המשרד לשירותי דת עצמו המליץ על הקמת חברה ממשלתית לכשרות

המשרד לשירותי דת דן בשינויים שיש לעשות במערך הכשרות באופן דומה להצעת החוק של ח"כ רחל עזריה הנוגעת להפיכת הרבנות הראשית לגוף רגולטורי בכל הנוגע לכשרויות

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 16/01/17 09:31 יח בטבת התשעז

המשרד לשירותי דת עצמו המליץ על הקמת חברה ממשלתית לכשרות
נטעאל בנדל, צילום: נטעאל בנדל

הכנסת תדון היום (ב') בהצעת החוק של ח"כ רחל עזריה מסיעת כולנו לפיה הרבנות הראשית תהפוך ממנופול לרגולטור. במסגרת הצעת החוק הרבנות הראשית תהפוך מגוף נותן כשרות לגוף רגולטורי כמקובל במשק. ממונה מטעם הרבנות יהיה אמון על מתן רישיונות לתאגידים פרטיים המעוניינים לתת כשרות. התאגידים יפרסמו את הקריטריונים ההלכתיים לפיהם הם פועלים ונושאי משרה ברבנות לא יוכלו לשמש במשרות בתאגידים פרטיים.

במסמך פנימי של המשרד לשירותי דת מיוני 2016, שהגיע לידי 'כיפה', הוצע רעיון דומה לזה של ח"כ עזריה ואף הוצע ליישמו כפיילוט בעסקים חדשים שייפתחו בנתניה ובירושלים ויהיו מעוניינים בתעודה. על פי הפיילוט עסקים אלו יופנו על ידי הרבנות לחברה פרטית שזכתה במכרז הכשרות באזור, דמי ההשגחה ישולמו לחברה והמשגיחים יועסקו על ידה.

במסמך נוסף המשרד לשירותי דת דן בהקמת חברת מטה ממשלתית לכשרות ש"תספק למועצות הדתיות תשתית להעסקת משגיחי הכשרות תוך ניתוק הזיקה בין משגיח לעסק המושגח, ותספק תשתית להפעלת משגיחי ומפקחי כשרות ברשויות בהם אין מועצה דתית".

"השינוי הנדרש במערכת הכשרות מחייב הקמת גוף מקצועי שיפקח ויסנכרן את עבודת כל הגורמים המעורבים בהשגחה על מתן הכשרות, ויוכל לעשות זאת במהירות וביעילות וללא תלות בגורמים נוספים" נכתב על ידי המשרד לשירותי דת. "לשם כך מוצע להקים חברה ממשלתית ללא כוונות רווח אשר תהווה למעשה חברת מטה, כאשר פעילותה הן בתחום העסקת משגיחי הכשרות והן בתחומי הדרכה ופיתוח ההון האנושי, הייעוץ המשפטי והחשבות - יעשו באמצעות התקשרות עם חברות פרטיות חיצוניות. הפיקוח על מערך הכשרות יעשה ע"י החברה בשיתוף מפקחי הרבנות הראשית".

תנועת "נאמני תורה ועבודה" אמרה נוכח הצעת המשרד לשירותי דת כי "הצעת המשרד לשירותי דת להקמת גוף שיעסוק במתן רישיונות לתאגידים להעסקת משגיחים היא מבורכת. אנו רואים בה הפנמה של העובדה שנדרש שידוד מערכות רחב היקף במערך הכשרות וצעד ראשון בדרך לפרק את החיבור של כשרות ושחיתות. כבר שנים רבות שבעיות מערך הכשרות ידועות ואינן מטופלות כנדרש. מסעדות ובתי עסק שבוחרים להסיר את תעודת הכשרות בגלל סיפורי שחיתות וביורוקרטיה הם לצערנו דבר שכיח".

"אנו בטוחים שמנכ"ל המשרד לשירותי דת, מר עודד פלוס, ישכיל להביא ליישום יעיל של הצעת משרדו, בניגוד להצעות אחרות שנזרקות באוויר שאין להן אחיזה במציאות. הצעת המשרד לשירותי דת מתחברת ל'חוק הבד"צים' שיזמנו ואנו מקדמים בימים אלה בשיתוף עם ח"כ רחל עזריה והיא מהווה נדבך משמעותי מהמהלך הכולל שאנו מובילים ליצירת תחרות בריאה בתחום הכשרות ולשיפור איכות ההשגחה על הכשרות".