במכון פוע"ה נותנים פתרונות הלכתיים לאנשי קבע

הרב מנחם בורשטיין החליט בעקבות מקרה שנחשף אליו, לרתום את מכון פוע"ה לליווי והדרכת חיילים וקצינים דתיים נשואים בצבא. "מצב זה יכול לבנות את בני הזוג ויכול חס חלילה להקשות ולהרוס רבות בקשר הזוגי"

חדשות כיפה משה ויסטוך 07/04/17 02:03 יא בניסן התשעז

במכון פוע"ה נותנים פתרונות הלכתיים לאנשי קבע
מסדר, חיילים, רבנים צבאיים, צילום: איתמר סגל

מכון פוע"ה זכה עם השנים להכרה גדולה בכל מה שקשור לנושאי רפואה ופוריות על פי ההלכה. רבים מהזוגות שנתקלו בקשיי פוריות, פנו לרבני המוסד ואנשי המקצוע שלו וחלקם הגדול אף זכו לפתור את בעיותיהם. עם זאת, ראש המכון הרב מנחם בורשטיין, לקח על עצמו בשנים האחרונות עיסוק בנושא חשוב שלא רבים נותנים עליו את הדעת והוא סוגיית החיילים והקצינים הדתיים הנשואים והמצבים המורכבים אליהם הם נקלעים בעקבות חיי הזוגיות הבלתי שגרתיים שלהם.

"בגיל צעיר, בטח בזמן השירות הצבאי, לא בטוח שכדאי למהר ולהתחתן", אומר הרב בורשטיין ל'כיפה', אך הוא ממהר לסייג ואומר שכל מקרה צריך להיבחן בנפרד ואם בחור צעיר "מתכנן להישאר בקבע ולבנות קריירה צבאית, אז זה סיפור אחר לגמרי".

הרב מספר שבמהלך השנים נבנו עבור המועמדים לגיוס בכלל ואלה הנשואים בפרט, מערכי שיעורים וימי עיון שאמורים לעזור להם בתהליך הגיוס והשירות הצבאי. אחת השאלות הבוערות היא מתי להתגייס. לשיטתו של הרב, בתקופת הצבא הזוגיות היא מבחן גדול מאוד. לכן למי שרואה את עצמו ממשיך ללמוד עוד שנים רבות בישיבה, הוא ממליץ להתגייס רק לאחר כמה שנות לימוד. לעומת זאת, לאלה שרואים את ייעודם בצבא, הוא חושב שלא נכון לדחות את השירות הצבאי יותר מידי.

אך מה למכון לרפואה ופוריות לפי ההלכה ולליווי חיילים וקצינים נשואים בצבא? "הכל החל בשיחה בלתי רשמית שנערכה בוועדת הלסינקי", הוא מספר. ועידת הלסינקי היא ועדה שבין היתר בוחנת, מחליטה ומאשרת איזה ניסויים ניתן לערוך על חיילי צה"ל. "בשלב מסוים עלו קולות שצריך לצרף גם רבנים להרכב הוועדה. ראש הוועדה הוא בעל רקע דתי והוא טען שרבנים שמתעסקים באתיקה רפואית עשויים להכניס יותר עומק ורצינות לדיונים".

(צילום: יחצ מכון פועה)

הרב בורשטיין ממשיך לספר שבאחת הפעמים שהדיון התעכב, ישב אתם קצין דתי. "השיחה התגלגלה הוא נשאל ע"י אחד מהחברים, האם במקרה שהוא חוזר הביתה לאחר שבועיים בצבא ואשתו והוא אסורים זה לזו, האם אפילו נשיקה הוא לא נותן לה? אותו קצין ענה שברור שלא כי מדובר בהלכות נידה. אז אותו חבר אמר בפליאה שהוא נראה בחור נורמלי וכיצד בחור נורמלי מתנהג בצורה כזאת?".

"אני הסברתי לאותו בחור את המשמעות העמוקה של הלכות נידה", אומר ראש מכון פוע"ה, " אך בדרך חזרה הביתה אמרתי לעצמי 'מנחם השיחה הזאת הייתה בשבילך. הקב"ה שלח לך את הסיטואציה הזו כדי שאתה תוכל לעזור לאנשים במקרים דומים'. חזרתי למכון, כינסתי את הרבנים והודעתי להם שאנחנו מקימים את 'הרב למען החייל'". מאותו רגע ואילך, גייסו רבני המכון את נושאי התמחותם ובשיתוף פעולה עם הרבנות הצבאית, החלו לאתר בעיות שונות שעלולות לצוץ בקרב קצינים דתיים ונשואים ולספק להן פתרונות.

רבני פוע"ה מרבים להדגיש בפני חיילם המנהלים חיי נישואין בזמן שירותם הצבאי כי מדובר בתקופה בעלת שינוי מהותי בקשר בין בני הזוג, בטח ביחס לזוגות 'רגילים'. "יש כאן מעין 'פסק זמן' מבחינת הזוגיות", נכתב באחת החוברות, "ומצב זה יכול לבנות את בני הזוג ויכול חס חלילה להקשות ולהרוס רבות בקשר הזוגי". אחת ההדרכות המעשיות היא החשיבות בהכרת הקושי שעובר על האשה לנהל את חיי הבית לבדה על כן ממליצים במכון "להקפיד ליצור קשר טלפוני, מה שיותר, כדי להיות מעורבים בקשיים ובתחושות של האשה".

