בית הלל: חובה לעזור לפליטים גם אם הם ממדינת אויב

במסמך מיוחד של הארגון ועל רקע המתקפה הכימית של אסד בבני עמו, נכתב: "גם אתה היית שם. אתה, האדם מישראל, בוודאי מבין את טיבה של המצוקה. לכן מחויב אתה לנהוג ברגישות ובאכפתיות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 05/04/17 07:34 ט בניסן התשעז

בית הלל: חובה לעזור לפליטים גם אם הם ממדינת אויב
shutterstock, צילום: shutterstock

בארגון רבני בית הלל לא התעלמו מהמצב הקשה בסוריה ופרסמו אמש (ג') מסמך הלכתי העוסק בסיוע לפליטים סוריים בפרט ולמי שאינם יהודים בכלל.

המסמך ההלכתי "צדקה תרומם גוי - סיוע לפליטים לאור ההלכה", פורסם בימים האחרונים ע"י הארגון אתמול הוא גם קיבל משנה תוקף בדמות ההתקפה הכימית של משטר אסד במורדים בסוריה. המסמך עוסק בשאלות מוסריות, ערכיות והלכתיות, העולות במקרים דוגמת מלחמת האזרחים הסורית, ביניהן האם עלינו לפעול למען אזרחי סוריה? האם עלינו לסייע להם על אף שמדובר במדינת אויב? מהן מגבלות הסיוע למי שאינם יהודים הנתונים במצוקה? מהי חובתנו היהודית בסוגיה זו? ועוד.

במסגרת המסמך, נקבע כי עם ישראל אינו יכול להתעלם מול הנמצאים במצוקה, ומוסבר כי "הזהות הקולקטיבית של האומה הישראלית רוויה באירועים מכוננים: העבדות במצרים - הסבל ועבודת הפרך כמו גם ישועת ה' שגאלנו מבית עבדים. התורה משתמשת בזיכרונות אלו כדי לנמק וכדי לדרבן לשמירת מצוות: "לֹא תַטֶּה מִשְׁפַּט גֵּר יָתוֹם וְלֹא תַחֲבֹל בֶּגֶד אַלְמָנָה: וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּמִצְרַיִם".

בהמשך המסמך נכתב כי "החובה לדאוג לשכבות החלשות הנתונות במצוקה מגובה בטענה מוסרית: גם אתה היית שם. אתה, האדם מישראל המצווה במצוות, בוודאי מבין את טיבה של המצוקה ותוכל להזדהות עם מי שנתון בה. נושעת בחסד אלוקים - לכן מחויב אתה לנהוג ברגישות ובאכפתיות, שכן לשם כך הוציא ה' אותך ממצרים. הגיון דומה זוכה לביטוי בדורותינו בעקבות השואה. האירוע הנורא הצורב את תודעתנו הציבורית מחייב במעשים מיוחדים בקבלת אתגרים לאומיים ומוסריים".

יו"ר ארגון רבני ורבניות בית הלל, הרב מאיר נהוראי אמר כי "בהמשך לכנס "לא נוכל להתעלם" שערכנו בחודש טבת בעקבות חשיפת ממדי האסון ההומניטרי בסוריה, המשיך בית המדרש של הארגון לדון ולהעמיק בשאלות ההלכתיות השונות שעלו סביב סוגיית סיוע למי שאינם יהודים".

לדבריו, "המסמך שפורסם השבוע, הוא תוצרם של דיונים שנערכו בתקופה האחרונה במסגרתם דנו בסוגיות שונות, הקשורות לדין נתינת צדקה לנכרי. מהדיונים הרבים עלתה המסקנה כי מותר מבחינת ההלכה לסייע לאנשים שאינם יהודים מתוך העיקרון ההלכתי והמוסרי של דרכי שלום. דרכיה של התורה דרכי שלום ולכן לא רק שמותר אלא אף מצוה לעשות כך. התמודדנו עם סוגיות שונות כמו סדרי קדימה בצדקה, איסור לא תחנם, וביאור של המושג -'דרכי שלום'. לצערנו אנו עדים להרג המוני הנעשה בסוריה ואל לנו להתעלם ממציאות נוראית זו אלא להמשיך ולפעול בכלים שיש בידנו למנוע הרג ורצח של עם".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן