הרב לבנון: "מתנצל על ההתבטאויות"

בשיאה של תקופת טרור הדקירות ופיגועי הדריסה בערי ישראל הציע הרב אליקים לבנון על ענישה קולקטיבית ותמך באמירתו של ח"כסמוטריץ' כי יש להפריד בין חדרי היולדות היהודיות והערביות. במסגרת הסדר טיעון משמעתי בנציבות המדינה התנצל על האמירות וננזף

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/03/17 19:39 כא באדר התשעז

הרב לבנון: "מתנצל על ההתבטאויות"
Nati Shohat/Flash90, צילום: Nati Shohat/Flash90

לפני כתשעה חודשים נחקר רב מועצה אזורית שומרון, רב היישוב וראש הישיבה באלון מורה, הרב אליקים לבנון בנציבות המדינה על ידי חוקר נושאי משרה ציבורית בעקבות שתי תלונות שהוגשו נגדו לנציבות על ידי המרכז הרפורמי לדת ומדינה והמטה למאבק בגזענות.

היום, (א) בית הדין למשמעת של נציבות המדינה החליט כי הרב אליקים לבנון יינזף נזיפה חמורה בעקבות התבטאויות קודמות שלו נגד הציבור הערבי בישראל במהלך ראיונות שהעניק לתחנות הרדיו קול חי ולגלי ישראל בחודשים אפריל ובנובמבר 2014. הרב לבנון אמר לבית הדין למשמעת כי הוא מצטער על ההתבטאויות המדוברות.

העילה לתלונה הראשונה היא דברים שאמר הרב לבנון בראיון לרדיו 'קול חי' לאחר גל פיגועי הדריסה שהתרחש בתחילת השנה. אז אמר כי "אם כל רכב משמש לטרור, נמנע הספקת דלק כעונש קולקטיבי. מה יותר קל מלקבוע שאין אספקת דלק לערבים ביהודה ושומרון למשך שבוע. רכבים לא ייסעו פשוט ולא יהיו פיגועי דריסה. אלה הפתרונות שאנו צריכים לחשוב עליהם." כאשר נשאל לגבי הענישה הקולקטיבית ואם אין זה מספיק להעניש את המפגע לבדו, אמר כי "ערבים השתמשו רבות ובמשך חודשים ארוכים ברכבים על מנת לבצע פיגועי דריסה אז בואו נלמד להתגונן מפני פיגועי דריסה. זו אינתיפאדה עממית ויש לדכא אותה בצורה עממית בענישה קולקטיבית. להם לא איכפת מהחיים והרג לא ירתיע אותם. הרס בתים ועונשים קולקטיביים ירתיעו אותם".

התלונה השניה הוגשה נגד הרב בעקבות תמיכה שהשמיע באמירתו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' לאחר פרסום פרשת ההפרדה בבתי יולדות. בראיון לקלמן ליבסקינד ברדיו 'גלי ישראל' תמך בסמוטריץ' ואמר: "לא מדובר בסתם שנאת גויים או שנאת ערבים, לא מדובר בשנאה אלא מדובר במנטליות שונה של עם אחר שגדל במנטליות של שנאה. האלימות במגזר הערבי גבוהה משאר הציבורים ומי שמתעלם מכך טומן את הראש בחול. גם אני נמצא בבתי חולים, מבקר חולים, וכשבאה חמולה שעושה רעש…".

כשנשאל על ידי ליבסקינד: "רק ערבים עושים רעש? יהודים לא עושים רעש?" ענה הרב לבנון כי "אמרתי שלבתי החולים הם באים בעשרות ועושים רעש. זו מנטליות. הייתה פעם שביקשתי מהם להפסיק ונתקלתי בחרפות ובגידופים. לא יודע כמה נתקלתי אבל ביהודים לא נתקלתי וגם לא באירופאים, הם לא מגיבים באלימות. כאן התגובה הראשונית היא אלימות. אתה מכחיש שיש אלימות ברחוב הערבי?".

בגזר הדין של הנציבות נכתב כי "דבריו של הנאשם פגעו ברגשות הציבור הערבי ובמרקם העדין שבין האוכלוסיות השונות בארץ. הפוטנציאל ההרסני שבהם אינו טעון הוכחה. לעבירות שנעברו היבט ציבורי רחב, בעיקר מעצם ביצוען ע"י הנאשם אשר לו סמכות תורנית והלכתית כרב. מנגד, נתנו דעתנו על קבלת האחריות מצד הנאשם, על הבעת צערו על אותן התבטאויות ועל ההבטחות כי יזהר בלשונו בעתיד. לפיכך, ובשקלול הדברים, דעתנו היא כי ניתן לכבד את הסדר הטיעון, אשר בנסיבות העניין עונה על התכליות המניעתית וההרתעתיות של הדין המשמעתי".

כאמור, במסגרת הסדר הטיעון המשמעתי הודה הרב לבנון בעבירת משמעת על פי חוק שירות המדינה, לפיה "התנהג התנהגות שאינה הולמת את תפקידו כעובד המדינה או התנהג התנהגות העלולה לפגוע בתדמיתו או בשמו הטוב של שירות המדינה".

מלשכתו של הרב לבנון נמסר בתגובה: בבית הדין של הנציבות בירושלים התקיים לפני כשבועיים דיון בתביעה שהוגשה כנגד הרב אליקים לבנון, רבה של השומרון, על מספר התבטאויות בתקשורת.
בהסדר בין התובעת לרב אליקים לבנון שהתקבל ע"י הרכב השופטים, הצטמצם האישום למינימום, בתביעה המתוקנת נאשם הרב לבנון "בהתבטאויות מכלילות שיש בהן משום הבעת דעות קדומות כנגד הציבור הערבי".
שוב מתגלים ארגוני הרפורמים הממומנים ע"י הקרן לישראל חדשה ודומיה. נסיונות חוזרים ונשנים של ארגונים אלו במטרה לסתום פיות לרבנים, לפגוע בחופש הביטוי ולהביא לפגיעה חמורה בציבור הצמא לשמוע דברי חיזוק שפויים ברגעי קושי לאומי.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן