מחיר ההתייעלות: נבחנים אינם יכולים להגיש ערעור

הרפורמה במערך הבחינות לרבנות מביאה לנבחנים שלא יכולים לערער על הציון. אחד הנבחנים לכיפה: "העובדים אמרו לי שהם מוצפים בפניות מהסוג שלי". הרבנות הראשית: "בימים הקרובים תפתח האפשרות לערער"

חדשות כיפה משה ויסטוך 21/02/17 16:55 כה בשבט התשעז

מחיר ההתייעלות: נבחנים אינם יכולים להגיש ערעור
Yonatan Sindel/Flash90 למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90 למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה

עם כל הביקורות, ברבנות הראשית עוברים בשנים האחרונות לתכניות התייעלות על מנת לשפר את השירות לציבור. אחד מהנושאים המוסדרים הוא מערך הבחינות של המוסד, כשבין היתר גם הליך הגשת הערעורים נמצא בתהליך שינוי. עם זאת ל'כיפה' נודע כי המעבר מהמצב הקודם לחדש מפיל בין הכסאות נבחנים לא מעטים.

אחד מהם אומר ל'כיפה' כי לאחר שלא עבר את אחת הבחינות, ניסה ללא הצלחה להגיש ערעור. "נבחנתי לאחד המבחנים וקיבלתי תשובה שלא עברתי", הוא מספר ומציין שמאחר וזה מאוד הפליא אותו הוא ביקש לערער ומה שענו לו זה "שכרגע לא ניתן לערער מכיוון שתקנון הערעורים עובר שינוי. הם לא רצו להתחייב מתי בדיוק יתאפשר לערער, מכיוון שהשינוי הוא שמערערים יצטרכו לשלם אגרא וכדי שזה יצא אל הפועל הם צריכים לקבל אישורים ממשלתיים וזה עלול לקחת זמן מה".

האברך שלומד באחת מהישיבות המוכרות, מספר שהבעיה שלו משותפת לרבים אחרים, "הלכתי לפני מספר שבועות למחלקת הבחינות של הרבנות כדי לנסות ולהבין את פשר הציון. קיבלתי אישור מיוחד לראות את הערות הבוחן והבטיחו שתוך שבועיים אקבל את ההערות אך עד עכשיו לא קיבלתי. בקבלת הקהל היו אנשים נוספים שנמצאים במצבי ולכולם ענו את אותה התשובה. לדברי העובדים במקום הם מוצפים בפניות מהסוג שלי, כך שככל הנראה יש לא מעט מערערים שאינם יכולים להגיש את הערעור וכרגע די תקועים ועומדים במקום.

יש לציין שלפני כשנה עברו הבחינות לרבנות למיקור חוץ, מה שלדברי גורמים ברבנות שיפר מאוד את כל ההליך. האברך שביקש לערער על ציונו, אכן מאשר זאת ואומר שפרק הזמן לקבלת ציון התקצר באופן משמעותי, "קיבלתי ציון לבחינה שעשיתי לאחרונה הרבה יותר מוקדם מבעבר".

מהרבנות הראשית נמסר בתגובה: "אנו מצויים בשלבי אישור אחרונים של גיבוש ואישור נוהל ערעורים למחלקת הבחינות, כבר בימים הקרובים תפתח האפשרות לציבור הנבחנים הרוצים לערער על תוצאות המבחן להגיש ערעור במחלקת הבחינות של הרבנות הראשית".