חוק ההסדרה אושר בכנסת

בהיעדרו של ראש הממשלה שעדיין לא שב ארצה ולאחר דיון סוער הצביעה הערב הכנסת בעד חוק ההסדרה ברוב של 60 תומכים מול 52 מתנגדים.

חדשות כיפה משה ויסטוך 06/02/17 23:04 י בשבט התשעז

חוק ההסדרה אושר בכנסת
אביטל טרקיאלאטוב, צילום: אביטל טרקיאלאטוב

חוק ההסדרה אושר הערב (ב') בכנסת בקריאה שניה ושלישית. 60 חברים הצביעו בעד לעומת 52 נגד. בעקבות ביקורו של ראש הממשלה בלונדון, הוא לא נכח בהצבעה.

הדיון בכנסת היה סוער וכלל חילופי דברים בין חברי הקואליציה לאלה מאופוזיציה. גם בין חברי הקואליציה ובמיוחד בין מפלגות הליכוד והבית היהודי, שרר מתח לא קטן והאשמות הדדיות בנוגע לחוק. ראש הממשלה אף ביקש לדחות את ההצבעה אך שר החינוך נפתלי בנט סירב.

אחת מיוזמת החוק, יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי, אמרה בתגובה לאישור חוק ההסדרה כי "זהו יום היסטורי עם אישורו של חוק היסטורי. בתיהם של אזרחים שבנו את ביתם ביהודה ושומרון בעידוד ממשלות ישראל לא יהיו עוד מטרה עבור ארגוני השמאל הקיצוני שחותרים להרוס ולפגוע בהתיישבות. נשיאת בית המשפט העליון צריכה להבין של בג"צ אסור להיגרר ולהתערב בחוק שעוסק בסוגיה מדינית מובהקת. במידה וזה יעשה, נפעל לקידום פסקת ההתגברות ולקידום החלת החוק הישראלי ביהודה ושומרון".

ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת ח״כ יואב קיש וח״כ בצלאל סמוטריץ בירכו על ההצבעה ואמרו ש- "האישור הסופי של חוק ההסדרה הערב הוא צעד היסטורי נוסף לקראת השלמת המהלך אותו נמשיך להוביל- להחלת ריבונות ישראלית מלאה בכל ערי ויישובי יהודה ושומרון".

סגן שר הביטחון אלי בן דהן בירך גם הוא על אישור חוק ההסדרה: "היום עשינו היסטוריה. ממשלת ישראל מקבלת אחריות על ההתיישבות ביהודה ושומרון. חוק ההסדרה הוא הצעד הראשון לקראת החלת הריבונות בכל יו"ש".

ח"כ מוטי יוגב הצטרף למברכים ואמר: "דבר גדול נפל בישראל. כנסת ישראל אישרה את חוק ההסדרה של ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון, בארץ ישראל. זו היסטוריה וזו המציאות שעם ישראל שב לארצו. לא יעזור לדיקטטורה של אליטת המיעוט של בג"צ, גם אם תנסו לבטל את החוק, רוב עם ישראל ונבחריו, מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, חוקקה את החוק ותשוב ותחוקק את הסדרת עם ישראל בארצו. עם ישראל עם חכם ונבון, המבקש לחזק את ההתיישבות בכל מלוא רוחב ארצנו, בגליל ובנגב, ביהודה ושומרון וכך בע"ה נפעל, נמשיך ונבנה".

יו"ר המועצה האזורית שומרון יוסי דגן אמר הערב כי "חוק ההסדרה הוא תיקון עוול מחפיר שבו אזרחי יהודה ושומרון הם אזרחים סוג ב' בכל כך הרבה תחומים ובראש ובראשונה בתחום הקרקעות. אני שמח לתת שלפחות אחרי 50 שנה תוקן חלק קטן מהעוול הזה. בושה וחרפה שהיה צריך להגיע בכלל לחקיקה כדי להפסיק אפלייה כזו. וטוב עשתה הכנסת שחוקקה את החוק שבסהכ משווה את המצב המשפטי בקרב תושבי יו"ש לשאר תושבי מדינת ישראל".

מי שנחשבים לגיבורי החוק ואלה שדחפו אליו, הם תושבי עמונה שפונתה בשבוע שעבר ונהרסה היום. הערב אמרו התושבים: "בשעה שאנו עומדים מול בתינו הנהרסים בזה אחר זה, באותו רגע ממש, נשלמים הליכי החקיקה של חוק ההסדרה שייתן תרופה לאלפי משפחות חלוציות, אחינו ביהודה ושומרון.

חוק ההסדרה נולד מתוך השבר העצום והכאב האדיר שלנו תושבי עמונה על חורבן הבית והישוב שלנו. חוק זה, אותו ניסחנו דחפנו וקידמנו בניגוד לכל הסיכויים והתחזיות ואל מול כל המצקצקים בלשונם, נולד וקרם עור וגידים בזכות מאבק עיקש וארוך אותו נהלנו בשנים האחרונות. אמנם החוק שעובר היום ייתן מזור לאלפי משפחות ביוש בהם מאות משפחות בעפרה, אבל הוא לא יהווה נחמה עבורנו.

אנו, עקורי עמונה, משביעים ביום הזה בוא נמחקו בתינו, את ראש הממשלה שר החינוך שר הביטחון ושרת המשפטים ואת יתר חברי הממשלה והקואליציה - אם לא תעמדו בחובתכם עליה חתמתם בהסכם מולנו, להקים עבורנו ישוב חדש בגזרת בנימין, כי אז לא אנחנו לא ילדינו ולא הציבור כולו, לא נסלח לכם לעולם על אזלת ידכם בהסדרת עמונה".

מנגד, בשמאל גינו את אישור החוק ולא חסכו ביקורת בעיק מראש הממשלה בנימין נתניהו. ח"כ אראל מרגלית מהמחנה הציוני אמר כי "נתניהו מתעתע במצביעיו. זהו לא חוק ההסדרה אלא חוק החקירה. כל מטרתו כרגע היא לשלהב את ההמון ולייצר משבר בינלאומי - כדי לכסות על הסתבכותו הפלילית. מצביעי הימין צריכים להתעורר: זהו עוד שקר פוליטי מבית היוצר של נתניהו. החוק לא יגיע לכדי יישום. הם שיקרו שאמרו כי עמונה לא תפונה. הם שיקרו שהבטיחו סיפוח מעלה אדומים. הם שיקרו שאמרו כי 9 הבתים בעופרה לא יפונו והם משקרים כעת עם החוק הזה".

לדבריו, "ראש הממשלה מפחד פחד מוות מהחוק הזה, הוא יודע שאם חוק כזה ייכנס לספר החוקים, מדינת ישראל ואזרחיה יעמדו מול שורה של תביעות חסרות תקדים בהאג . אבל כאשר החקירות סביבו מתקדמות אז כל האמצעים כשרים, עומק ההסדרה כעומק החקירה".

מוקדם יותר הודיעה האופוזיציה כי היא מסירה את כל ההסתייגויות של חבריה מהחוק. הסיבה לכך היא הטענה שמועדי הדיון על החוק נכפו על ידי הקואליציה ובשל כך הנואם היחידי שדיבר בגנות החוק, הוא ח"כ יצחק הרצוג מהמחנה הציוני.

"לפני 100 שנים בדיוק", פתח הרצוג, "הצהיר בלפור על שינוי עמדתה של ממשלת בריטניה ביחס לחזון הציוני. 100 שנים בדיוק לאחר מכן עומד כאן בלפור נתניהו ומעניק לעם הפלסטיני את מדינת העם היהודי. ההתנגדות שלנו לסיפוח אינה נובעת מבעיה עם היישובים היהודיים, אלא מהכנסתם של מיליוני פלסטינים לחיק המדינה היהודית".

יו"ר המחנה הציוני האשים את ראש הממשלה בלא פחות ממעילה בחזון הציוני, "בנימין נתניהו מועל בתפקידו בחוקקו את החוק הזה, מועל במפעל הציוני. ההצבעה לא החלה. יש עוד כמה דקות כדי לעצור את רכבת האימה הזו לפני שתצא לדרכה. הרכבת הזו יוצאת מכאן ותעצור בתחנה הסופית האג, ומקרונותיה יצאו כתבי אישום בינלאומיים נגד חיילים וקצינים יהודים וישראליים. על כתבי האישום הללו יהיה חתום ראש ממשלת ישראל. בנימין נתניהו. בלפור החדש. תעצור ביבי. תעצור".

בהמשך הוא טען כי העברת החוק תזיק למדינת ישראל: "אני רוצה לומר חד וברור: ההצבעה הערב אינה הצבעה בעד או נגד המתיישבים, אלא בעד או נגד האינטרס הכללי של ישראל. ממשלת ישראל והקואליציה מחוקקת הערב חוק שהוא סכנה חמורה לישראל. חוק שמייצר סיפוח דה-פקטו בניגוד לכל ההתחייבויות הבינלאומיות של ישראל".

לדבריו, "החוק הזה מאיים על מפעל ההתיישבות כולו. כך קבע היועץ המשפטי לממשלה. החוק הזה מנוגד לדין הישראלי, מנוגד לדין הבינלאומי ומנוגד לכל חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה. לא היה כדבר הזה בהיסטוריה של המדינה שהכנסת מצביעה בניגוד מוחלט לחוקי המדינה, בניגוד מוחלט לדעתם של היועצים המשפטיים הבכירים בממשלה ובניגוד למשפט הבינלאומי".

לסיום אמר ח"כ הרצוג כי "החוק הזה יהיה רשום על שמו של כל אחד ואחד מנבחרי הציבור שיבחר היום לתמוך בחוק וזה לא יסלח. יש חוקים שדגל שחור מתנוסס מעליהם. זה בדיוק החוק הזה. כשאנחנו ניבחר זה יהיה החוק הראשון שנבטל. אנחנו נשמור על מדינת העם היהודי כך שתישאר לנצח מדינת העם היהודי".

תושבי היישוב עפרה ברכו הערב את חברי הכנסת שהצביעו בעד החוק, ואמרו כי הם מצפים מראש הממשלה והשרים להפוך לאלתר את החוק החשוב לעשייה של ממש בשטח. "יש להסיר את האיום המשפטי מעל ההתיישבות לאפשר לחייל יהודה הישראלי לשוב ולהשתקם בביתו בעפרה ולהקנות ליישוב עפרה את הזכות הבסיסית של התפתחות נורמאלית וטבעית". אמרו