המסמך נחשף: "מביעים מחדש מחויבות לפתרון של שתי מדינות לשני עמים"

המסמך שהיווה את הבסיס לניסיונות להקים ממשלת אחדות: נתניהו הגיש להרצוג ניסוח הצהרה שהשניים היו אמורים למסור בפסגה במצרים. הוא חזר בו על רקע משבר עמונה

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/03/17 09:39 ז באדר התשעז

המסמך נחשף: "מביעים מחדש מחויבות לפתרון של שתי מדינות לשני עמים"
Nati Shohat/Flash90, צילום: Nati Shohat/Flash90

ראש הממשלה בנימין נתניהו העביר לפני חצי שנה ליו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג מסמך ובו הצהרה משותפת, שהיתה אמורה להתניע יוזמת שלום אזורית ולהוות בסיס להקמת ממשלת אחדות. המסמך, שמפרסם הבוקר הכתב המדיני של עיתון הארץ, ברק רביד כלל נכונות של נתניהו לפשרות טריטוריאליות על בסיס פתרון שתי המדינות ולריסון משמעותי של הבנייה בהתנחלויות.

במסמך המובא באנגלית כתובים מספר עקרונות שתרגומם, כפי שתורגמו בהארץ מביעים מחויבות לפתרון מדיני :


"אנו מביעים מחדש מחויבות לפתרון של שתי מדינות לשני עמים ומצהירים על רצוננו לקדמו.


ישראל שואפת לשם קץ לסכסוך ולהביא לסופיות כל התביעות, להשיג הכרה הדדית בין שתי מדינות לאום, סידורי ביטחון מתמשכים ופתרון טריטוריאלי מוסכם שבין היתר יכיר בקיומם של מרכזי אוכלוסייה קיימים.
במסגרת החיפוש אחר השלום, ישראל מושיטה את ידה לפלסטינים ומבקשת לפתוח במשא ומתן ישיר, דו־צדדי וללא תנאים מוקדמים.

ישראל רואה בחיוב את הרוח הכללית של יוזמת השלום הערבית ואת המרכיבים החיוביים שכלולים בה. ישראל מקדמת בברכה פתיחה בשיחות עם מדינות ערביות לגבי היוזמה הזו, במטרה לשקף את השינויים הדרמטיים שחלו באזור בשנים האחרונות ולעבוד יחדיו לקידום פתרון שתי המדינות ושלום רחב יותר באזור

בהקשר של חידוש מאמצי השלום, הפעילות הישראלית בהתנחלויות ביהודה ושומרון תיושם בצורה שתאפשר דיאלוג אזורי לשלום וכן תאפשר (להשיג) את המטרה של שתי מדינות לשני עמים. ישראל תעבוד עם הרשות הפלסטינית כדי לשפר באופן משמעותי את המצב הכלכלי ואת שיתוף הפעולה הכלכלי, כולל בשטח C, ולהדק את התיאום הביטחוני.

ישראל מעוניינת ביציבות ארוכת טווח בעזה, כולל שיקום הומניטארי וסידורי ביטחון יעילים".

הנוסח עבר שינויים שונים לפי בקשת נתניהו והרצוג. מעט לפני שנתניהו והרצוג היו אמורים להציג אותו ביחד נפטר שמעון פרס ולאחר מכן החל נתניהו לסגת מהרעיון.

"נתניהו התחיל אז בנסיגה הדרגתית מההצהרה המדינית", אמר מקור במפלגת העבודה שהיה מעורב בשיחות. "לאט לאט הוא ניסה לרדד את מה שכבר הוסכם עליו וביקש לדחות בגלל עמונה ובגלל הלחץ של הבית היהודי". השיחות בין הצדדים נמשכו עוד כמה ימים, כולל פגישה קשה וכושלת בין נתניהו להרצוג בבוקר שלפני יום כיפור. אחרי שבירת הצום, כל מה שנותר לשני הצדדים היה להכריז על סוף המשא ומתן.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "התיאור לגבי אי מימוש של מהלך אזורי אפשרי שגוי מן היסוד. אין לעניין שום קשר לעמונה. ראש הממשלה נתניהו מעוניין לקדם יוזמה אזורית. מי שמעביר לכם אינפורמציה זו, אינו מצוי בפרטים, או שמסלף אותם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו העביר לפני חצי שנה ליו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג מסמך ובו הצהרה משותפת, שהיתה אמורה להתניע יוזמת שלום אזורית ולהוות בסיס להקמת ממשלת אחדות. המסמך, המתפרסם כאן לראשונה, כלל נכונות של נתניהו לפשרות טריטוריאליות על בסיס פתרון שתי המדינות ולריסון משמעותי של הבנייה בהתנחלויות.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן