מחיר התקציב החסר להנגשת המקוואות: 15 מיליון ש"ח

בעקבות חשיפת המחסור החמור במקוואות נגישים לבעלות מוגבלויות מודים במשרד לשירותי דת כי אין אפילו רשימה מסודרת של המקוואות הנגישים לטבילה: "בקרוב תצא רשימה מסודרת של המקוואות הנגישים שתעלה לאתר ותועבר לכיפה"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 17/01/17 17:40 יט בטבת התשעז

מחיר התקציב החסר להנגשת המקוואות: 15 מיליון ש"ח
דוברות המשרד לשירותי דת, צילום: דוברות המשרד לשירותי דת

התקציב הדרוש להנגשת מקוואות קיימים ברחבי הארץ עומד על קרוב ל-15 מיליון שקלים, כך מוסרים היום (ג') מהמשרד לשירותי דת ל'כיפה'. בסוף השבוע פרסמנו 'בכיפה' את המחסור החמור במקוואות נגישים ברחבי הארץ והתגלתה מצוקתם הרבה של נשים בעלות מוגבלויות בכל הקשור לטבילה כהלכה.

במשרד לשירותי דת אומרים כי התקציב הגבוהה הדרוש להנגשת המקוואות טרם נמצא וכי נכון להיום אין תקציב ליישום תקנות ההנגשה שנקבעו בחוק בשנת 2012: "המשרד ערוך לפרויקט הנגשת מקוואות ברחבי הארץ, לאור העובדה כי מדובר על מבנים קיימים, ביצוע ההנגשה מורכב ויקר ועל כן, בדקנו אילו מקוואות יכולים לעבור שיפוצים לצורך הנגשה ואלו לא. פרויקט זה, מצריך תקציב ייעודי של קרוב ל-15 מיליון ₪ אשר טרם בנמצא" במשרד הדתות אומרים כי עלות של מעלון בלבד, שנועד להכנסה בטוחה ומכובדת של נשים בעלות מוגבלות למי המקווה, מוערך בכ-100 אלף שקלים.

"המשרד בוחן בימים אלו את הנגשת המקוואות בכל רחבי הארץ. רשימה מסודרת של המקוואות המונגשים כולל מעלון לבור הטבילה תעלה בקרוב לאתר המשרד ותועבר לידי אתר כיפה" מדגישים במשרד ובכך מודים בעצם כי רשימה כזו אינה קיימת במשרד. משמעות הדבר היא כי גם המקוואות הנגישים הספורים הקיימים בארץ אינם ידועים לטובלות בעלות מוגבלויות והן אינן יודעות לאן עליהן להגיע.

הרשימה שנמצאת כיום באתר המשרד לשירותי דת, כפי שפורסם ב'כיפה' בסוף השבוע, אינה מעודכנת כלל וטובלות שסמכו על אמינות המידע המוגש שם התבדו בהגעתן למקווה. טליה (שם בדוי) הסובלת משיתוק מוחין תיארה כי כאשר חיפשה מקווה נגיש לטבול בו טרם חתונתה, אתר המשרד לשירותי דת הצביע על שלושה מקוואות נגישים בלבד בכל איזור המרכז, אך מבירור מעמיק התגלה כי גם אלה אינם עומדים בקריטריונים הנדרשים "קראו להם 'נגישים'- התקשרתי לשלושתם ורק אחד מהם הסתבר כנגיש".

טליה עברה להתגורר לאחר נישואיה לאילת שם פגשה את בלנית המקווה בשכונת מגוריה, נועה חזן. חזן נאבקה במשך שבע שנים על הנגשת המקווה עליו היא אמונה, בעקבות נשים בעלות צרכים מיוחדים שהגיעו לטבול במקום. לפני חודש קיבל המקווה הנגשה מלאה הכוללת מעלון מיוחד שמנגיש את הירידה למים. בשבע השנים האחרונות נאלצה חזן לצאת את כובד משקלן של נשים בעלות מוגבלויות שהיו זקוקות לעזרתה על מנת לטבול כהלכה. חזן נכנסה איתן לתוך המים, תמכה, הרימה וייצבה אותן בטבילתן.

(צילום: נועה חזן)

"באות לכאן נשים ממרכז הארץ ומכל רחבי העולם. התיירות מביאה לפה נשים מכל מקום ומגיעות לפה גם נשים עם צרכים מיוחדים. כדי שהן תטבולנה כמו שצריך וכהלכה אני עוזרת להן, יורדת איתן למים. כל אחת והמוגבלות שלה, במקרה של טליה הייתי צריכה ממש להרים אותה בידי כדי שהיא תוכל להיכנס למים" סיפרה חזן.

ב-2012 נכנסו לתקפן תקנות חדשות המחייבות הנגשת מבני ציבור, ביניהם מקוואות, לנכים. עד תחילת 2018 היו אמורים להיות מונגשים מקוואות רבים ברחבי הארץ. נכון לעכשיו המשרד לשירותי דת אינו עומד בקצב שיאפשר עמידה בתקנות עד 2018. נשים בעלות מוגבליות סובלות שנים מחוסר הנגישות במקוואות ועל אף שב-2012 נדמה היה שהן רואות את האור בקצה המנהרה, הזמן הוכיח, מעל לכל ספק, כי בינתיים הישועה רחוקה מלהגיע. כאמור מהמשרד לשירותי דת נמסר כי הוא ערוך לפרויקט הנגשת המקוואות.