בג"ץ על הגט מצפת: צו על תנאי לרב הראשי

בית המשפט הוציא צו על תנאי למשך שלושה שבועות שיאסור על הרב יוסף לדון בתיק הגט מצפת. בזמן הזה יהיו מגעים בין הרב יוסף ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. בתיה כהנא דרור: "מקווה שהצו יהפוך לקבוע"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 11/01/17 14:10 יג בטבת התשעז

בג"ץ על הגט מצפת: צו על תנאי לרב הראשי
יחצ, צילום: יחצ

בית המשפט העליון קיבל היום (ד') את עמדתה של מסורבת הגט מצפת וארגון "מבוי סתום" שביקשו צו על תנאי שיאסור על בית הדין הרבני הגדול ועל הרב יצחק יוסף לדון בתיק. בתקופה הזו יתנהלו מגעים בין בית הדין הרבני הגדול ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט.

המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט אליקין רובינשטיין, דן בתיק מתח ביקורת על כוונת הראשון לציון הרב יוסף לדון שוב בגט שכבר ניתן לאישה: "בית הדין הוא אינו מקום לסימפוזיונים אלא להכרעה בדין. עשה ימי עיון, כתוב מאמרים, אבל למה להתעסק עם זה?".

רובינשטיין הקשה על היועץ המשפטי של בתי הדין הרבניים האם הוא מכיר מקרה מהעבר שבו הגיע אדם מהרחוב שלא שייך לתיק והגיש ערעור על תיק שלא שייך אליו: ''היו מראים לו את הדלת מיד. מי היה נוגע בזה? איזה מעמד יש לו בסיפור הזה? להביא 11 דיינים(לדיון מורחב)? אני מבין שזה ויכוח הלכתי, מאה אחוז, אבל בהליך בבית הדין?".

מי שמייצגת את העגונה, עו"ד כהנא-דרור, מנכ"לית ארגון "מבוי סתום", אמרה כי היא שמחה על החלטת בית המשפט ומקווה כי בג"ץ יהפוך את הצו בהמשך לצו קבוע. "בית המשפט הבין", אמרה כהנא דרור, "את האבסורד שאדם אין לו יד ורגל בתיק מערער על הליך כל כך אישי. מקווה שהאשה חזור לחייה הרגילים ותמשיך את החייה והתהליך המסוכן שהרב יוסף החל לא יקרה".

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=3INIFVhs9to[/embed]

ד"ר תהילה בארי-אלון, מרצה לדיני משפחה במרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט" טוענת כי הרב יוסף היה צריך לדחות את הערעור על הסף וכי המהלך עלול ליצור תקדים מסוכן: "ראשית, אין כל זכות עמידה וזכות ערעור לאדם שאיננו צד בהליך השיפוטי ובוודאי שאין לתת בהליך פרטי כל כך של גירושין דריסת רגל לאדם מן החוץ. יתר על כן, יש כאן פתיחת פתח מסוכן בו כל גט שיינתן בבית הדין הרבני למעשה יהיה רק "גט על תנאי" תלוי ועומד עד שמאן דהוא יסבור כי משהו בהליך הגירושין איננו נראה בעיניו, והוא חפץ לפתוח את הדיון מחדש בהגישו ערעור על פסק הדין. מציאות שכזו היא בלתי נסבלת ואף מנוגדת ליסוד הלכתי חזק בדיני הגיטין "שלא להוציא לעז על הגט".

רב העיר צפת, הרב שמואל אליהו הביע התנגדות עקרונית לקיום הדיון בבית המשפט העליון ואמרל'כיפה': "בית המשפט דן כעת בתחום שבו הציבור מזדהה איתו ולא יבקר אותו אבל זו באמת פירצה גדולה למקרים אחרים בהם הציבור אומר 'רגע למה אתה מתערב?'. בנושא הזה כולנו מרגישים הזדהות עם האישה, שהצדק איתה, אבל אנחנו פותחים בנושא הזה פתח להתערבות בג"ץ בנושאים אחרים".

בסוף החודש שעבר הגישה העגונה יחד עם ארגון "מבוי סתום" ובאמצעות עו"ד בתיה כהנא-דרור, עתירה לבג"ץ כנגד הרב יוסף ובית הדין הרבני הגדול. בעתירה נטען כי הערעור לבית הדין הרבני נעשה על ידי מי שאינו צד לתיק הגירושין ולכן היה צריך להיפסל על הסף. העותרות דורשות כי הרב יוסף יפסול את עצמו מלדון בתיק.

כזכור, לפני כחודשיים חתם הרב יוסף על החלטה לפיה בית הדין הרבני הגדול יקיים דיון בהרכב מלא בסוגייה ויום דיון מיוחד יוקדש רק לגט זה. הרב יוסף ביקש לאחרונה מהצדדים התייחסויות נוספות בנוגע לפסק הניתן שניתן לפני כשנתיים.