הדרכה מעשית נוספת המוזכרת בחומר המחולק לקצינים הנשואים, מתייחסת לזמני החופשות, "כאשר הנך חוזר לחופשה הביתה אל תשכל לקנות מתנה (לפחות סמלית) לאשה ולילדים". בנוסף לכך, ממליצים רבני המכון לחייל הנשוי להימנע מהשמעת חוויות אישיות בלבד אלא לשמוע גם את קשיי בת הזוג וכן לא לשפוך בפניה את כל הקשיים שעוברים עליו, "חוץ מלספר חוויות ותחושות, כדאי מאד לשמוע את האישה וכיצד היא מסתדרת עם הילדים. קשיים כדאי לחלוק גם עם חברים ולא רק עם בת הזוג, כדי שלא יהיה לה עוד יותר קשה בתקופה הזו".

הרב בורשטיין מציין שהם מקדישים תשומת לב רבה גם לבחורים שעומדים לפני גיוס. "אנו מסבירים להם כיצד ניתן לשמור על טהרה ברווקות ובצבא מבחינת שמירת העיניים, שמירת הברית, הלכות ייחוד וכדומה. בנוסף לכך אנחנו מדברים אתם על נושא בחירת בת זוג".

נושא נוסף שהרב רואה בו חשיבות גדולה הוא לימוד המועמדים לגיוס והמשרתים בפועל, את דיני הייחוד. באחד מהחוברות שהופצו ע"י המכון נכתב כי "במציאות של ימינו, לעתים אנשים מרגישים שהחשש למעשה אישות מאד מאד רחוק במצב של ייחוד. צריך לדעת שאין זה דבר פשוט ואין אפוטרופוס לעריות ויש מקרים רבים שנכשלים בכך גם אנשים שהיו בטוחים שלא יכשלו בכך".

הרב בורשטיין מספר שגם בנושאים האלה, "יש המון תדרוכים לקציני קבע נשואים. יש לימודים משותפים בהם אנחנו מסבירים נושאים הלכתיים ומעשיים והיכן ניתן להקל בכל מיני תחומים. אחד הנושאים החשובים שאנחנו דנים בו הוא למשל הדרך שאשה יכולה לכוון את טהרתה לזמן שבעלה החייל חוזר הביתה".מעבר להדרכות הרבות והשיעורים השונים, הקימו בפוע"ה את 'הרב למען החייל', מוקד טלפוני הנותן מענה 24 שעות ביממה לנשות אנשי הקבע, הסדיר והמילואים בענייני הלכות נידה. מסתבר שבהלכות האלה ישנם מצבים מסוימים בהם ניתן להקל על בני הזוג שלא התראו פרק זמן ממושך, עקב שירותו הצבאי התובעני של בן הזוג.

בפוע"ה מציינים את החשיבות של הקצין הדתי הנשוי ללמוד את הלכות נידה ובמיוחד את דיני 'יוצא ובא מן הדרך', הלכות יחסי אישות עבור היוצאים מן הבית או שבים אליו, לאחר תקופה ארוכה כפי שקורה לרוב לאנשי קבע.

רבני פוע"ה נפגשים רבות ומשוחחים לא מעט עם חיילים וקצינים המקיימים חיי זוגיות בתנאים הקשים של הצבא. אחד מהם מספר כי "רק בתקופה האחרונה חייל שהגיע הביתה ביום שישי התקשר אליי במוצאי שבת בלילה, כשלמחרת הוא חוזר לצבא, בנושא טהרה. עכשיו מבחינתו הזמן דוחק ואין לו את הזמן שיש לאדם רגיל לחכות לתשובה". לכן הוא אומר נדרשה התייחסות מעט שונה לבעיה שעלתה וכתוצאה מכך גם התשובה שסופקה לאותו חייל היתה שונה מהרגיל. "אנחנו זמינים אליהם מאוד בכל שאלה ובכל שעה על מנת לפתור להם, כאוכלוסיה מיוחדת בנושאים האלה, את הבעיות שצצות".

ראש המכון הרב בורשטיין מסכם ואומר שמטרתם היא שמעבר לכך "שהקצינים יהיו מעולים מבחינה צבאית, חשוב לנו שהם יהיו גם חזקים מבחינה דתית ותורנית. מרבית הקורסים האלה מועברים לקצינים בדרגות שונות כולל הגבוהות". לדבריו, הם רוצים "להבהיר לאותם קצינים שישנן דרכים רבות להקל עליהם מבחינת היחסים בינו ובינה ושיש חידושים הלכתיים רבים. לצד זה אנחנו כמובן מקפידים שהכול ייעשה במסגרת ההלכה ובאישורם של גדולי הדור".

במכון פוע"ה ביקשו להדגיש כי הפעילות למען אנשי הקבע היא רק חלק קטן מפעילות נרחבת שעוסקת בעיקר בצד הנשי של היחסים הזוגיים. בי"ב בסיוון יתקיים כינוס הנשים השנתי של מכון פוע"ה בבנייני האומה בירושלים, ויכלול שיעורים והרצאות בנושאים שונים עם מומחים רפואיים והלכתיים. כך לדוגמא יעסקו בנושאים כמו: שיטות חדשניות להעלאת אחוזי ההצלחה בהפריה חוץ גופית, שיעור של הרב דב פופר האם יש דבר כזה 'עקרות הלכתית' ודילמות הלכתיות ומוסריות בסוגית הפונדקאות.