קואליציה אמריקאית מבקשת לחסל את מעמדה של הרבנות הראשית לישראל

התאגדות של רבנים אורתודוכסים ורפורמים מנסים לבטל את המונופול של הרבנות הראשית לישראל על נושא נישואין וגירושין וליצור אנרכיה בישראל. הרב אבנר פורת קורא לא לתת להם יד ורגל בדברים שלא קשורים אליהם

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 12/01/17 13:00 יד בטבת התשעז

קואליציה אמריקאית מבקשת לחסל את מעמדה של הרבנות הראשית לישראל
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת נערך היום דיון בנושא הפלורליזם הדתי בתפוצות. מי שיזם את הדיון הזה, זוהי הקואליציה האמריקאית לשוויון דתי (JREC) המאגדת ארגונים יהודיים שונים בארה"ב, ובהם ארגונים אורתודוקסיים ליברליים, קונסרבטיביים, רפורמים ואחרים.

הקואליציה שמה לה כמטרה את ביטול הבלעדיות של הרבנות הראשית בישראל בתחום הנישואין והגירושין, כיון שלדבריהם, מונופול הרבנות הראשית על היהדות הוא איום על הביטחון הלאומי של ישראל, בשל העובדה, שלטענתם מונופול זה הוא הגורם להתרחקותה של יהדות ארה"ב, ובמיוחד הצעירים שבה, מהזדהות עם מדינת ישראל.

יש לציין כי העומד בראש הקואליציה הנ"ל, דב זקהיים, בהיותו בכיר במשרד ההגנה האמריקאי לפני כשלושים שנה, היה אחד הגורמים הבלעדיים לביטול פרוייקט ה'לביא', דבר, שלדעת רבים במערכת הביטחון הישראלית, היה פגיעה קשה בפיתוח הביטחון הלאומי. בנוסף, בעבר הוא ביקר קשות את ישראל על כך שהיא לא מבינה שההתנחלויות הן הצרה הגדולה שלה, וכן הוא התנגד לתקיפה ישראלית באיראן.

לאור זאת, אין זה מפתיע שהקואליציה משתפת פעולה עם ארגוני שמאל קיצוניים, כגון הקרן החדשה לישראל.

לפני 96 שנים ייסד הרב קוק את הרבנות הראשית, כשתיל שממנו עתידה לצמוח הסנהדרין.

לדבריו, על פי הרמב"ם יש הבדל מהותי בין הקמת בתי דין בארץ ישראל, מקומו הקבוע והאמתי של עם ישראל לבין הקמתם בגלות, היכן שחיי האומה ארעיים, כך שבארץ ישראל ישנה יותר אורגניות למערכת בתי הדין ולעבודת הרבנות כולה. על בסיס זה הוקמה הרבנות הראשית, כדי שיהיה צביון לאומי לתורת ישראל.

מאז ומעולם היו מי שביזו את הרבנות הראשית וערערו על מעמדה, הן מהיושבים בארץ והן מחו"ל, מכיוון שלא מצאה חן בעיניהם, ולא סיפקה עמדות ופסיקות ליבראליות כפי שרצו שתעשה.

משמעותו של ערעור זה, הוא ערעור על ה'מרא דאתרא' של ארץ ישראל, על מעמדה של התורה במדינת ישראל.

כפי שבכל תחום לאומי יש צורך ברגולטור, ופגיעה בו היא מתכון לאנרכיה, כך פגיעה במעמד הרבנות הראשית הינה יצירת אנרכיה בתחומים רבים - גיור, נישואין וגירושין, כשרות ועוד. יתר על כן, כאן זוהי פגיעה אנושה בזהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית.

באלו תחומים צריכה הרבנות הראשית להביע את דעתה? בכל תחום שבו היא רואה לנכון, על פי תורת ישראל.

כאשר נשאל הרב צבי שכטר - ראש ישיבה בישיבה יוניברסיטי - על דעתו בעניין עלייה להר הבית, אמר: אין לי כרב באמריקה לענות על שאלה זו. יש לציית למה שפסקה הרבנות הראשית לישראל.

אנחנו מחבקים את אחינו היהודים בכל מקום שהם, אך לא ניתן בשום פנים ואופן להרוס את דמותה היהודית של מדינת ישראל.

הכותב הוא חבר במחלקת חקיקה ארגון חותם