מחפש ישיבה שמתאימה לך? כדאי שתסתכל על הגרף הזה

האם אתה שמרן או ליברל? אוהב ללמוד באופן רוחני-חסידי או למדני-שכלתני? המפה המיוחדת שהכינו בנאמני תורה ועבודה עשויה לעזור לך, לפחות בתור התחלה, לעשות את הצעד הראשון בעולם הישיבות

חדשות כיפה משה ויסטוך 20/03/17 21:05 כב באדר התשעז

מחפש ישיבה שמתאימה לך? כדאי שתסתכל על הגרף הזה
יחצ, צילום: יחצ

עומד לסיים את בית הספר ועדיין לא יודע באיזו ישיבה לבחור? יתכן וגרף הישיבות החדש שנבנה ע"י תנועת נאמני תורה ועבודה יוכל לעזור לך לקבל החלטה.

כיום פועלות ברחבי הארץ למעלה מ-80 ישיבות עבור הציבור הדתי-לאומי. בחור צעיר, שעתיד לסיים 12 שנות לימוד, עשוי למצוא את עצמו נבוך אל מול השפע הגדול שעומד בפניו ועלול לבחור בטעות ישיבה שאינה מתאימה לאישיותו ולפוטנציאל הרוחני הטמון בו. לשם כך יצרו בתנועת נאמני תורה ועבודה כלי הממפה את עולם הישיבות לפי שני צירים מרכזיים.

בתנועה מדגישים כי "ישנם עוד מרכיבים רבים שראוי לחשוב עליהם כמו חיבור לרמי"ם, גודל המוסד, מיקום, סוג המסלול ועוד". עם זאת הם מציינים שלמרות שהגרף "לוקה בהכללה גסה ולא רגישה לכל הדגשים הקיימים, במיוחד כאשר במרבית הישיבות ניתן למצוא את מכלול הדגשים גם יחד, הוא עדיין מבטא רכיב משמעותי מזהותן של הישיבות השונות".

הציר האופקי תוחם בתוכו את הקו השמרני מצד אחד ואת הקו הפתוח מן הצד השני. כדוגמא למחלוקות בין שתי התפיסות מציינים בתנועה סוגיות כמו יהחס לתרבות הישראלית, תפקיד הרב, יחס לחברה מעורבת, פמיניזם, שילוב של אקדמיה ותורה ועוד.

הציר האנכי מתחיל בקו הרוחני-חסידי וממשיך עד זה הלמדני-שכלתני. בהסבר על הציר נכתב כי ישנן ישיבות שבהן הדגש הוא יותר למדני, דבר שבא לידי ביטוי בדרך כלל בשלושה סדרי גמרא ביום ובצורת לימוד אנליטית יותר. לעומת זאת, ישנן ישיבות שבהן ניתן מקום נרחב יחסית ללימודי חסידות, עבודה פנימית ושיח ישיבתי שהוא יותר קיומי מאשר אידאולוגי.

(צילום: צילום מסך)

לצורך הדוגמא ישיבת 'הר המור' מופתה כישיבה שמרנית ולמדנית. ואילו ישיבת 'הר עציון' מוקמה כישיבה למדנית אך פתוחה. דוגמא נוספת מראה שישיבת 'עוד יוסף חי' ביצהר מצויינת כישיבה חסידית ושמרנית ואילו ישיבת 'שיח' באפרת מופתה כישיבה חסידית ופתוחה.

מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה, שמואל שטח, אמר כי "​ריבוי הישיבות הקיים ב"ה בימינו, מביא שמיניסטים רבים לכדי בלבול וקושי בקבלת החלטה מושכלת. תלמידים רבים מוצאים עצמם בוחרים ישיבה על פי שיקולים שוליים או מוטעים, ובכך מוצאים עצמם במקום שהוא אולי מצויין, אך אינו מותאם לפיתוח אישיותם הרוחנית. למציאות זו יש השלכות רבות המביאות לעיתים לא מעטות לחוסר חיבור עמוק לעולם התורה או אף לידי נשירה".

לדבריו, "כחלק מכלי העזר והמערך החינוכי שיצרנו לעניין, ניסינו למפות את הישיבות לפי שני צירים שחשובים, לדעתנו, בבחירת ישיבה".​

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן