בג"ץ דחה את עתירת הסב המעגן

בית המשפט הותיר על כנו את ההגבלות ועונש המאסר שבית הדין הרבני גזר על סב שמשדל את בנו לעגן את אשתו. "רשאי בית הדין להטיל סנקציות על אביו של סרבן גט המשפיע על בנו לעגן"

חדשות כיפה משה ויסטוך 20/03/17 20:31 כב באדר התשעז

בג"ץ דחה את עתירת הסב המעגן
פלאש 90. יונתן סינדל, צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

בגג"ץ דחה היום (ב') את עתירתו של גבר המשדל את בנו לסרב לתת גט לאשתו. בכך פסק בית המשפט כי בידי בית הדין הרבני להטיל סנקציות על מי שהוכח כי יש לו חלק בסרבנות גט, גם אם הוא לא הסרבן עצמו.

מדובר באיש עסקים חרדי אמריקאי, אשר עומד מאחורי עיגון כלתו כבר למעלה מעשור. מספר שנים לאחר שבנו של האיש התחתן עם אשתו, לקתה האשה באירוע מוחי. בעקבות מצבה הבריאותי הירוד, נטש אותה בעלה, הותיר אותה לבדה עם שני ילדיה הקטנים וברח לארות הברית. בפסק הדין נכתב כי מדובר ב"אחד ממקרי העיגון הקשים עמם מתמודדת מערכת בתי הדין הרבניים כיום". בית הדין הוציא כנגד האב צו עיכוב יציאה מישראל וכן גזר עליו 30 ימי מאסר. האיש עתר לבית המשפט העליון נגד הפסיקה, אך השופטים דחו את בקשתו.

בפסק דינם קבעו נשיאת בית המשפט השופטת מרים נאור, המשנה לנשיאה השופט אליקים רובינשטיין והשופט חנן מלצר כי על השאלה "האם נתונה לבית הדין הסמכות להטיל על האב סנקציה מכוח פקודת בזיון בית משפט" התשובה היא "חיובית".

עוד הוסיפו השופטים וכתבו כי "בידי בית הדין להטיל סנקציות אף על מי שלא כלפיו כוון פסק הדין המקורי - אם התברר שהוא הגורם להפרתו של הצו". בית המשפט הבהיר כי "המציאות האנושית מזמנת לא אחת מקרים של השפעה ותלות" שבהם המפר האמיתי של צו בית הדין לתת גט הוא לא בן הזוג עצמו אלא אדם אחר המקורב אליו, "ועלינו לראות את הדברים על רקע מאמץ בית הדין להשיג שחרור עגונה חיה מעגינותה".

לדברי השופטים, אמנם "במישור הסמכות, רשאי היה בית הדין להטיל סנקציות על פי הפקודה על אביו של סרבן גט שהוכח כי הוא המשפיע על בנו לעגן". אולם מאחר שבמקרה זה לאחר מתן פסק הדין של בית הדין הרבני, הוסיפו עורכי הדין של האב 'ראיות חדשות' - יש להחזיר את התיק אל בית הדין הרבני בתל אביב כדי שיבחן את אמינותן.

בכך אימצו שופטי בית המשפט העליון את עמדת פרקליטות המדינה ובתי הדין הרבנים, כי יש לתת לבית הדין הרבני האזורי לבחון את הטענות והראיות החדשות שמעלה האב, שלפיהן כביכול הוא אינו גורם לעיגון בנו. עם זאת קבעו השופטים כי "אם יימצא האב כגורם המעגן, על פי התשתית הראייתית הנוכחית לעיגונה של המבקשת, יהא זה בסמכותו של בית הדין להטיל עליו את הסנקציות".

מנהל בתי הדין הרבניים הרב שמעון יעקבי בירך על ההחלטה ואמר: "אני שמח ששופטי בית המשפט העליון שוב הוכיחו וחיזקו את צדקת מאבקנו העיקש בסרבני הגט. פסק הדין מציב אמירה ציבורית תקיפה הן כלפי המעגנים והן כלפי התומכים בהם, כי גם בעידוד ובתמיכה של אדם המעגן את אשתו אף הם אישית מסתכנים בעונשים על פי חוק".

דיקן המרכז האקדמי 'שערי מדע ומשפט, פרופ' אביעד הכהן, המייצג את האישה מטעם הקליניקות המשפטיות במרכז אמר כי "ההחלטה מדברת בעד עצמה. בקשת אבי הבעל המעגן לבטל את עונש המאסר שהוטל עליו ולבטל את צו עיכוב היציאה מן הארץ לא נתקבלה. כך גם בקשתו להחליף את ההרכב בבית הדין האזורי".

לדבריו, "בית המשפט העליון קבע שבשל עובדות חדשות יוחזר הדיון לביה"ד האזורי וחזקה עליו שיקבל את ההחלטה הנכונה במקרה קשה זה. לבנו עם האישה שככל הנראה תצטרך לעבור גם את חג החירות הקרוב כשהיא אסורה בכבלי עיגונה ללא טעם ותכלית".

מארגון 'יד לאישה' מבית אור תורה סטון, המייצג את העגונה, נמסר כי "בית המשפט העליון קבע היום באופן שאינו מותיר כל ספק כי מערכת המשפט לא תיתן ידה למי שמסייעים לסרבני גט לכלוא את נשותיהם".

בהמשך ההודעה נרשם עי "בדחייתם את כל טענותיו של הסב המעגן, ביקעו שופטי בג"צ אבן נוספת בחומה הבצורה העומדת בפני נשים מסורבות גט ועגונות, בעצם ההכרתם בסמכותו של בית הדין הרבני להטיל אחריות כבדת משקל וסנקציות על סייענים העומדים לצדם של סרבני גט ושעד כה יצאו פטורים ובלא עונש על מעשיהם. אנו ב'יד לאישה' נמשיך להילחם כנגד סרבני גט וכל אדם המסייע להם כדי לשחרר כל אישה מכבלי עגינותה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן