הרב דוקוב מגיב: דוגמא למחקר מדעי מוטה אג´נדה

הרב אמנון דוקוב לא מסכים עם קביעותיה של פרופ' דפנה יואל בנוגע למוחות הגבר והאשה בפרט ולטשטוש המגדרי בכלל: "נראה שהרצון להוכיח שוויון בכל מחיר גורם כאן להתעלמות מופגנת מההבדלים העמוקים והמשמעותיים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 12/01/17 16:28 יד בטבת התשעז

הרב דוקוב מגיב: דוגמא למחקר מדעי מוטה אג´נדה
shutterstock, צילום: shutterstock

השבוע התראיינה חוקרת המוח פרופ' דפנה יואל ל'כיפה' וטענה בין היתר כי "לחלוקה בין נשים וגברים רק ע"פ מאפיינים פיזיולוגים אין כל משמעות", ושנורמות חברתיות הן אלה שיוצרות את ההפרדה בין נשים לגברים. הרב אמנון דוקוב המלמד בישיבת ההסדר בעתניאל, טוען מנגד דברים אחרים ומצביע על כך שכשמחקר מדעי מברר סוגיות שנויות במחלוקת, לא פעם הוא מוטה ומציג את הנתונים לפי השקפת עולמו של החוקר.

"ראשית צריך ואפשר לראות בדברים שלה דוגמא לזהירות שצריך לנקוט ביחס למחקר המדעי בסוגיות אלו", אומר הרב דוקוב ל'כיפה' ביחס למשנתה של פרופ' יואל ומוסיף ש-"באופן עקבי, כאשר המחקר המדעי עוסק בנושאים ששנויים במחלוקת פוליטית ערה, הוא אמנם מביא נתונים, אבל העיקר הוא ההטיה התרבותית, שגורמת לחוקר להציג נתונים שלא מתאימים לו כלא חשובים ולהדגיש נתונים שמתאימים לו כמרכזיים". הרב דוקוב אף סובר כי "במקומות שונים יש סוגים של תוצאות מדעיות שאסור להגיע אליהם, כי הן לא תואמות את העמדה המקובלת".

לדעתה של פרופ' יואל מאוניברסיטת ת"א, "אין כמעט שום משמעות, מלבד לעניינים שקשורים לרביה. זה כמו שנחלק אנשים לפי צבע עורם או צבע העיניים שלהם". הרב דוקוב לעומת זאת חושב שמערכת הרביה רחוקה מלהיות פרט שולי, "יש הרבה הבדלים בין בני אדם, חלקם משמעותיים וחלקם לא. האם הבדל במערכת הרביה שייך ללא משמעותיים? הבדל שקשור בשוני העמוק בין איש לאישה כשהם מתחברים, שקשור בחווית הוסת החודשית מגיל הנעורים, קשור בהריון, לידה, הנקה, אימהות, ובעוד היבטים רבים, היא טכנית ודומה לשאלה אם אדם הוא בלונדי או שחור? האם היא לא מעצבת חווית חיים שונה בנקודות יסודיות?".

הדבר השני שהוא לא מסכים לו בהקשר הזה הוא "הבידוד של "מערכת הרבייה" מן המכלול הגופני והפסיכולוגי. כבר מבט חיצוני חטוף יראה שאין אף אבר שבו איש ואשה זהים. ככל שהזמן עובר מגלים שההבדלים הללו אינם נעצרים בחלק החיצוני אלא מתבטאים גם פנימה במכלול היבטים, ואפילו באבר המעצב ביותר- המוח. הטענה שההבחנה בין סוגי המוח אינה מוחלטת באותה מידה של אברי הרבייה, אינה משנה את העובדה שהבדלים קיימים".

(צילום: באדיבות המצולם)

הר"מ מישיבת ההסדר בעתניאל, מצביע על כך ש-"נראה שהרצון להוכיח שוויון בכל מחיר גורם כאן להתעלמות מופגנת מההבדלים העמוקים והמשמעותיים. הטבע מושתק לטובת פרויקט אידאולוגי של שוויון מלאכותי. אלא שהטבע אינו נעלם כאשר מתכחשים לו. זה רק מוביל להתכחשות ולריחוק האדם מעצמו ומכלל המרכיבים שיוצרים אותו".

לרב דוקוב חשוב "לציין שלא נכון ללכת גם לצד השני ולקבוע שההבדלים הם כולם ביולוגיים, מולדים וקבועים. כל ההוויה האנושית בנויה כך: היא לוקחת מרכיבי יסוד שקיימים בטבע, ומוסיפה עליהם רובד של פרשנות ושל תרבות וכך נוצר המכלול. ההבנה השלמה של הנשי והגברי עוברת דרך שילוב שני הממדים ולא דרך ההתכחשות לאחד מהם".

עוד מוסיף הרב, "גם לא נכון לקבוע שכל הגברים גבריים באותה הצורה הטהורה וכל הנשים נשיות באותה הצורה הטהורה. החלוקה בין גברי לנשי קיימת בהרבה מרחבים, ובודאי שיש יסודות נשיים בכל איש ויסודות גבריים בכל אישה, ואלו יוצרים תמהילים מרובים. אבל כשניקח קבוצות גדולות, נוכל לגלות איפיונים מספיק מובהקים כדי לראות שההבחנה הזו היא משמעותית והיא כלי חשוב להבנה העצמית של האדם".

באשר לשילוב נשים בשירות צבאי הוא סובר כי "הבעיה הראשונה שלנו, היא לא עם עצם השירות של נשים בתפקידים קרביים, אלא בהתעקשות לעשות זאת בצורה מעורבת". הרב דוקוב מדגיש שאם היה יכול לסמוך על המחקר "שיבדוק בצורה מהימנה מה הן ההשלכות של שירות קרבי על אשה, בהשוואה לאיש, ומה הן היכולות של אשה בהשוואה לאיש בתחומים אלו, לא הייתי מתנגד ליחידות נשים קרביות נפרדות". עם זאת הוא מוסיף ש-"הבעיה חוזרת להתחלה: אני חושד מאוד שתוצאות המחקרים יכתבו מראש במשרדי יוהל"ן וכל נתון שלא יתאים להם יגנז. את המחיר ישלמו אלפי בנות שיהפכו להיות בשר התותחים של השוויון".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן