אישה? לא בטוח שתרצי לעבוד במשרד לשירותי דת

הנתונים מראים כי חוסר השיוויון המגדרי גדול יותר במשרד הדתות. נתוני התעסוקה במשרד מלמדים כי הנשים מרוויחות עשרות אחוזים פחות מהגברים והשכר של רובן נמוך מהשכר הממוצע במשק

חדשות כיפה משה ויסטוך 30/01/17 15:48 ג בשבט התשעז

אישה? לא בטוח שתרצי לעבוד במשרד לשירותי דת
נטעאל בנדל, צילום: נטעאל בנדל

מניתוח נתוני התעסוקה במשרד לשירותי דת עולה, כי במשרד קיים חוסר שיוויון מגדרי בולט בצורה משמעותית, מאשר בשאר משרדי הממשלה.

בשבוע שעבר התקיים בוועדה לקידום מעמד האישה דיון על פילוח תקציב המשרד לשירותי דת מבחינה מגדרית. השר לשירותי דת ח"כ דוד אזולאי מש"ס הציג בדיון מיזם שמשרדו מקדם, שמטרתו הכשרת נשות רבנים לטיפול בתלונות אודות הטרדה מינית בקהילה.

השר גם הציג נתון שאומר כי בשנת 2016 תיקצב משרדו את המועצות הדתיות ב- 195 מיליון שקלים, כש-60% מתוכם הופנו לנשים לרבות תיקצוב המקוואות ברחבי הארץ. עם זאת, המשרד לא הציג את נתוני השכר והגדרת התפקידים מבחינה מגדרית.

עו"ד אלעד קפלן ממכון 'עתים' הציג את התמונה כפי שהיא משתקפת מהנתונים שהיו בידם. לדבריו, אין כמעט נשים שמכהנות בתפקידים בכירים במשרד, בטח לא בתפקידים תורניים. קפלן גם הדגיש כי בימים אלה מתנהלת תביעה בבית הדין לעבודה, במטרה לאפשר לנשים לשמש כיועצות משפטיות לדיינים.

לגבי חלוקת התפקידים מבחינה מגדרית, מדו"ח הממונה על השכר במשרד האוצר לשנת 2014 עולה, כי 63% מהמועסקים הם גברים ורק 37% מהן נשים. שכר הממצוע של הגברים הינו 10,314 ש"ח, לעומת הנשים שמרוויחות כמעט 40% פחות (7,389 ש"ח). ביחס לשכר בכלל המשק, 86% מהנשים במועצות הדתיות מקבלות שכר נמוך מהממוצע, לעומת 59% מהגברים.

לשם השוואה ועל רקע הפער בין גברים לנשים במשרד לשירותי דת נזכיר, כי בחודש שעבר, חשפה שרת המשפטים איילת שקד, בדיון דומה באותה ועדה, את נתוני ההעסקה המגדרית במשרדה.. על פי הנתונים, 68% מעובדי המשרד הם נשים וכמעט כולן מועסקות במקצועות הליבה במשרד. בקרב ההנהלה הבכירה נשים מהוות 62% ובדרגי הניהול הנמוכים יותר, שיעור המנהלות עומד על 63%.

השרה שקד התייחסה לנתונים ואמר כי "העובדה שיש שדרה נשית ניהולית, מעודדת נשים להתקדם". שקד ציינה ששלוש מראשי מערכת המשפט הן נשים - השרה, נשיאת בית המשפט העליון ומנכ"לית משרד המשפטים. בהמשך היא הדגישה את פערי השכר במשק הישראלי בין נשים לגברים לעומת הנעשה במשרד המשפטים, "לצערי, במשק קיים פער גדול מאוד בשכר בין גברים לנשים והוא עומד על 33%. עד לפני שנה במשרד המשפטים הפער עמד על 4% ובשנה האחרונה צמצמנו אותו ל- 2%% בלבד".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן