נאמני תורה ועבודה לסמוטריץ´: ההצעה שלך למערך הכשרות לא תעבוד

על שולחן הכנסת מונחות כמה הצעות לשינוי מערך הכשרות בישראל. תנועת נאמני תורה ועבודה, שהכינה אחת מהן מבקשת מח"כ סמוטריץ´ הבהרות לגבי התוכנית שלו: "תופעות חדשות ישנות של שחיתות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/01/17 18:05 כה בטבת התשעז

נאמני תורה ועבודה לסמוטריץ´: ההצעה שלך למערך הכשרות לא תעבוד
shutterstock, צילום: shutterstock

בשבועות האחרונים דנים בכנסת במספר הצעות לשיפורים במערך הכשרות בישראל. דיון שעלה לאחרונה בוועדת הכלכלה חשף את המחלוקות הקשות הקיימות בין ח"כים דתיים לגבי האופן בו יש לטפל בבעיות במערכת הכשרות. עד עתה, הבית היהודי הדיר רגליו מעיסוק בנושא זה, כמו בנושאי דת ומדינה נוספים. מי שהרים את הכפפה ויצר לראשונה בכנסת הנוכחית שיח במפלגה בנושא הכשרות היה ח"כ בצלאל סמוטריץ' ובכירי המפלגה מיהרו לעמוד מאחורי הצעתו.

בנוסף, מבקר המדינה פרסם למשרדים המעורבים בנושא טיוטת דוח על מערך הכשרות בישראל, שם לטענת בכירים שנחשפו לטיוטה, ניכר כי מאז הדו"ח המקיף האחרון שנכתב בנושא, לפני כתשע שנים, המצב רק החמיר.

תנועת נאמני תורה ועבודה, אשר יזמה הצעה שונה ביחד עם ח"כ רחל עזריה, פונה כעת במכתב לסמוטריץ' בטענה שהצעתו איננה נותנת מענה לבעיות במערכת הכשרות "בתקופה האחרונה אנו עדים לעיסוק מוגבר בשיח הציבורי בכל הנוגע למערך הכשרות, על חולייו וקשייו הרבים, לרבות תופעות חדשות-ישנות של שחיתות, עדויות על פגמים משמעותיים בהשגחה על הכשרות ברשויות מקומיות מסוימות" אומרים בתנועה, "והכבדת הנטל על העסקים הקטנים והבינוניים המהווים את החלק הארי של העסקים מקבלי תעודת ההכשר בישראל".

הבעיות שמעלים בנאמני תורה ועבודה נוגעות למטרת החוק. "אחידות כשלעצמה איננה מטרה אלא אמצעי. בהצעתך מוצע להעניק למועצת הרבנות הראשית את הסמכות לקבוע את הנהלים באופן אחיד" אך מסבירים כי גם כיום קיים קובץ נהלים דומה שאינו נאכף. "הנהלים, גם לרמת הכשרות ה"רגילה" ולא ה"מהדרין" איננה עומדת בקנה אחד עם כלל הדעות בהלכה ומחמירה שלא לצורך על צרכני הכשרות ובעלי העסקים" אומרים בתנועה. בהצעתו מציע סמוטריץ' לחזק את הרבנות, האחראית למצבה הנוכחי של הכשרות בישראל.

בנוסף אומרים בתנועה כי על המחוקק להימנע בהתערבות בסוגיות הלכתיות, ולטענתם ההצעה בוחרת עמדה הלכתית מובהקת ומחמירה. "העברת הסמכות למועצת הרבנות הראשית", אומרים בתנועה, "בעייתית גם בגלל שרבנים רבים שיושבים שם הם בעצמם נותני כשרות ואז אין הפרדה בין הביצוע לקביעת הנהלים".

עתידן של שתי ההצעות תלוי ועומד בוועדת שרים לענייני חקיקה. שני הח"כים הדתיים לוחצים על שריהם לקדם את החוק, וסמוטריץ' אף נפגש עם בכירים באוצר בניסיון לקדם את הצעתו.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן