משאל כיפה

למי תצביעו בפריימריס של "הבית היהודי"

  • נפתלי בנט
  • יצחק זאגא
  • יונתן ברנסקי

גילי צרפתי

הרב יעקב אריאל: "במצבים מסוימים תרומת כליה היא חובה"

הרב יעקב אריאל נשיא מכון התורה והארץ התייחס לתרומת הכליה ואמר כי במקרה שחלה התאמת רקמות התרומה הינה בגדר "לא תעמוד על דם רעך". מאידך, אין חובה הלכתית להיכנס לרשימת התורמים

מערכת כיפה
ט"ז שבט תשע"ז, 12/02/2017 18:21

האם תרומת כליה היא זכות החובה? הנושא המדובר נידון באחד המושבים של הכנס השנתי של מכון התורה והארץ שנערך ביום חמישי האחרון בחוות הנוער הציוני בירושלים. הכנס שנערך בחסות קרן אביה והאגף לתרבות יהודית במשרד החינוך, עסק בסוגיות חברתיות, חלקן סביב נושאי המצוות התלויות בארץ ומטרות עניים.

 

במהלך הכנס דיבר הרב ישעיהו הבר ראש ארגון "מתנת חיים" שסיפר על פעילות העמותה המעודדת תרומות כליה ופועלת לצמצום רשימות ההמתנה של הזקוקים השלת כליה. לאחר מכן דן הרב יעקב אריאל, רבה של רמת גן ונשיא מכון התורה והארץ, האם תרומת הכליה הינה חובה או זכות.  

 

הרב אריאל הסביר כי מצד צדקה וגמילות חסד לא מצאנו מקור הלכתי לחייב את האדם לתרום כליה, אולם דווקא מצד מצוות "לא תעמוד על דם רעך", עשויות להיות סיטואציות בהן הדבר מתחייב.

 

"מצד לא תעמוד על דם רעך הבחנו בין שני מצבים. בין מצב שהאדם כבר נמצא ברשימות, והרקמות שלו הן היחידות שמתאימות לרקמות של אותו חולה, ואז זו מצווה של 'לא תעמוד על דם רעך'  כלפי אותו חולה", אמר הרב אריאל. הרב אריאל הדגיש כי לאור המחקרים והמצב הרפואי כפי שמקובל כיום, אין בתרומת כליה סיכון מיוחד. "עם כליה אחת אדם יכול להיות בריא ושלם. לחשוש שמא יקרה לו משהו? ראינו שעל פי הרפואה אלו חששות רחוקים".

 

עם זאת מדגיש הרב אריאל כי לא מצא חובה הלכתית להתנדב להיכנס לרשימות התורמים, והדברים נכונים לאלו שכבר התנדבו ונמצאו מתאימים לאדם הזקוק לתרומה. "אבל ודאי שאדם שנכנס לרשימות עושה מצווה מן הגדולות ביותר שיכולות להיות", הוסיף הרב אריאל.

בסיום הכנס נערך גמר 'חידון הארץ ומצוותיה' שמתקיים זו השנה השניה. מנחה החידון הוא נריה פנחס. לגמר עלו 12 מתמודדים מכל רחבי הארץ, שעברו את מבחני המיון המקדימים. הזוכה במקום הראשון ובפרס של 10,000 ₪ הוא אליאור בביאן מבית שמש. בביאן זכה בעבר גם בגמר חידון התנ"ך העולמי לנוער.

למקום השני הגיע אביאל אייפרמן בן 44 מהישוב נריה, אשר זכה בחופשה מתנת מלון כינר. במכון מציינים כי השנה לא השתתפו בחידון אברכים ובחורי ישיבה אלא בעלי בתים, סטונדטים, אנשי הייטק ופנסיונרים. "ברוך ה' אנו רואים את הצימאון של הציבור להשתתף וללמוד על הארץ ועל המצוות התלויות בה. דרך הלימוד אנו מעמיקים את שורשינו בארץ ואת החיבור אליה", אומרים במכון.

