דו"ח הרבנות הצבאית מאשר: לוחמות נאלצות לישון עם לוחמים

דו"ח של הרבנות הצבאית שנחשף מצביע על שורת ליקויים בנושאי דת בגדוד המעורב 'אריות הירדן'. חוסר הפרדה בין לוחמים ללוחמות, בעיות כשרות, אי אכיפת נהלים בשבת ועוד. דו"צ: "הנוהל יחודד הגדוד"

חדשות כיפה משה ויסטוך 18/01/17 09:18 כ בטבת התשעז

דו"ח הרבנות הצבאית מאשר: לוחמות נאלצות לישון עם לוחמים
דובר צהל, צילום: דובר צהל

זו כבר לא מחלוקת בין רבני המגזר: שחור על גבי לבן, דו"ח פנימי של הרבנות הצבאית הראשית חושף את הקשיים שביישום פקודת השירות המשותפת. הממצאים שפורסמו ע"י ynet מצביעים על תלונות לחוסר הפרדה בין לוחמים ולוחמות, בעיות כשרות, חילולי שבת ועוד.

בדו"ח שנכתב לפני כחודש צויינו תלונותיהם של לוחמות דתיות מהגדוד המעורב 'אריות הירדן' שאחראי על גזרת צפון הבקעה. מן הטענות עולה כי הלוחמות נאלצו לישון עם לוחמים ללא הפרדה באחד ממוצבי הפילבוקס בגזרה. בנוסף לכך הן טוענות כי במהלך אימון הגדוד לקראת התעסוקה המבצעית, לא היתה הפרדה מלאה בין אוהלי הבנות לאוהל הבנים ובשל כך הן הרחיקו עד המקלחות כד להתארגן ולהתלבש.

הלוחמות גם סיפרו שבמגורי המפקדה אין הפרדה בין בנים לבנות ושבמרפאת הגדוד נמצא רופא והן לא ידעו על זכותן לבקש להיבדק ולקבל טיפול מרופאה. למרות התלונות, הלוחמות הדגישו שהאווירה בגדוד היא מכבדת הן מצד הלוחמים והן מצד המפקדים. לגבי המגורים המשותפים במוצב טוענים בצה"ל שהסוגיה בטיפול וכי השהייה במוצב דורשת לבוש מלא בכוננות של 24 שעות ביממה.

ברבנות הצבאית ציינו שהם טיפלו בליקויים נוספים שנמצאו בגדוד כמו בעיות כשרות (ערבוב כלים בשריים וחלביים), הסעת מזון לחיילים בשבת, בתי כנסת מלוכלכים ולא מתוחזקים, העדר עזרת נשים במוצבים ועוד.

גדוד נוסף שנערכה בו ביקורת הוא גדוד 'נצח יהודה'. בליקויים שעלו שם הצביעו גם כן על בעיות כשרות כמו הכנסת חטיף חלבי לארוחה בשרית, אוכל שלא תמיד היה כשר למהדרין, בעיה עם זמני התפילות ואי אכיפת הנוהל של שעת לימוד יומית.

(צילום: באדיבות המצלם)

לאחרונה גם נערך דיון ברבנות הצבאית שעסק בטענות שעלו מכיוון צוערי בה"ד 1 הדתיים, על רקע ההחלטה החדשה שצוותים בקורס הקצינים יהיו מעורבים בצוערים ובצוערות. הרב הצבאי הראשי החדש, תא"ל הרב אייל קרים, ציין בדיון כי מדיניות הרמטכ"ל היא לבחון פתיחה של תפקידים קרביים נוספים לנשים, כמו בשיריון, ביחידות הסטילים, יחידת 669 ועוד.

הרבצ"ר גם ציין שרא"ל איזנקוט הסכים לבחון מחדש חלק מהסעיפים השנויים במחלוקת בפקודה החדשה. בין היתר מדובר בזכות של חיילים דתיים לבקש שלא לבצע פעילות עם חיילות, בקשה שבצבא נכון לעכשיו, רשאים לסרב לה. עניין נוסף שעתיד להיבחן הוא חיוב כלל החיילים להשתתף בטקסים צבאיים רשמיים, שבהם מופיעות נשים.

דובר צה"ל מסר כי "מפקדי גדוד אריות הירדן פועלים למען רווחת לוחמי ולוחמות הגדוד תוך שמירה על פקודת השירות המשותף. כחלק מהפעילות המבצעית שמבצע הגדוד ובהתאם לפקודה, לנים הלוחמים והלוחמות במבנה משותף ובו הפרדה, או באוהלים סמוכים זה לזה וביניהם הפרדה, בחלק מעמדות השמירה בעת ביצוע תעסוקה מבצעית. בניגוד לנטען, מגורי המפקדה בגדוד נפרדים לחלוטין.

"באשר לטענות בנוגע לטיפול הרפואי, כל חייל או חיילת נבדקים על ידי רופא כאשר נוכח בחדר אדם נוסף לבחירת הנבדק, בהתאם לפקודות צה"ל. בעניין הטענה על מיקום האוהלים במהלך האימון, הנוהל בנושא יחודד בפני הגדוד".

מתנועת נאמני תורה ועבודה נמסר: "אנו גאים בעבודה שנעשית ע"י הרבצ"ר וראש אכ"א לטיפול בצרכי החיילים הדתיים בצבא. אנו מבקשים להביע את אמוננו ביכולת של הצבא להתמודד עם ההתקפות מימין ומשמאל ולהמשיך למלא את תפקידו כצבא העם. הפרסומים האחרונים מוכיחים שוב מדוע על הציבור להוקיע את אנשי צו אחד שבמקום לתקן עסוקים בהשמצת הצבא והתקפת מפקדיו. הציבור הציוני דתי תומך בצה"ל ומסייע לו באתגריו ולא תוקף אותו ומיעוט קולני וקיצוני לא יכתים אותנו".

ארגון צו אחד מסרו בתגובה: "אין לנו שיח עם מבזי רבנים. אך יש לדעת כי הדוח מוכיח כי דווקא בזכות פעילותינו וחשיפת הכשלים בצבא כלפי החיילים המסורתיים, שונו הפקודות שפגעו בחיילים המסורתיים. אנו מחזקים את ידה של הרבנות במיגור תופעות חמורות כלפי חיילים דתיים ומסורתיים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן