הרמטכ"ל לרבנים: נפריד את הגדודים בבה"ד 1

זרק עצם: הרמטכ"ל ניסה להרגיע את הרבנים והבטיח כי לא יפגע בבני הציונות הדתית והתחייב להפריד את הפלוגות המעורבות בבה"ד 1 ובעוד שני גדודים. הרבנים מצדם, לפחות אלו שהתבטאו בענין, מחכים לראות כיצד הדברים יהיו מיושמים בפועל

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/03/17 09:09 כה באדר התשעז

הרמטכ"ל לרבנים: נפריד את הגדודים בבה"ד 1
פלאש 90. Ohad Zwigenberg, צילום: פלאש 90. Ohad Zwigenberg

בפגישה שקיים אתמול בלשכתו בקריה עם רבני הציונות הדתית, הודיע להם הרמטכ"ל רב־אלוף גדי איזנקוט שהחל מהקיץ הקרוב יועברו הלוחמות מהפלוגות המעורבות בגדוד גפן, להשלמה חילית בבסיס אחר. במקביל, כבר בחודש הבא יוקמו בגדודים "להב" ו"נחשון" של בית הספר לקצינים פלוגות מגדריות - כלומר בנים בנפרד ובנות בנפרד.

הלוחמות והלוחמים שהגיעו מהגדודים המעורבים - הקרקל, אריות הירדן וברדלס - ביצעו עד עתה את ההשלמה בקורס הקצינים במשותף בגדוד "גפן". על פי ההחלטה שאישר הרמטכ"ל, כולם יועברו יחד לבסיס ההשלמה החילית של מערך האיסוף הקרבי, שנבנה בימים אלה בדרום הארץ.

בצה"ל אומרים שמדובר בחלק ממהלך כולל של העברת כלל הגדודים המעורבים, שאחראים על הגנת הגבולות, למערך האיסוף הקרבי שכולל את מערך התצפיתניות על גדודיו השונים בפיקודי הדרום המרכז והצפון, ושאין מדובר בהחלטה שנולדה בעקבות המתיחות האחרונה בין הרבנים לבין צמרת צה"ל. כיום רק בנות לוחמות בודדות נמצאות בפלוגות מעורבות בגדוד גפן.

שינוי משמעותי צפוי גם בשני הגדודים הנוספים בבה"ד 1, להב ונחשון, שבהם כבר מהחודש הבא ייפתחו פלוגות מגדריות על טהרת נשים, או גברים. מי שהנושא אינו מפריע לו, יוכל להמשיך ולשרת בפלוגה מעורבת.

מצה"ל נמסר כי הפגישה ארכה כשלוש שעות ובהן דנו הצדדים באריכות בכל יחסי הצבא עם הציבור הדתי כשהרמטכ"ל חוזר ומבטיח כי אין כל כוונה להדיר את הציבור הדתי מהצבא וכי מפקדי צה״ל רואים בציבור זה ערך חשוב ותורם. הרבנים שטחו בפני ראש המטה הכללי את טענותיהם על הסוגיות השונות ובהם פקודת השרות המשותף, שילוב בנות בתפקידי לחימה ועוד.

הרמטכ"ל אמר לרבנים בין היתר כי "ערכי צה"ל לא השתנו. המטרה של צה"ל היא לנצח בקרב ושום דבר לא נעשה בכוונה". הפגישה, על פי ההודעה, התקיימה ברוח טובה מאד ובסיומה כאמור נערכה בחדרו של הרמטכ"ל תפילת ערבית.

הרב יהודה גלעד, ראש ישיבת הקיבוץ הדתי במעלה גלבוע, אמר בסיום הפגישה: "הפגישה עם הרמטכ"ל היתה טובה אך מורכבת. הרבנים המייצגים את שלל הגוונים בציונות הדתית ביטאו את המצוקה שהם שומעים מהחיילים הדתיים. הרבנים התרשמו לטובה מאוד מרוח המפקד שעלתה מדברי הרמטכ"ל. עם זאת תחושתם היא שיש פער בין רוח דברי הרמטכ"ל לבין המציאות בשטח. הרבנים מודים מאוד לרמטכ"ל ולצוותו על הפגישה ומקווים שרוח דבריו תבוא לידי ביטוי מעשי".

הרב אוהד טהרלב, ראש מדרשת או"ת לינדנבאום מבית רשת אור תורה סטון אמר בסיומה: "הייתה פגישה טובה מאוד, שניכרה בה הקשבה רבה מצד הרמטכ"ל והצבא למצוקות שעלו מהשטח. הרגשנו שיש רצון גדול לצמצם את הפער בין רוח המפקד לנעשה בפועל, וכולי תקווה שכך יהיה. הצבא הוא מקום שמאחד את כל חלקי החברה, והדבר התבטא גם בכך שרבנים מכל גוני הציונות הדתית ישבו סביב השולחן, ודנו בכבוד ובכובד ראש בנושא. ברור לי שהדבר עורר הרבה נחת בשמיים, וחשוב לנו שהאחדות תמשיך ותישמר בין כל חלקי עם ישראל".

בפגישה השתתפו הרב חיים דרוקמן, הרב זלמן מלמד,מולי יסלזון מאיגוד ישיבות ההסדר, הרב שמואל הבר, אליעזר דויטש, הרב יהושע מגנס, הרב חננאל אתרוג, משה גוטמן, הרב אלי סדן, הרב חיים ברוך, אסף שור, הרבנית מיכל נגן, הרב אהד טהרלב, הרב יהודה גלעד, הרב מאיר נהוראי והרב עמיחי גורדין.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן