הרב טאו לר"מים: "הצבא מאבד צלם אנוש. אסור להסכים עם זה"

פרסום ראשון: על בנט (חושב שהעם רפורמים), על הרב יגאל לווינשטיין ("חשף את התוכנית"), על קהילת הלהט"ב ("גועל נפש"), על החינוך הדתי לאומי ("מחדל")ועל שטיפת המוח בצבא ("מאבדים את השפיות"). הרב טאו מדגיש: "היחס לצבא לא השתנה"

חדשות כיפה משה מאירסדורף 24/01/17 11:54 כו בטבת התשעז

הרב טאו לר"מים: "הצבא מאבד צלם אנוש. אסור להסכים עם זה"
באדיבות המצלם, צילום: באדיבות המצלם

אחרי חודשים ארוכים של פרשות שונות שהבהירו כי הצבא משנה את פניו ומנסה להיות שחקן אידיאולוגי- פוליטי בחברה הישראלית, הרב טאו פורש בפני ר"מים ממכינה קדם צבאית שהגיעו לשוחח איתו על הגישה הנכונה בה יש להציג את הדברים מול התלמידים. השיחה התקיימה בתחילת שבוע שעבר (י"ז בטבת) ותומללה על ידי תלמידי הרב.

תמלול השיחה שהגיע לידי 'כיפה' ועתיד בזמן הקרוב להפוך לחוברת שתופץ בציבור, חושף את דעותיו וכיוונו המחשבתי של הרב טאו ואת ניתוחו את המציאות בחברה הישראלית: הוא אומנם תוקף בחריפות כל סטייה מדרכו של בית המדרש אך כחלק מזה מדגיש לר"מים ששואלים במפורש 'אולי נדיר את רגלנו מהצבא?' עונה הרב: "חלילה. אם רגע אחד לא יהיה לנו צבא אין לנו מדינה ואין לנו כלום. משום שאלו נפלו על הראש בגלל זה לא נעשה את הטוב?! מה זה שייך בכלל לצבא? אם אני לא אסגר בפילבוקס עם בת ביחד במשך יומיים אז הצבא יתמוטט. אם יהיו שם שני בנים הצבא יתמוטט מזה? זה לא שייך בכלל".

השיחה נפתחת בשאלה כללית של אחד הר"מים שאומר: "היה חשוב לנו לשמוע מהרב כמה עקרונות לגבי התקופה שאנו נמצאים בה. הבוגרים שלנו שמשרתים בצבא, ובכלל, הם נמצאים בצמתים משמעותיות. אנחנו שומעים שיש אצל הרב שינוי במנגינה של הדברים שהוא אומר. חשוב לנו לבסס את הדברים, להבין את העקרונות, אנחנו רוצים להבין את התמונה הגדולה".

הרב טאו מדגיש כבר בפתיחת השיחה: "אני לא חושב שיש שינוי במהות. כלל וכלל לא. אנחנו צריכים לצאת לישע עמנו... יש פה מצב אבסורדי שההנהגה הצבאית, זה לא רק היא, חברו יחד נקודות שונות של צמתים של עיצוב דעת הקהל וחינוך הדור ויצירת רוח הזמן ורוח התקופה - משרד החינוך, משרד המשפטים והתקשורת והצבא, כל אלו הם גופים מרכזיים שמעצבים את דעת הקהל, והם נכנסה בהם רוח רעה, רוח שהיא לא לפי הנורמות לא של עם ישראל ותורת ישראל וגם לא לפי הנורמות של אנושיות. אפילו התועלת הפשוטה של עם ישראל לא עומדת לנגד עיניהם.

הם צריכים בכל כוח להכניס את מה שנקרא פוסט מודרניות, להתחיל עידן חדש, לקבוע ערכים חדשים ונורמות חדשות ודפוסי חיים חדשים, וכל מי שהוא לא איתם צריך להשתיק אותו. כולם חיים בעולם של דמיונות וירטואליים והכול זה איך אתה נראה בעיני אחרים, בעיני העולם, בעיני הדמויות שאתה מעריץ אותם, ואף אחד לא עוסק באמת וביושר וברצינות, הכול רק חיקויים ולהידמות אל ולחיות בעיני אחרים ואיך אני נראה בעיני מי שקובע את הנורמות. יש פה גם השתלטות לא הגונה על הקהל. קוראים לזה דמוקרטיה אבל זו לא דמוקרטיה, זה דמוקרטיה רק כלפי חוץ. יש כאן ניווט וקביעת חוקים ומושגים ונורמות".

בנט חושב שהעם הוא רפורמי

בניתוח היסטורי עד לימיו של 'אחד העם' ובן גוריון חוזר הרב טאו על דברים שכתב רבות בסדרת הספרים 'לאמונת עיתנו' על השלבים של התפתחות העם בארצו ומדגיש כי אנו כעת במעבר בין שלב לשלב. בפתיחה מספר הרב טאו כי בן גוריון הבין את מה שלפיד ובנט לא מבינים שהקשר לתורה ולעם הוא מה שמחזיק אותנו בארץ ישראל:

"יש מכתב ידוע של בן גוריון למשה שרת כמדומני, הוא מסביר לו - משה, אל תתחיל עם הדתיים. אל תתערב להם בעניינים, אל תדכא אותם, אנחנו צריכים להתחבר כולם יחד, עם ישראל לארץ ישראל, למדינה, הכול קשור יחד, אחד תלוי בשני. אם אנחנו פועלים כנגד הדת זה לא טוב. הוא לגמרי היה בהשקפות של אחד העם. אבל אם אנחנו רוצים שתהיה לנו מדינה, שתהיה לנו ארץ ישראל, אסור לנו לאבד את הקשר עם העם. אם אין לך עם אין לך מדינה. אם עם אין לך אין לך ארץ ישראל. ואם אין לך עם, אני מוסיף, גם צבא אין לך. רק האמון שהעם נותן, הנכונות של העם להילחם על פי פקודות צה"ל ולקבל אותם ולהיכנס לאש מתוך זה, בזה תלוי קיום הצבא, בלי זה אין כלום. והוא ממשיך - ומכיוון שהעם הולך עם הדת, אפילו החלק של העם שאינו דתי. יש מי שחושב שהעם הוא רפורמי. כך לפיד רוצה להעמיד את המציאות, גם בנט אני חושב בדרך הזו, הם חושבים שכל מי שלא דתי הוא בעצם רפורמי. אבל זו טעות גדולה, זה לא ככה. העמך הפשוט מרגיש יותר קירבה... אם כבר דת הוא רוצה את האורתודוקסיה. הוא לא מרגיש בסדר עם הרפורמים והבית כנסת שלהם, עם האווירה הדתית שלהם. הוא חילוני אורתודוקסי. הוא לא חילוני רפורמי. כל זיקתו לדת, מה נקרא אצלו דת, דת שמחממת את ליבו פעם או פעמיים בשנה, כל אחד עם הזיקות שלו, זה הדת האמתית שהיא חיה ובוערת בלבבות של עמך בית ישראל, של הלוז המרכזי של עם ישראל שחי על פי תורתו.

בן גוריון ידע את זה וגם אחרים ידעו את זה - שאם אתה מחוקק חוקים נגד הדת, אם אתה עוקר את הרגש הדתי והמסורתיות מעם ישראל, אתה מתחיל להופיע כמו איזה אנטיוכוס שמחוקק נגד התורה, אז אתה מאבד את העם ואם אין עם אין מדינה. לכן הוא מבקש ממשה שרת לא להילחם נגד הדתיים. הוא אמר את זה לא משום שהוא מאמין בתורה, אבל ברור לו שהוא לא יכול עכשיו לפעול כנגד התורה. הוא חושב שזה פאזה פרימיטיבית, הוא חושב שצריך להשתחרר מזה, אבל בינתיים זה לא ככה ולעם יש זיקה עמוקה לדמיונות הדתיים. אחד העם חושב שמתן תורה לא היה, משה רבנו לא היה, כל זה דברים שלא היו ולא נבראו. על זה נבנתה כל התאוריה של הציונות החילונית, אבל הם נזהרו מלפגוע בדתיים כי הם ידעו שזה יפגע בעם ולא תהיה מדינה אם הם יעשו את זה".

אין אלוף שלא עבר שטיפת מוח

בשתי מילים אפשר להגדיר את דבריו של הרב טאו בהמשך השיחה כ"הם מ פ ח ד י ם". אליטת השמאל מזהה את הרגשות החיוביים של עם ישראל לדת וליהדות והם מנסים להילחם בה:

"אבל עכשיו אנחנו נמצאים בשלב, מבחינה היסטורית הגאולה מתקדמת, אנחנו נמצאים בשלב שהגענו על פתח, ומתקרבים למהפך רוחני בישראל - יש נהירה גדולה לתורה, לאמונה, לקדושה, ליהדות ברבבות עמך בית ישראל. זה קיים. יש גם תהליכים אחרים ותופעות אחרות, הרבה שהולכים לאיבוד באינטרנט ובחיקוי של הגויים. אבל יש גם את זה, והם החליטו שזה מתחיל להיות מדאיג. יש גופים חילוניים קיצוניים, הם קליקה שבכישרון רב תפסה עמדות מרכזיות בכל הגורמים שקשורים לעיצוב דעת הקהל ויצירת רוח הזמן ורוח הדור. לקח להם עשרות שנים והם הגיעו להישגים מאוד מכובדים מבחינת תפיסת המקום שלהם. הם יושבים במטכ"ל, אדם לא נהיה אלוף עד שהוא לא עבר כמה שלבים של שטיפת מוח. אנחנו יודעים את זה כבר שנים, לא כ"כ התייחסנו לזה. ואותו דבר במה שנקרא בית המשפט העליון, גם כן נכנסים שם רק אנשים עם עמדות מסוימות, זה שייך לשמאל הקיצוני שיש לו תכנית ברורה, אופרטיבית. וזה נוגע גם למשרד החינוך, לכל מי שיושב במל"ג על כס המלוכה. וזה גם בתקשורת, כולנו חווים את זה".

"קליקה שתפסה עמדות בכישרון" (צילום: פלאש 90)

הרב טאו ממשיך ומתאר את שליטת האליטות בתודעת הציבור ובניסיונות להשפיע:

" יש כאן שליטה של קבוצה קטנה במספר, אני לא חושב שהיא עוברת את אחוז החסימה של הבחירות, והם מנווטים כאילו שהאמת היא רק איתם. היהירות שלהם והאמונה שנאורות נמצאת רק אצלם זה ללא מצרים. הם מנהלים את העם בשיטה של פטרנליזם...".

הקהילה הלהטב"ית: "טינופת של תרבות"

כדי להסביר את אותו פטרנליזם והשתלטות של מיעוט העל הרוב מביא כדוגמא הרב טאו בביטויים קשים מאוד כנגד הקהילה הלהט"בית וכנגד הצבא שנותן לגיטימציה בתוך שורות הצבא:

" כולנו הרי מעריצים את הצבא, את הרמטכ"ל, את גיבורי הצבא. הצבא החליט שהתפקיד הכי חשוב, יותר חשוב מלנצח במלחמה, זה ליצור נורמות מתקדמות, ראויות לצורה אנושית לפי תפיסתו, לשנות את הנורמות במדינה ואחרת נהיה מדינה נחשלת. הקידמה הזו זה הפוסט מודרניזם שבעולם, זה אובדן כל הערכים. זה נמצא עם טינופת של תרבות.

עם עצות כאלה נבערות שלהחליט על סוטי מין שהם נורמטיביים ובזה אתה גם קובר אותם לכל החיים כי כך הם לעולם לא ישתנו. ולא רק שהם לא ישתנו והם ישארו במחלה שלהם, בזה הם גם יביאו אחרים להיות כמוהם. להרבה נערים יש הווא אמינא על דברים כאלה, ואם הוא רואה שכל כך מפארים אותם ומהללים אותם ושמים אותם בראש הפירמידה, אז הוא גם יהיה כזה. אחרי זה הם גם מאמצים ילדים, זה גועל נפש הדבר הזה. כל העניין של יצר ההתרבות, להביא חיים לעולם, זה מתנתק מהמטרה של להביא ברכה לעולם, להתעלות הדורות, להביא לימות המשיח. כל זה מחוסר קשר עם העתיד, לבטל כל סיכוי של הולדה ולהביא חיים. זו פשוט התאבדות. זה הניוון והשחיתות היותר גדולה...."

"זו נבערות להחליט על סוטי מין שהם נורמטיביים" (צילום: Gili Yaari/Flash90)

הרב יגאל חשף את התוכנית

"תראו מה קרה לרב יגאל כשהוא אמר שהם סוטים, שצריך לרפא אותם. הוא קיבל מכתב מהצבא שאסור לו להופיע מול שום פורום צבאי. הוא היה מרצה מבוקש כי הוא יודע לדבר. עכשיו אסור לו לדבר.

זה גם בגלל שהוא חשף את התכנית של עקירת הדת מחלקים גדולים של עם ישראל, שהצבא התחיל להתעסק בזה ושם את זה בראש מעיינותיו. מי שחושף את זה, הוא כתב גם מאמר על זה בעלון שבת, הוא הרצה על זה, ודעותיו כבר ידועות ומפורסמות, ומה שהוא פירסם זה עוד לא חצי או עשירית של מה שיש לפרסם. יש לנו עובדות ונתונים וזרם של מידע שזורם, דברים נוראיים שקשורים להחלשת צה"ל וגרימת עוול לבנות שמשרתות. מה שקורה להם מבחינה רפואית, פיזיולוגית, הן לא יכולות ללדת, חלקן תבעו את צה"ל על אובדן כושר הפיריון, אבל לא אכפת להם כלום כי השיטה הפוסט מודרנית הזו היא גם רוצה למעט את הילודה, אז לא אכפת להם. ובפרט שהדתיות האלה יולדות כל כך הרבה אז עוד מעט הם יהיו רוב במדינה, יש להם עשרה ילדים, אז צריך לעשות הכול בשביל לעצור את זה. עושים תעמולה שכל הדתיות ירצו להתגייס, הכול עם מטרה ברורה - לחלן, לעקור את הדת, להפוך את הציבור שלנו לעקר לחלוטין. זו הייתה גם המטרה של הפינוי של גוש קטיף, שום דבר שם לא היה ביטחוני, הנושא היה לגמור חשבון עם אידיאולוגיה שלא הייתה לרוחם".

"עכשיו אסור לו לדבר" (צילום: צילום מסך ערוץ 2)

חייל צריך להגיד למפקדים "אני לא בהמה"

הרב טאו משלב במהלך דבריו סיפורים שהגיעו אליו ודוגמאות מהתהליכים שעוברים על הצבא:

"כשמתחילה נהירה לדת, ומנסים לעצור את התהליך הזה עם כל מיני דרכים דמגוגיות, באופן מלאכותי, עובדים עליך בעיניים, רוצים לעצור את זה, אז נאבדת הצורה שלהם אפילו האנושית הפשוטה. יש מקום נורמלי בעולם שמשכיבים בנים ובנות ביחד, שמשכיבים אותם כך באופן עקרוני ומחויב? יש מקום בעולם שצריך לעשות קרב מגע עם בן ובת. שלא יגידו לכם שזה לא נכון, זה כן נכון. אתם יודעים מה טנק, אם אחד צריך לשירותים אין לו שם שירותים משלו. הוא צריך לעשות את צרכיו מול כולם. תחשבו על בת שיושבים שם. מה קורה שמה... זה פשוט נורא לדבר על זה ולתאר את זה, זה אנושי?! זה נורמות אנושיות?! הם מאבדים את השפיות, את הנורמות הבסיסיות של צלם אלוקים באדם, של ההתחשבות בהבדל בין איש לאישה. אישה לא יכולה להרים משקל כזה, פשוט לא יכולה. כל הפרסים במשחקים האולימפיים יש שם חלוקה בין נשים לגברים. תמיד יש חלוקה. מישהו אומר שזו פגיעה בנשים?!

הבנות אחרי זה באות לבכות, הן אומרות שזה לא מה שהן ציפו, הן לא יכולות לעמוד בזה. יש רבות שמגיעות מזה לטיפול פסיכיאטרי. אנחנו נפרסם את המספרים, שהציבור ידע ויזדעזע מכל הפרטים האלה. הדמגוגיה שלהם אומרת 'בשביל פרט כזה אתה עושה רעש, מה אתה כל כך צועק'. לכן צריך לפרסם את כל הפרטים יחד, שיבינו שזה על כל הקופה, זה מה קורה היום עקרונית בצה"ל. אסור לשום אדם להסכים עם זה ולהשתתף בזה. צריך אדם לומר - אני מוכן לעשות כל פקודה, שלח אותי לקרב, אבל בשטויות האלה אני לא משתתף, מה אני בהמה?! שולחים אותי ללון ברפת?'".

"הבנות אחרי זה באות לבכות" (צילום: דובר צהל)

"צריך לתת שתי סטירות למפקד"

"מי שנופל בזה זה כישלון חינוכי שלנו, משום שלא ביררנו, לא עיכלנו, את משנתנו, הכרתנו ואמונתנו. אמונתנו חצתה את כל ההיסטוריה, את כל אלה שרצו לעקור את דת ישראל, אף אחד לא הצליח. עם ישראל עומד איתן אחרי אלפיים שנות גלות, ופה יקחו אותך ככה, איזה מישהו שנאחז בשד חדש שנכנס - פוסט מודרניזם. הוא יעביר אותנו על דתנו?! איפה הגבורה, איפה זה שעם ישראל עומד על דעתו. זה פשוט לא יעלה על הדעת. אז יזרקו אותך מהצבא, ישימו אותך בבית סוהר, יגידו שאתה לא ערכי מספיק בשביל להיות קצין בצה"ל כי אתה לא עומד בערכים של צה"ל, נו מה אפשר לעשות. אנחנו מוכנים לשרות ולעשות ככל הנדרש, אבל בשיגעון, בטירוף הזה, בבהמיות הזו, אנחנו לא משתתפים".

צריך באומץ וודאות לומר שאני לא מוכן להשתתף בזה, אל תשתמשו בי בשביל זה. לא יעלה על הדעת להסכים לזה. זה יהיה כישלון חינוכי נוראי אם תלמידנו יפלו לדבר הזה, ישתתפו בדברים כאלו. תדעו לכם שהחינוך הוא רדוד מאוד אצלנו ורובם נופלים, רק יחידים עומדים איתן ולא נסחפים בזרם הזה. אין מה לעשות, אדם צריך להיות גיבור, מה מותר להשתתף בדברים כאלה?! בא לשאול אותי בחור, רוצים לזרוק אותו מקורס קצינים, היה להם יום בילוי ויש שם שחייה מעורבת. המפקד כופה אותו להיכנס ואם לא זה נחשב שהוא מעליב את הבנות. זה שהמפקד מעליב את כל עם ישראל, את כל ערכי אבותיו, את כל הדורות, את כל הגבורה המוסרית של עם ישראל והטהרה והצניעות בעם ישראל, שאת כל זה הוא מאבד, זה שום דבר. הבעיה היא רק להעליב את הבת. זו פשוט יצירת ערכים חדשים הזויים. תתבשל במיץ שלך, מה אתה רוצה ממני?! כל הדברים האלה לא יעלה על הדעת. צריך לתת שתי סטירות למפקד שאומר דברים כאלה.

"צריך באומץ לומר אני לא מוכן להשתתף בזה"(צילום: Basal Awidat, פלאש 90)

"מה לעשות? צריך להודיע לעם"

"אני לא בא לקטרג, אומר הרב טאו ומוסיף, "אני בא כדי לומר שצריך לעמוד על האמת. מה שצריך לעשות זה להודיע לעם. זה מה שאנחנו משתדלים לעשות. אין לנו כסף לדאבוננו, אנחנו מחוסרי אמצעים. אבל המטרה שלנו זה להביא את הדברים לעיני העם. כל פעם שאיזה פרט מתגלה, מיד יש רעש גדול ועסוקים במי הדליף. זה אינדיקציה הכי גדולה - ברגע שמחפשים את מי שהדליף סימן שעובדים עליך, שזו קליקה סגורה שפועלת מאחורי הגב בהסוואה של דמוקרטיה, ובעצם פועלת בשביל לשנות את העקרונות והנורמות של דפוסי החיים במדינה, של מה שנקרא ראוי וצודק. משנים את זה היום עם תעמולה דמגוגית בעזרת התקשורת, צה"ל, משרד החינוך. זה קשור גם כמובן לכל הנושא של הסמארטפונים, זה ודאי מסייע לזה. שמונים אחוז מהנוער שלנו מכורים לדבר הזה. תקראו מחקרים. כל המספרים ידועים".

בשלב זה של השיחה שואלים הר"מים שאלות שמטרידות את התלמידים שלהם במכינות, חלקם כאמור בתפקידים משמעותיים בצבא. שואל אחד הר"מים: "אולי נדיר את רגלנו מהצבא?" והרב טאו עונה: "חלילה. אם רגע אחד לא יהיה לנו צבא אין לנו מדינה ואין לנו כלום. משום שאלו נפלו על הראש בגלל זה לא נעשה את הטוב?! מה זה שייך בכלל לצבא? אם אני לא אסגר בפילבוקס עם בת ביחד במשך יומיים אז הצבא יתמוטט. אם יהיו שם שני בנים הצבא יתמוטט מזה? זה לא שייך בכלל".

מוסיף הרב ושואל "אבל רוב החבר'ה שלנו לא עומדים בזה" וכאן עונה הרב ומתייחס באריכות לחינוך הדתי שהפך לפולקלור כדבריו:

"זה אסון, זה מחדל חינוכי שלנו. אבל מה אתה רוצה שנגיד להם לא להתגייס, לפי מה שאתה אומר הם יתגייסו גם אם תגיד להם לא להתגייס. זה בכלל לא תלוי בך. אתה צריך לחנך אותם שאדם יעמוד על דעתו. יעמוד נגד הזרם, שיהיה תקיף כנגד הדבר הזה. מה זאת אומרת, אם רוצים להפוך אותך לבהמה אתה לא עומד על אנושיותך?! אם רוצים להפוך אותך לגוי אתה לא תעמוד על יהדותך? אם את כל זה לא הקנית לתלמידים שלך, זו שאלה גדולה אם אתה יכול להמשיך ללמד. אולי תחליף מקצוע. מה זה קייטנה, מה אנחנו משחקים משחקים, אווירה של שבת ומוזיקה חסידית, מה אנחנו להקת בידור?! אנחנו בונים יהודים אמתיים, יהודים שחיים, שיודעים שהתורה היא חיינו. אם את זה אנחנו לא מנחילים אז מה אנחנו מנחילים, פולקלור? הופכים אותך לבהמה, איפה יש דבר כזה של מקלחות משותפות ושירותים משותפים, זה אנושי?! משום שהם החליטו שזה אנושי אז צריך לרקוד לפי החליל שלהם. מה אנחנו שוטים?

אם את זה אנחנו מייצרים במוסדות החינוך שלנו אז צריך להחליף אותנו. כל אחד צריך לדעת שעל כפייה על הדת מוסרים את הנפש, ידעו את זה בכל הדורות, מה קרה לנו?! בשעת סכנה מותר לעבור על הוראות כאלה?"

המצב של היהדות הדתית לאומית הוא בשפל המדריגה

כשהרב נשאל מדוע לשלוח את החיילים לצבא אם מראש מתכוונים לא למלא אחר ההוראות והפקודות הללו עונה לו הרב:

"אף אחד לא ישמע לך. הציבור הדתי לאומי הולך לפי החליל של הציבור החילוני. אם הרמטכ"ל אומר ללכת לצבא הוא יילך לצבא. אם החוק במדינה אומר שצריך ללכת לצבא הוא יילך. הוא ילד טוב ותמים, הוא עושה מה שאומרים לו. אם הוא היה הולך בגלל שהתורה אומרת ללכת לצבא, אז הוא גם לא היה עובר על איסורי תורה בצבא. אבל הכול זה רק 'מנהג המקום', זה אווירה, אנחנו IN, אנחנו חלק מהתרבות החילונית וחלילה אנחנו לא חרדים, זה אוי ואבוי מבחינת כולם.

הצבא יש לו מטרה - להפוך אותך לחילוני, שתיבלע בתרבות. אחד האלופים כבר אמר 'אני לא רוצה לראות כיפה סרוגה בין הקצינים'. זה מה שמונח שם כרגע. אין להם בעיה עם הזקנים רק, זה לא נגמר שם. יש פה יהודי יקר מאוד שהבנים שלו משרתים בצה"ל, הבנים שלו פתאום גדלו זקנים. הוא שאל אותם מה קרה לכם, בישיבה לא גידלתם, עכשיו אתם מגדלים? הם אומרים 'אנחנו לא רוצים שהבנות יתחילו איתנו'. אם אתה רק עם כיפה סרוגה אז הבנות נתלות עליך, אבל עם זקן לא. בשביל זה הם מגדלים זקנים".

"אנחנו לא רוצים שהבנות יתחילו איתנו" (צילום: איתמר סגל)

יש דתל"ש ויש דתל"פ

"הצבא לא רוצה שתגדל זקנים. עוד מעט יגידו לך, 'עם כיפה סרוגה אתה לא נכנס'. תהיה דתי, אבל בשביל מה אתה צריך את הסמרטוט הזה על הראש. זה השלב הבא. אתם מכירים את הסיפור הזה: אחד חשב שהוא נהיה תרנגול והתחיל לעשות קוקוריקו. ואז אחד אמר שהוא יציל אותו. הוא נכנס איתו ביחד, עשה כמוהו. הוא התחיל להאמין בו. הם שוחחו. בסוף הוא אומר לו 'תשמע, למה אנחנו צריכים לקרוא כל היום קוקוריקו, אנחנו יכולים לקרוא רק חצי יום קוקוריקו', הוא קיבל את זה. כיוון שהוא גם תרנגול הוא היה מוכן לשמוע את ההצעה שלו. אחרי זה הוא שיכנע אותו עוד יותר להפחית. אחרי כמה שבועות הוא אמר לו שאפשר להיות תרנגול בלי לקרוא בכלל קוקוריקו. אתם מבינים. זו שיטה - אתה רוצה להיות דתי, תהיה דתי, אבל אפשר להיות די בלי כיפה על הראש. יש היום מושג חדש 'דתי לפעמים'. יש דתל"ש ויש דתל"פ. לדאבוננו.

המצב של היהדות הדתית לאומית הוא בשפל נוראי. גם מבחינה פוליטית, גם מבחינה חינוכית, גם מבחינה אמונית, מבחינת האומץ שלו והכוח שלו לא להיסחף עם הזרם. אל תחשבו שאתם שולחים אותם לצבא ובלעדיכם לא ילכו, אין לכם כזה כוח מאגי. אתם לא שולחים אותם לצבא. הם הולכים לצבא בגלל שאזרחות טובה זה ללכת לצבא והם לא רוצים להיות בני ברקים. אתם צריכים להרים אותם לרמה אחרת, בשביל זה אתם מחנכים אותם. אתה לא מצייד אותם עם מאמרי חז"ל ופסוקים והוא נהיה חילוני גמור שמצויד עם מאמרי חז"ל ופסוקים.