בנות מצליחות

ברשימת בתי הספר מצטיינים של משרד החינוך מככבות אולפנות רבות, הישיבות התיכוניות לעומת זאת מדשדשות מאחור

חדשות כיפה אפרת רוט-הלוי 25/08/09 00:00 ה באלול התשסט

בנות מצליחות
דבי קופר, מתן, צילום: דבי קופר, מתן

ברשימת 15 בתי הספר המצטיינים שפרסם משרד החינוך- שייכים 40% מבתי הספר לציבור הדתי לאומי. שליש אחר מהרשימה שייך למגזר הערבי ושאר בתי הספר הם תיכונים חילונים.

ברשימה המכובדת מופיעות אולפנת חורב בירושלים (מקום 3), תיכון דתי לבנות ר"ג (מקום 5), תיכון בנות פלך (מקום 6), אולפנת אמנה (מקום 8), אולפנת בהר"ן (מקום 9), ואולפנת צביה מעלה אדומים (מקום 10).

בתי הספר שברשימה נבחרו לפי כמות התלמידים המצטיינים. התלמידים המצטיינים מוגדרים כבעלי ממוצע משוקלל של 90 נקודות ומעלה בכלל בחינות הבגרות, בבחינת 30 יחידות לימוד; או ממוצע של 95 נקודות במקרה שהתלמיד נבחן ב-25 יחידות לימוד. מדי שנה, רק אלפים ספורים של תלמידים מוגדרים כתלמידים "מצטיינים".

כיצד הגיעו בתי ספר דתיים רבים כל כך לרשימה המכובדת?

באולפנת חורב שהגיעה למקום השלישי מנסים להסביר. "ראשית כל, את הקרדיט על ההישגים יש לזקוף לזכותו של הרב מאיר יעקובוביץ, ראש האולפנה הקודם ולצוות המורות והמורים המעולה שיש באולפנא". משיב ראש אולפנת חורב הרב עודד מייזליש . "אני סבור שישנם מספר גורמים להצלחה החינוכית. בראש ובראשונה אנו מחנכים לעמל בלימוד, כדי להגיע לתוצאות צריך לעבוד, אין קיצורי דרך, כך בלימודים וכך בחיים, אבל מעבר לכך השילוב של תורה עם דרך ארץ, היינו לימודים ברמה גבוהה וחינוך לערכים ולאחריות אישית וציבורית, הם הנוסחה להצלחה".

מה עם הבנים?

רשימת בתי הספר הדתיים המובילים כוללת שש אולפנות ותיכונים דתיים לבנות. בתגובה לכך מתעוררת השאלה-היכן נמצאות הישיבות התיכוניות? איך ייתכן שאף ישיבה תיכונית לא מככבת ברשימת בתי הספר המצטיינים בעוד שהאולפנות מהוות שליש מהרשימה.

"זאת שאלה שדורשת חשיבה אמיתית" אומר מנהל התיכון בישיבת חורב. "הלימודים בישיבות מתמשכים על פני יום שלם ויש דגש חזק מאוד על לימודי הקודש. מה שיוצא מכך הוא שבמשך חצי יום לומדים לימודים שאינם לצורך תעודת בגרות. האנרגיה של התלמידים מתחלקת והתשלום הוא במצוינות. זוהי כמו שרואים תופעה ארצית ולנו בישיבות אסור שזה ישמש תירוץ- עדיין צריכים לעשות חשבון נפש ולחשוב איך לאזן בין הדברים".