לחצו על הלייק ותקבלו את כל הסיפורים לפייסבוק שלכם
תגובות
כתוב תגובה



תמונה
1. אם למישהו מהתורמים תקרה
2/13/2017 12:08:00 PM
חלילה קריסת כליה ולא ימצאו לו תרומה מתאימה, האם הרבנים הממליצים והמפרסמים יצילו אותו?
תמונה
2. לא נשמע הגיוני
t 2/13/2017 3:02:00 PM
הלכה או לא הלכה, זה לא נשמע הגיוני שאדם יהיה חייב לתרום כליה.
תמונה
3. ל-1 התקלות נדירות ביותר
תושב מטה בנימין 2/13/2017 6:34:00 PM
קריסת כליה אצל אדם בריא היא נדירה ביותר. סדר גודל של פרומיל ומטה. התורם עובר בדיקות לוודא שאין אצלו חשש גדול יותר. וכאשר יש נורמה של תרומת כליות, יימצא בשבילו תורם אם חלילה יזדקק לכך.
ואחרי הכול - לא נכון לתת לאדם אחר למות בשל חששות רחוקים ביותר.
תמונה
4. שאלות קשות...
ישראלי מודאג 2/14/2017 11:18:00 PM
האם מסתירים בכוונה מידע על אחוזי דחייה של כליה מתרומה (למרות ה"התאמה")? מדוע האירגון לא דואג ל"ביטוח תאונות בזמן הניתוח והאישפוז"? התשובה שענו לי באירגון "קו"ח משלמת". זו תשובה דחוקה ביותר.
תמונה
5. תרומה מהמת
יוסי 2/15/2017 4:49:00 PM
לו החרדים היו מקבלים את פסק הרבנות
היינו כולנו מחוייבים לתרום איברים מהמת
לא היו בעיות רפואיות וכו´
בינתיים הם מקימים עמותה של תרומה מהחי
ומי תורם? כמעט אך ורק סרוגים, המסכנים את בריאותם.
תבדקו אותי
תמונה
6. כנראה לא למד לעומק
אנונימי 2/16/2017 6:28:00 PM
לא שמעתי את כל הנימוקים ש הרב יעקב אבל כאחד שלמד לעומק את הנושא אומר כך: מי שלא נרשם אינו עובר על לא תמוד על דם רעך אינו חידוש של הרב יעקב הוא הסתמך על הרב משה פיינשטיין ככל הנראה בהגדרה של החיוב כפ שהרב עושה רבות שסומך על אחרים שכבר פסקו בנושא בלי דעה עצמאית. אני אומר זאת כי החרדים מסתמכים על אותו דעה שלא לשרת בצבא למי שמחיב מהטעם שלא תעמוד על דם רעך. לכן אני הפרכתי את ההסבר של הרב פינשטיין לגבי שירות ומאותו הטעם ניתן לפרך את דברי הרב אריאל ובאמת אותו מגיב שאמר שזה לא הגיוני צודק וגם מי שנרשם אינו עובר על האיסור שלא לעמוד על הדם. אין כאן המקום להאריך בהוכחה שלי מי שראוי ומעונין שישלח למייל שלי ואסביר לו. לגבי מי שנרשם גם כאן יש לי ראשונים רבים מפורשים שניתן להוכיח מהם שאין כל חובה ולדוגמא אחת נשאל הרקנטי על הצלת חיי יהודי אם ירשו לקטוע אצבע אחת בלבד כדי להצילו. והרקנטי פסק שאינו חייב להקריב אצבע עבור הצלת חיים ק"ו השתלת כליה שאף אחד לא יכוללהוכיח את הסכנה לטווח רחוק לצעיר שתורם היום שיגיע לגיל 60 -70. אסתפק בכך מבלי ששמעתי את מקורותיו. ואין משוא פנים בהלכה בפרט כשהרב דן בדיני נפשות (לשני הצדדים) ואין בדור שלנו סנהדרין שיפסוק בהם ולכן אני אומר שב ואל תעשה ורק ממידת חסידות הרוצה תבוא עליו ברכה.
תמונה
7. תרומת איברים? והתפתחות ההלכה
משה 2/17/2017 10:55:00 AM
רק לפני כמה עשרות שנים- -אפ´ דיבור על תרומת איברים היה אסור- -כעת יש ויכוח אם זו חובה- -זה התחיל כאשר באופן מעשי נזקקו לאיברים בדחיפות לכמה "חשובים" ועד היום יש סירוב לקחת איברים ממת.
תמונה
8. קציר אברים מגזרי
סכנת נפשות 2/23/2017 10:32:00 PM
הציבור הדתי לאומי גוייס באופן חד, אך מבלי לשים לב לסכנות האיומות שבכך.

כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד