'רגישות' ליטאית: אולם כנסים יבנה על בית העלמין העתיק היהודי בוילנה

פרויקט נדל"ן במימון של ממשלת ליטא והאיחוד האירופי החל להיבנות על בית העלמין היהודי העתיק בוילנה. אלפים מתנגדים ומוחים על "חילול מחפיר של אלפי הנפטרים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 12/01/17 11:34 יד בטבת התשעז

אנטישמיות או סתם חוסר רגישות? בוילנא שבליטא מתכננים לבנות אולם כנסים על בית הקברות הישן שבעיר. כך מדווח העיתון היהודי-אמריקני 'טאבלט'.

לפי הדיווח, ממשלת ליטא תשקיע בפרויקט 25 מיליון דולרים, כאשר חלק מהמימון יגיע מהאיחוד האירופי. 16 אלף יהודים בוילנא ובאירופה, חתמו על עצומה היוצאת נגד הריסת בית העלמין שפעיל מאז המאה ה-16.

וילנא היתה ידועה בעבר כאחד ממוקדי היהודים הגדולים והחשובים באירופה. אחד הדמויות התורניות המפורסמות של העם היהודי ומי שמזוהה עם העיר, הוא רבי אליהו בן שלמה זלמן, מי שזכה לכינוי הגאון מוילנא. לאחר השואה הקהילה היהודית בעיר הצטמצמה מאוד וכיום שיעור יהודי וילנה עומד על כאחוז אחד בלבד.

בתגובה לתוכנית להקמת האולם החדש, מנסה קבוצה של פעילים יהודים, בשיתוף היסטוריונים מרחבי העולם, לעורר מהלך שישמר את בית הקברות על מקומו. "בית הקברות הוא בן למעלה מ-500 שנה. קבורים בו אלפי יהודים, ביניהם רבים מתור הזהב של העיר וילנה שכונתה 'ירושלים של ליטא'", כך נכתב בעצומה נגד התכנית, "מדובר באדמה קדושה, והשלטונות צריכים לשמר אותה ולבנות מונומנט זיכרון במקום. במקום זה, גורמים עסקיים יחד עם פוליטיקאים ופעילים אנטישמיים, חברו יחד כדי להקים אולם כנסים שבו אלפים יוכלו לנאום, לשיר, לשתות ולאכול - וכל זאת על האדמה שבה קבורים רבים כל כך. בגלל השואה, לרבים מאוד מהנקברים במקום אין משפחה שיכולה להגן עליהם ולשמור על קבריהם".

אחרים ציינו את הקשר בין התכנית לזה שבית העלמין הוא יהודי, "זה דבר שלעולם לא היה קורה לבית קברות נוצרי. ההחלטה ללעוג לזכרו של בית הקברות היהודי תהיה טעות איומה ובכייה לדורות. מנגד, העברת אולם הכנסים למיקום אחר ושימור בית הקברות במקום, תהיה כבוד גדול עבור הממשלה הדמוקרטית של ליטא, שגם חברה באיחוד האירופי".

על התוכנית, שכבר החלה בחלקה לצאת אל הפועל, קמו בעבר מתנגדים בקרב שורת רבנים שדרשו לבטל את מה שכונה בפיהם "הפגיעה הנוראה וחילול מחפיר של אלפי הנפטרים הטמונים בבית העלמין היהודי העתיק".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן