בעיר, ב"בית אביחי" שבירושלים תתקיים "קלבת שבת" מיוחדת בנושא שבת סביבתית.

גם בישובים התמונה דומה. המועצה המקומית אפרת אימצה את שבת "ברית עולם" כבסיס לשבוע של פעילויות למבוגרים ולנוער ששיאם בהפנינג סביבתי ביום שישי (היום), ובמהלך השבת יעסקו בנושא בכל בתי הכנסת בעיר.

באלון שבות יתקיים פאנל בערב שבת בנושא יהדות וסביבה, וגם עלון פרשת השבוע המקומי יודפס לרגל המאורע על נייר ממוחזר.

"ההיענות הרבה ליוזמה מצביעה בעיני על הצורך האמיתי של ציבור זה לעסוק בנושא הסביבתי כנושא אימננטי לחיים היהודיים ולא כנושא המולבש עליהם מבחוץ", אומרת קרמר. "יש צורך בבסיס ערכי ובקביעת חזון שיניעו אותנו לפעול על בסיס הידע שלנו. היום, יותר מבעבר ישנה חשיבות להשמעת קולה של היהדות בשיח הגלובלי הזה"