ביום חתונתה: גורשה מהר הבית מכיוון שבכתה

בחורה שמתחתנת ההיום עלתה הבוקר (א') להר הבית וגורשה באמצע הסיור, בטענה שהתפללה ובכתה. המדריך שנכח במקום אומר ל'כיפה' כי מדובר בהתנכלות, "היא החלה לבכות לאחר שצעקו עליה והשפילו אותה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 22/01/17 16:45 כד בטבת התשעז

ביום חתונתה: גורשה מהר הבית מכיוון שבכתה
אברהם חי בלוך, צילום: אברהם חי בלוך

לא מעט בנות בוחרות לעלות להר הבית ביום חתונתן, אך הדבר האחרון שהן מצפות לו זה להיות מגורשות ממנו בבושת פנים, כפי שקרה לאחת מהן הבוקר (א').

בתו של הרב עמי עולמי הי"ד שנרצח לפני 22 שנים בפיגוע סמוך לבית חג"י, הצטרפה הבוקר לסיור בהר הבית, סיור שהדריך אברהם בלוך. "זה היה בסביבות 9:30", הוא אומר ל'כיפה', "הדרכתי קבוצה שעלתה ובתוך הקבוצה היתה כלה. הגענו אל הכותל של שלמה המלך ואחד השוטרים החליט שהיא התפללה". לטענתו של בלוך, הוא לא שמע קול תפילה, "אני הייתי קרוב אליה יותר מהשוטר ואני לא שמעתי שום תפילה. השוטר הזהיר אותה וצעק עליה ואמר לה שהיא התפללה והיא טענה שהיא בסה"כ דברה עם אמא שלה ובעקבות הצעקות היתה על סף דמעות".

בלוך מעיד על עצמו כאחד שמעודד תפילות בהר הבית, בתנאי שהרוצים להתפלל יודעים לקראת מה הם הולכים, "אני בעד שיתפללו על ההר אבל אני גם בעד זה שאם אדם עושה את זה הוא צריך לדעת שהוא עלול לשאת בתוצאות מסויימות ולשלם על זה מחיר. אבל כאן לא היה כלום, היא לא עשתה כלום וגם אם היא התפללה, אף אחד באמת לא היה יכול לראות או לשמוע את זה וזה לא הפריע לאף אחד".

(צילום: אברהם חי בלוך)

לאחר איומי השוטר, הסיור נמשך ואז בזמן אחד ההסברים אירעה תקרית נוספת, "התקדמנו עם הסיור ותוך כדי הסבר כשאני ממש מסתכל על אותה בחורה, פתאום השוטר הגיע שוב וממש פרץ לה למרחב האישי, בצורה כזאת שגם האדם האדיש ביותר לא יכול היה לשמור על שלוות נפש. הוא פשוט דחף את הפרצוף שלו לפרצוף שלה והזהיר אותה שלא תתפלל".

בלוך מעיד שאם בתקרית הראשונה הוא בחר שלא להתערב כאן הוא לא יכל להבליג, "התווכחתי עם השוטר ואמרתי לו שזו סתם התנכלות ושהיא לא עשתה שום דבר. לאחר שנטפלו אליה, צעקו עליה והשפילו אותה, היא החלה לבכות וכתוצאה מכך,השוטרים החליטו להוציא אותה מההר ואנחנו החלטנו לצאת איתה יחד תוך כדי שאנחנו מנסים לשיר לה ולעודד אותה".

(צילום: באדיבות המצולמים)

רבקה שמעון, מדריכת כלות ופעילה למען הר הבית, הגיבה למקרה בפייסבוק וכתבה: "מי יכול יותר מכלה להרגיש את העדר השכינה, העדר הזוגיות בינינו לבין הקב"ה. שיתקבלו דמעותיה".

ל'כיפה' היא אמרה: "עליתי היום בעליית צהריים עם כלה נוספת. אתנו עלתה קבוצה של חבר'ה חרדים, מקבוצת בני עליה. כמו כן הצטרף אלינו בחור שהיה מסורב עליה להר הבית במשך חצי שנה, אך זכה במשפט. הוא פסע אתנו ולא הפסיק מלמרר בבכי. במהלך כל הסיור. לידו פסע שוטר שליווה אותו. אך מתברר שאין בחוק איסור למרר בבכי על הר הבית. עובדה! כלה שעולה ביום חתונתה להר הבית, טבעי שיתחמץ ליבה מהבית שחרב, מגלות השכינה, מתפארת שנגוזה, מהחרפה של ליווי אנשי וואקף".

"בבמקרה המצער שהתרחש היום", מוסיפה שמעון, "המשטרה יכלה להתנהג בעדינות יתרה, מאחר ומדובר בבחורה ששכלה את אביה בפיגוע טרור". עם זאת היא מדגישה, שלמרות המקרה המצער, חל שיפור ביחס המשטרה לפוקדי ההר, "מנסיוני בשנים האחרונות אני מוצאת שיפור רב ביחס המשטרה לעולי הר הבית. אני מייחלת לעוד ועוד פתיחת הלב וההבנה לחשיבות העליה, והמשך שדרוג הטיפול ביחס לעולים. סך הכל נראה שהמשטרה בכיוון הנכון. פניה לטוב. הם אתנו!".

גורמים במשטרה מסרו כי אין איסור לבכות בהר הבית, אך האיסור להתפלל על ההר אינו חדש וכל מי שעולה אליו מכיר את כללי ההתנהגות במקום.

פנייתנו לתגובה רשמית מהמשטרה טרם נענתה וכשתתקבל נפרסמה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן