מצוקת מקום בראשל"צ: עלייה של 25% במספר הנפטרים

עלייה חדה בכמות הנפטרים בראשון לציון, בניגוד לתחזיות, מותירה חודשיים וחצי בלבד עד לסיום מקומות הקבורה. עיריית ראשל"צ בתגובה: "מקדמים תב"ע על שטח חנייה סמוך"

חדשות כיפה משה מאירסדורף 20/03/17 17:50 כב באדר התשעז

מצוקת מקום בראשל"צ: עלייה של 25% במספר הנפטרים
דוברות חברה קדישא, צילום: דוברות חברה קדישא

בשבוע שעבר התקיים דיון דחוף בחברה קדישא בראשון לציון בנוגע לאפשרויות בניה ופיתוח חדשות, זאת לאור הנתונים החדשים המדאיגים בנוגע למספר הנפטרים בעיר. במסגרת הדיון הועלו ממצאים הקשורים לעלייה המואצת בקצב הנפטרים בחודשיים האחרונים, מה שהוביל לירידה דרמטית ברזרבות הקברים הקיימות והמוקצות לקבורה.

על פי תחזיות המוקדמות של תחילת השנה שחושבו על פי ממוצע הקבורה בשנת 2016, תוך תחשיב העלייה בקצב גידול האוכלוסייה בעיר, בחודש ממוצע נפטרים בעיר כ-120 בני אדם. עם זה, בחודשיים ינואר ופברואר ובניגוד לצפי המוקדם הובאו לקבורה בבתי העלמין בראשון לציון כ-300 נפטרים, דבר המבטא עלייה של 25% לעומת הממוצע לשנת 2016.

בשל הנתונים מתריעים בחברה קדישא כי רזרבת הקבורה הקיימת בבתי העלמין בעיר, מספיקה לתקופת זמן של כחודשיים וחצי בלבד. מנכ"ל החברה ישראל הורוביץ מדגיש כי "יש לקחת בחשבון כי בית העלמין גורדון נסגר ואין בו עוד קרקעות ייעודיות לקבורה, כאשר בבית העלמין בגני אסתר המצב חמור שבעתיים כשעתודות הקברים שעדיין קיימים מתרוקנות במהירות. במידה ולא ימצאו פתרונות חלופיים באופן מיידי, ניאלץ למצוא חלופות לקבורה בבתי עלמין שמחוץ לעיר. זהו מצב בלתי נסבל שיש למנוע בכל מחיר".

המשמעות של הנתונים לדברי חברא קדישא היא קבורה בבית קברות אחרים מחוץ לעיר. הורביץ: "צריך להבין כי כל תושב ראשון לציון זכאי על פי החוק להקבר בחינם בבתי העלמין בעיר. אם לא יהיו לנו מקומות קבורה וניאלץ להפנות משפחות לקבור את יקיריהן מחוץ לעיר, הרי שמלבד הטראומה האישית של בני המשפחה שיצטרכו ביום אסונם להיגרר לערים אחרות, לא נוכל גם למנוע את העובדה כי קבורה שכזו אינה עוד חינמית וכרוכה בהוצאות כספיות גבוהות ביותר".

יו"ר חברה קדישא ראשון לציון, עו"ד יקי אריאב: "בניגוד לתחזיות המוקדמות שדיברו על כך שתוך חצי שנה יאזלו מקומות הקבורה בראשון לציון, מסתבר כי המצב קריטי בהרבה מהתחשיבים המוקדמים. בשל העלייה הדרסטית בכמות הנפטרים בחודשיים האחרונים- הרבה מעבר לממוצע השנתי, אנו צופים כי תוך פרק זמן של כחודשיים וחצי בלבד, ייגמרו עתודות הקרקע לקבורה. פרק זמן זה לא מאפשר התארגנות לקבורה ראויה, ואנו עומדים בפני שוקת שבורה. אני פונה מכאן בדחיפות לראש העיר דב צור שאיתו אנו פועלים תמיד בשיתוף פעולה מלא ושיש לי בו גם אמון מוחלט, לפעול עמי בכל האמצעים העומדים לרשותו כדי לעזור במציאת פתרונות מידיים לנושא הקבורה".

מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה: "עיריית ראשון לציון פועלת לתת מענה לסוגיה הן בטווח הארוך והן בקצר. בטווח הקצר אנחנו מקדמים תב"ע להרחבת בית הקברות על שטח חנייה סמוך. בטווח הארוך אנחנו בתהליכים להקמת חברת קבורה ובהמשך להקמת בית קברות בחלק הדרומי של העיר.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן