בנט שומר על הנגמ"ש – אבל חופר מנהרה

בנט מגבה את ראש הממשלה אבל מה הוא מתכנן בחדרי חדרים ומי היריב שכרגע מפריע לו? מי הגיבוי לעת בחירות של אורי אריאל ותקומה ומי המרוויח הגדול מהמפקד של הבית היהודי? יוסי בן עטר בסיכום פוליטי של שבוע חם בפוליטיקה

חדשות כיפה יוסי בן עטר 19/01/17 22:46 כא בטבת התשעז

בנט שומר על הנגמ"ש – אבל חופר מנהרה
דוברות, צילום: דוברות

"מעולם לא הייתה מפלגה פופוליסטית כמו 'יש עתיד'. אתם מספר 1 בספינים וקמפיינים, מפלגת כותרות".

(נפתלי בנט אתמול במליאת הכנסת)

מסתיים לו כבר שבוע שני שבו חקירות ראש הממשלה כבר אינן עיסוק משטרתי גרידא, והמערכת הפוליטית כולה רותחת. ספקולציות של חילופי שלטון מתעופפות באוויר וסקרים מנסים לזהות את היורש.

בתחילת השבוע, בצעד מעורר השראה וחריג בנוף הפוליטי הישראלי, גיבה האויב הפוליטי המר של נתניהו מבית, נפתלי בנט, את ראש הממשלה. "לא מפילים ממשלה על סיגרים" הצהיר שר החינוך, כל זאת בשעה שהוא סופג פעם אחר פעם האשמות על ירי בתוך הנגמ"ש מפיהם של שרי הליכוד, אותם שרים שלא טרחו להיחלץ לגבות את ראש מפלגתם ומתחת לפני השטח פועלים לחמם כל גזרה אפשרית בנושא החקירות.

אבל אל תדאגו, בנט לא שכח איך עושים פוליטיקה, לעין הציבור הוא מעניק גב בטוח לראש הממשלה, אבל מאחורי הקלעים הוא גם נערך ליום שאחרי, באם החקירות יהפכו לכדור שלג שיגרום להפלת הממשלה.

בנט מקבל בשבוע האחרון שיחות לרוב מגורמים שונים בממשלה ומחוצה לה, הכוללות הצעות למפלגת ימין גדולה (בסגנון המפלגה הרפובליקנית באמריקה), עד כה הוא הגיב למציעים בחשד מה, אבל לא סוגר שום דלת, גם הוא מודע לכך שזו הדרך היחידה שעשויה לסלול לו את המרוץ לראשות הממשלה.

המתקפה של בנט כלפי לפיד אמש היא תחילת המצמוץ של יו"ר הבית היהודי לאפשרות עתידית כזו. אתמול, כשהכנסת דנה על חוק גירוש המחבלים של יש עתיד, שרת המשפטים איילת שקד הכינה נאום חוצב להבות נגד החוק והפופוליסטיות של לפיד וחברי מפלגתו, ברגע האחרון החליט יו"ר הכנסת לבטל את ההצבעה על החוק ויחד עמה להוריד לטמיון את נאומה של שקד.

כשהבינה שקד שזה המצב וכנראה הנאום שלה ייגנז, לקח נפתלי בנט חלק מהנאום והעביר אותו בקולו מעל בימת הכנסת - במסר ברור ליאיר לפיד: היינו אחים, אבל עכשיו אתה שמאלני ואני מתכונן למרר לך את החיים, אתה לא היחיד ששואף להיות ראש ממשלה פה... את מה שהרצוג ונתניהו לא הצליחו לעשות ללפיד בחצי השנה האחרונה, מקווה בנט לעשות בזמן הקרוב. השלום בין ה'אחים' תלוי כרגע אך ורק ביועץ המשפטי לממשלה ובהחלטותיו בסוגיית הסיגרים ופגישות ביבי-נוני.

אריאל שומר שבת

השבוע קיבלנו הצגת שבת מנציגי הציבור שלנו, באתר בחדרי חרדים פורסמה רשימת העסקים שפתוחים בשבת בירושלים בתוספת גילוי מדהים - יותר מ-70 אחוז מהעסקים שנפתחו בשנים האחרונות, עשו זאת בתקופת כהונתו של ראש עיריית ירושלים, אהוב הציונות הדתית ניר ברקת. לא רק שהעסקים הללו נפתחו, גם האכיפה פחתה יותר ויותר.

החרדים כמובן זעמו, וזה לא שגפני, דרעי וליצמן לא מכירים את הנתונים, הם הכירו ושתקו. בדיוק כמו במתווה הכותל, גם פה התקשורת המגזרית דחפה את נציגי המגזר לפגישה דחופה שהתקיימה אתמול בכנסת עם ברקת בנושא, ומי ששוב ניסה להתחבר לציבור החרדי ולמאבקם (הכותל והשבת) הוא יו"ר האיחוד הלאומי השר אורי אריאל, שהשתתף בפגישה ותקף את ברקת והמצב המידרדר.

אריאל עושה זאת במסגרת ניסיונותיו (הכושלים עד כה) להתבדל מבנט, בזמן שבנט חושב גבוה, איך להכפיל את כוחו ואת גודל המפלגה שתהיה מאחוריו לקראת הבחירות שאולי יבואו בקרוב, ומתוך הבנה שלא בטוח שיהיה מקום לכל סיעה מההרכב הנוכחי של הבית היהודי, אורי אריאל מבין שדווקא ברית עם החרדים עשויה לעזור לאיחוד הלאומי ב'יום שאחרי'.

המפקד של הרצל

בינתיים, בבית היהודי פרסמו היום את הנתונים הרשמיים של המפקד למפלגה עד כה, כ-28 אלף מתפקדים כבר הצטרפו למפלגה, כפי שחשפתי בטור קודם שפרסמתי כאן. התפקדות מאסיבית שכזו יוצרת בהכרח נקודות כובד חדשות במפלגה ודמויות מפתח של פוקדים בעלי כוח משמעותי.

כעת ניתן לספר כי יו"ר סיעת הבית היהודי בירושלים ויועצה הקרוב של שרת המשפטים, הרצל יחזקאל, הפך לאחד האנשים החזקים במפלגה, לאחר שהביא במסגרת הרישום כ-3,000 מתפקדים. בתוך המפלגה כבר מכירים בכוחו של יחזקאל ואחד מבכירי המפלגה אף התבטא השבוע כי "יש את המפקד של המפלגה ויש את המפקד של הרצל".

הכותב הינו מגיש רצועת הערב ברדיו גלי ישראל והכתב הפוליטי של התחנה