יוזמה של אב שכול: אפליקציה שמאתרת אתרי הנצחה לנפגעי הטרור

ב-2003 איבד יוסי צור את בנו בפיגוע התאבדות. מאז הוא עוסק רבות בהנצחתו, מה שהוביל אותו ליצור אפליקציה מיוחדת שמאתרת ומספרת למטיילים ברחבי הארץ אודות הנופלים ואתרי הנצחתם

חדשות כיפה 27/04/17 14:57 א באייר התשעז

יוזמה של אב שכול: אפליקציה שמאתרת אתרי הנצחה לנפגעי הטרור
יוסי צור, צילום: יוסי צור

כמה פעמים טיילתם ברחבי הארץ, נתקלתם באנדרטה או צורת הנצחה שונה ולא ידעתם מי החלל שנפל ומה היסטוריית הדמים של המקום? אפליקציה חדשה שפיתח יוסי צור, ששכל את בנו אסף בפיגוע טרור, מנסה לעשות לכם סדר בין כל מאות ההנצחות הפרוסות בארץ.

"לקראת יום הזכרון 2017", מספר יוסי ל'כיפה', "פיתחתי אפליקצייה חדשה בשם 'ארץ זוכרת יושביה', שמטרתה איתור הנצחות חללי טרור ופעולות האיבה". באפליקציה ניתן לאתר תיעוד של כ-700 הנצחות שונות הממוקמות ברחבי הארץ, זאת באמצעות מפה אינטרקטיבית שמאפשרת למטיילים למצוא את מיקומם הנוכחי ולחפש אתרי הנצחה בקרבת מקומם.

 

(צילום: באדיבות המשפחה. אסף צור)

 

יוסי איבד לפני 14 שנה את בנו אסף (בלונדי), לאחר שמחבל מתאבד התפוצץ בקו 37 בחיפה. מאז הוא משקיע רבות בהנצחת בנו שנפל בטרם מלאו לו 17 שנים. לפני כ-12 שנה הוא הקים אתר אינטרנט מיוחד לזכרו, "התחלתי להתעניין בנושא ההנצחה ובמיוחד בהנצחת אזרחים חללי טרור ופעולות איבה".

לדבריו, בבואו ללמוד את מלאכת ההנצחה, הוא למד ש-"אין נושא הנסתר מן העין כמו ההנצחות. אנשים יכולים לחלוף על פני אנדרטה מסויימת פעמים רבות וכלל לא לשים אליה לב. חלק מהאנדרטאות הוקמו במקום הולדתם של הנופלים ולעתים מדובר במקומות שאינם תמיד נגישים כמו מטעים, שדות וכדומה".

לטענתו, מדינת ישראל לא לוקחת אחריות על יצירת מאגר מידע לאתרי ההנצחה, בדגש על חללי פעולות האיבה, מה שהוביל אותו לקום ולעשות מעשה, "במישור הצבאי והבטחוני קיימת במסגרת משרד הבטחון יחידה הקרויה "היחידה להנצחת החייל" והיא מטפלת בכל נושאי ההנצחה של חללי צה"ל ומערכת הבטחון. לצערי מצב ההנצחה של משפחות חללי הטרור הוא שונה ואין שום מקבילה אזרחית שמטפלת בנושאים דומים עבור חללי הטרור. לכן לקחתי על עצמי את הפרוייקט, כדי להנגיש את המידע לציבור הרחב".

 

מתוך אפליקציית ארץ זוכרת יושביה

 

לצד איתורם הפיזי של האנדרטאות, ניתן למצוא באפליקציה מידע נרחב על הנופלים ועל היסטרית מאבקי הטרור והמלחמות במקום. "בעוטף עזה למשל", אומר צור, "ניתן למצוא מקבצי ההנצחות לזכרם של הנופלים מחדירות הפדאיון בשנות החמישים. בעמק החולה אפשר לאתר ולקרוא על חדירות סוריות לפני מלחמת ששת הימים ובערים השונות ישנם איתורים ומידע על הנצחות של הנרצחים בפיגועי הטרור של שנות האלפיים".

צור מציין שעם בוא האביב ותחילת עונת הטיולים, לעתים אנשים נתקלים באנדרטאות מבלי לדעת את הרקע והסיבה להקמתן, "בעזרת האפליקציה ניתן לדעת מי החללים שנפלו שם". לצד זה הוא אומר, "יש אפשרות ליצור עימי קשר ולדווח לי על אנדרטה שאינה במאגר, על מנת שאכניס עם כל ההיסטוריה שלה".

על עבודת האיסוף שעשה הוא אומר כי "היציאה לשטח לצד איסוף המידע, שנעשה לא פעם באמצעות שיחות עם אנשים ועזרתם האדיבה של רבים, הובילו למציאת מקום אחר מקום עד, שהרשימה הצטברה לכדי מאגר שלם שמוטמע באפליקציה". לדבריו, "ההגעה למקומות עצמם לא תמיד הייתה קלה. מעניין היה לגלות כי מקומות מסויימים אינם ידועים גם לאנשים הגרים מטרים ספורים ממקום ההנצחה ואחרים מפורסמים וידועים לכולם".

 

מפת אתרי ההנצחה ארץ זוכרת יושביה