הרב שרקי לבנט על מסקנות ועדת ביטון: "ריח רפורמי שמאלני"

הרב אורי שרקי והרב אברהם וסרמן שיגרו אמש מכתב נוקב לנפתלי בנט בדרישה לתקן את מסקנות ועדת ביטון. "קבוצה קטנה מנסה להכתיב לאחרים מה נכון ומה לא, ו´לנסח מורשת מחדש´"

חדשות כיפה משה ויסטוך 20/02/17 07:02 כד בשבט התשעז

הרב שרקי לבנט על מסקנות ועדת ביטון: "ריח רפורמי שמאלני"
צילום מסך, צילום: צילום מסך

רבנים נגד מסקנות ועדת ביטון. הרב אורי שרקי והרב אברהם וסרמן כותבים במכתב ששלחו אמש לשר החינוך נפתלי בנט, כי יש פגמים חמורים בהמלצות הועדה ביניהם קידום אג'נדות שמאל, השקפות עולם שזרות ליהדות ופיצול עדתי במקום איחוד.

הרב שרקי ממכון מאיר וראש קהילת בית יהודה והרב אברהם וסרמן, מישיבת רמת גן וארגון 'חותם', דורשים במכתבם להקים צוות מיוחד שיתקן חלק גדול ממסקנות הועדה, שיזם השר בנט במטרה לקדם ולהעצים את מורשת יהדות ספרד והמזרח.

לדברי הרבנים, "אמנם כוונת חברי הועדה רצויה, אך עבודתם המאומצת לוקה במספר חסרונות שהכרחי לתקנם, שאם לא כן עשוי להיווצר נזק שיהיה קשה לתקנו בעתיד". אחת מהטענות היא על "התחושה הלא נוחה, שקידום הזהות הספרדית משמש את מחברי הדו"ח לשם קידום אג'נדה קוסמופוליטית שריח רפורמיות ושמאלנות דבק בה, מה שמהווה חריגה משמעותית מן המנדט שנתנו מקימי הועדה. לטעמנו אין כאן ייצוג של הספרדיות כי אם נקיטת עמדה בסוגיה תרבותית השנויה במחלוקת".

"כך למשל", מדגימים הרב שרקי והרב וסרמן, "הועדה כוללת את השומרונים בתוך עם ישראל, ממליצה שהוראת היסטוריית הגלות תיעשה באופן שבו יוצגו הערבים והמוסלמים, מי שדכאו יהודים, רמסו את כבודם, רדפו אותם וטבחו בהם, ללא שיפוט. מבחינת הועדה, השבתאות, שחוללה נזק רוחני ואמוני אדיר, ואשר בסופה הובילה להתבוללות ולהתנגדות גורפת של כל חכמי ישראל מהמזרח והמערב, הופכת לאירוע חיובי. בנוסף, כמעט ואין רבנים בוועדה, למרות שהם המייצגים הבולטים של המיינסטרים הספרדי לגווניו".

עוד כתבו הרבנים כי "למעשה, יש תחושה שבחסות הפלורליזם, קבוצה קטנה מנסה להכתיב לאחרים מה נכון ומה לא, ו"לנסח מורשת מחדש". לדוגמא הם מציינים כיצד "דו"ח הועדה מרים על נס "נשים פורצות דרך" שהיוו מיעוט קטן ולא מייצג, אך לא מזכיר נשים רבות לאורך ההיסטוריה כולה ובקהילות רבות שיסדו בתי כנסת ובתי מדרש ידועים על שמן".

טענה נוספת שעולה, היא על התמקדות הועדה בדמויות מסויימות והעצמתן, "הועדה "יוצרת" דמויות מופת שהיא חפצה ביקרן, כולל חלק מחבריה, בעוד שהגדרת דמות כזו צריכה להיות על בסיס מציאותי, שבחייהם ולאחר מותם שימשו מופת לציבור גדול. מקוממת במיוחד הגדרת מתבוללים, מתאסלמים ומתנצרים, כדמויות מופת".

הרבנים גם קובלים על הצגת הציבור הספרדי-מזרחי כמסורתי בלבד ושאינו מחוייב תמיד להלכה, "האמת ההיסטורית היא שהיהדות היחידה שהעולם הספרדי הכיר הייתה תמיד זו האורתודוקסית דה יורה, גם אם לעתים היא מסורתית דה פאקטו. ביהדות זו לא קיים זרם אידיאולוגי אנטי דתי, והשימוש שנעשה בנוחות ובהארת הפנים של חכמי ספרד לשם קידום אג'נדה ליבראלית חוטא לספרדיות עצמה".

(צילום: דוברות משרד החינוך)

בנוסף לכך הם מציינים שתיקון הקיפוח נעשה ע"י עדתיות מפלגת ומפצלת "דבר שמסיג אותנו לאחור, ופוגע בהישגים הגדולים שכבר קיימים". הרב שרקי והרב וסרמן מלינים גם על כך שהאופי הספרדי והפשטות של בניה ובנותיה אינם מקבלים ביטוי, "תרומתה החשובה של יהדות המזרח לגווניה לחברה הישראלית, באה לידי ביטוי גם בתחומים שחברי הועדה "השמיטו": פשטות אנושית, חום, טבעיות, הכנסת אורחים, אהבת-הזולת, משפחתיות, נאמנות להלכה, אהבת התורה וחכמיה, לאומיות בריאה, יחס חיובי לעמל-כפים ועוד. גם הסגנון הלימודי הספרדי המכוון להלכה, הולך ומשפיע בעולם הישיבות כולו".

"היהדות הספרדית", ממשיכים הרבנים, "הצמיחה גדולי תורה רבים, דרשנים ופוסקים, מקובלים עיוניים ומעשיים, פייטנים ומשוררים. כל אלה כמעט ולא קבלו מקום. הדבר צורם במיוחד לאור העובדה שהם הם אשר היוו את עמוד השדרה הקיומי של הקהילות, ולא אחרים, שפעמים רבות היו שנויים במחלוקת, ולעתים אף 'מוקצים' בקהילותיהם".

לסיכום ממליצים הרבנים להקים צוות מעשי, שישלים את החסר בדו"ח ועדת ביטון. "הצוות יאמץ מודל שמלכתחילה פורש כנפי שלום ואחדות על העם כולו, וכולל אנשי מופת מכל העדות. יש גם להכניס אירועים ודמויות מופת שחסרים בשלבי היסטוריה שונים הנלמדים בבתיה"ס, ולא להצטמצם בתקופה המתחילה בגירוש ספרד. בצוות שיוביל תהליך זה יש לשלב בעיקר גורמים אותנטיים של העדות השונות, שיצעדו בנאמנות באחריות ובזהירות במסלול העובדות והמציאות, ובלא אימוץ שיטות ותפיסות הזרות לציבור שאותו נבחרו לייצג".

בארגון 'חותם - יהדות על סדר היום' אומרים בעקבות מכתב הרבנים: "הרכב וועדת ביטון, מסקנות הדו"ח שהוציאה ודמויות המופת שבחרה, כמו גם תכנים אולטרא ליברליים בתכניות נוספות של משרד החינוך, מעידים לצערנו הרב על השפעת רוחות פוסט-מודרניות על הנעשה במשרד החינוך, ועל מתן לגיטימציה לתנועות וגופים פלורליסטיים המבקשים לייצר סוג של יהדות אלטרנטיבית, באופן רחוק ביותר מהמקום המסורתי והמאמין של החברה הישראלית".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן