נותנים שמות לחללים הקבורים בהר הזיתים

במרכז 'עיר דוד' פתחו במיזם שמטרתו עלייה לקברי נופלים הקבורים בהר הזיתים, להם אין בני משפחה ולחלקם אף אין מצבה. "מטרתנו לתת פנים לדמותו של הנופל הטמון מתחת למצבה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 19/04/17 17:02 כג בניסן התשעז

בבית הקברות היהודי בהר הזיתים קבורים למעלה מ-500 חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, שמרביתם נשארים מיותמים בימי הזיכרון. ב'עיר דוד' החליטו להעלות את שמות הנופלים ופועלם מתהום השכחה ויוזמים מהלך שיביא לפקידת הקברים החל מיום הזיכרון הקרוב.

לרוב הנופלים שנקברו בהר הזיתים, אין בני משפחה או חברים שעולים לקברם מידי שנה. ב'-עיר דוד' יצרו קשר עם שלושה בתי ספר מאזור ירושלים, שישלחו 60 תלמידים שצפויים לכבד ביום הזיכרון את זכרם של 30 מהנופלים ע"י ביקור בקברם ולמידת פועלם בימי חייהם.

"לרגל 50 שנה לאיחוד העיר", נכתב באתר מרכז המבקרים, "החלטנו ב'עיר דוד' לפתוח במיזם חדש, שמטרתו 'להציל משכחה' את קברות החללים הקבורים בהר הזיתים, ו'לתת פנים' לדמותו של הנופל הטמון מתחת למצבה". לדבריה, מעבר לשיתוף הפעולה עם בתי הספר, "מטרתנו שבשנים הבאות בתי ספר נוספים יצטרפו למיזם, ובע"ה תוך כמה שנים ליד כל הקברים נפגוש את בני הנוער ואלו הם שיספרו לנו את 'סיפורו של כל נופל'".

השנה יתמקדו התלמידים בחלקת 'קהילת ירושלים', בה טמונים אחרוני הנקברים בהר הזיתים שנפלו בין כ"ט בנובמבר (ההצבעה באו"ם) ל-25 בפברואר (סגירת הר הזיתים), וכן אזרחים שנפלו בפעולות האיבה שלחלקם אפילו אין מצבה ושמם כלל לא מופיע מעל קברם.

שרה ברנע, מורת דרך ומנהלת המיזם אומרת ל'כיפה', כי מעבר לחשיבות שיש בעלייה לקבר הנופלים, "חשוב לנו מאוד לדלות כמה שיותר מידע על הנופלים ולנסות ולאתר קרובי משפחה או חברים שהכירו אותם". בנוסף לכך היא אומר שמכיוון שלחלק מהנופלים כלל אין מצבה הם החלו בניסיונות ליצור מצבה עבור כל אחד מהנקברים, "אבל אני אומרת זאת בזהירות כי כלל לא בטוח שנצליח לעשות זאת עד יום הזיכרון, אך זו בהחלט השאיפה".

כחלק מהרצון ללמוד על הנופלים, פרסמו ב-'עיר דוד' רשימה חלקית של הנופלים, שתלמידי בית הספר יפקדו את קברם. "מדובר ברשימה של חלק מקורבנות פעולות האיבה וחלק מנופלי מערכות ישראל", אומרת ברנע ומוסיפה ש- "התלמידים אמורים לכתוב עליהם ויתכן שעם מידע נוסף ואיתור קרובים, הם אף יצליחו לכתוב עליהם עבודות".

רשימת נפגעי פעולות האיבה:

וילהלם זאב גולדשמיט,

יצחק ג'יאן

משה נוימן

עמנואל ווינר

משה לוי בן חיים

רוברט שטרן

רשימת חללי מערכות ישראל:

דוד נוימרק

דב שיינבלום

אלדד קישוני

שמואל תשבי

נפתלי שול

מנחם (סוסנוביק) אורן

שלום ליאון

חנה זוטא

נעמי יולס

ללי (לאה) בנקר

אברהם הלל קיפניס (טייס)

יהודה קסלר

יהודה עזריאל ברייער

אפרים לוי