התנחלויות? ת"א מקבלת מיליונים מתקציבי פריפריה

אחת לכמה חודשים מפיקים בארגוני שמאל דו"חות שמסבירים איך ההתנחלויות ביו"ש שותות את התקציבים המיועדים לפריפריה. אתמול בכנסת התברר: רשויות חזקות כמו תל אביב וראשון לציון מקבלות תקציבים מהמשרד לנגב והגליל

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/03/17 08:44 יז באדר התשעז

התנחלויות? ת"א מקבלת מיליונים מתקציבי פריפריה
אילוסטרציה. shutterstock, צילום: אילוסטרציה. shutterstock

חלק משמעותי מתקציב המשרד הולך לרשויות מקומיות חזקות במרכז הארץ ולרשויות חרדיות, ואילו סכומים נמוכים יחסית הולכים לערים חלשות בפריפריה ולרשויות ערביות. כך נחשף השבוע בוועדת השקיפות של ח"כ סתיו שפיר בכנסת.

על פי הפרסום ב'ידיעות אחרונות' בהחלטת ממשלה נקבע לפני כשנתיים כי לשמו של המשרד לנגב והגליל, תתווסף גם המילה 'פריפריה', וכי הוא יקבל מאות מיליוני שקלים לטובת "פריפריה חברתית". אלא שאז נוצר מצב אבסורדי שבו רשויות מקומיות חזקות ביותר, כמו תל אביב, ראשון לציון, חיפה נתניה ופתח תקווה מקבלות כספים מהמדינה עבור שכונות חלשות שבתחומן, ורשויות מקומיות חלשות לא מקבלות מספיק תקציבים כדי לחזק את מעמדן. כך, למשל, עיר חזקה כמו תל־אביב מקבלת 3.8 מיליון שקלים מהמשרד, יותר מהתקציב שמקבלות רשויות חלשות כמו רהט, מצפה רמון, טבריה וירוחם.

עוד ברשימה: עיריית רחובות קיבלה 1.8 מיליון שקל מהמשרד, פתח־תקווה 2.1 מיליון שקל, נתניה 5.8 מיליון שקל, חולון 346 אלף שקל, חיפה 1.8 מיליון שקל, אשדוד 6.6 מיליון שקל, ראש־העין 6.2 מיליון שקל ובת־ים 862 אלף שקל.

יש לציין כי גם ברשויות המקומיות החזקות יש שכונות חלשות שנכנסות תחת ההגדרה של פריפריה חברתית. אולם בניגוד לרשויות חלשות שנסמכות על תקציבים מועטים, ואין להן מקורות הכנסה עצמאיים, דווקא רשויות חזקות כמו ת"א וראשל"צ, הנהנות משטחי עסקים גדולים מאוד ובעלות הכנסות חיצוניות רבות, יכולות להשקיע כספים רבים יותר בשכונות החלשות ולא להסתמך על תקציבי מדינה.