הרב שמואל אליהו לכיפה: נגד התערבות בג"ץ בפרשת הגט מצפת

הרב מגבה את הרב הראשי: "הרב יוסף רגיש מאוד לסבלן של נשים" ומדגיש כי מדובר במחלקות הלכתית שמקומה בבתי הדין ובבתי המדרש: "אין לבית המשפט את הכלים ואת הידע ההלכתי לדון בהלכות עגינות"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 11/01/17 12:50 יג בטבת התשעז

הרב שמואל אליהו לכיפה: נגד התערבות בג"ץ בפרשת הגט מצפת
עמנואל מימון, צילום: עמנואל מימון

"אני חושב שהתערבות של מערכת המשפט הכללית במערכת בתי הדין היא כלשעצמו דבר פסול" אומר הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת, בראיון ל'כיפה'. בשעה זו מתנהל בבג"ץ דיון בעתירתה של העגונה מפרשת הגט מצפת. העתירה הוגשה יחד עם ארגון "מבוי סתום" ובאמצעות עו"ד בתיה כהנא-דרור כנגד הרב יוסף ובית הדין הרבני הגדול והעותרות מבקשות כי הרב יוסף יפסול את עצמו מלדון בתיק. במקביל לדיון בבג"ץ, מתקיימת הפגנה של ארגוני נשים רבים מחוץ לבית המשפט.

הרב שמואל אליהו בקיא בפרטי הפסיקה של בית הדין הרבני בצפת, בראשותו של הרב אוריאל לביא, שנתן את הגט לפני כשלוש שנים. הגט ניתן כזכור, לאישה צעירה שבעלה הוגדר רפואית כצמח בעקבות תאונת דרכים, לאחר שבע שנות עגינות. הרב אליהו העניק היום (ד') גיבוי מלא להרכב הדיינים מצפת שנתן את הגט "אני מכיר את הרב אוריאל לביא ואת שאר הדיינים שכתבו את פסק הדין. אני מכיר את הרבנים שהם התייעצו איתם ונתנו להם גיבוי, מדובר בתלמידי חכמים מהשורה הראשונה, לא פחות. הם תלמידי חכמים שבקיאים בכל התורה כולה וגם אמיצים".

הרב אליהו מדגיש כי גדולתם של תלמידי החכמים אינה הסיבה שבגינה אין לפנות לבג"ץ. "אלה תלמידי חכמים גדולים מאוד, אבל זה לא קשור, עצם ההתערבות של בית המשפט היא כשלעצמה בעייתית. אין לבית המשפט את הכלים ואת הידע ההלכתי לדון בהלכות של עגינות וכדומה. לצערנו שופטים של בית המשפט למיניהם, כולל העליון, לא כל כך מצויים בהלכות האלה ולכן ההתערבות שלהם היא מוזרה".

(צילום: ) תומכות במסורבת הגט, ההפגנה מחוץ לבית המשפט העליון.

יש כאן דואליות שעלולה ליצור נזק לטווח ארוך? בסוגיות מסוימות הציבור תוקף את בג"ץ על כך שהוא מתערב בעניינים לא לו ומאידך כאן הציבור מבקש מבג"ץ להתערב בגלל חוסר שביעות רצון מהרב הראשי?
"בית המשפט דן כעת בתחום שבו הציבור מזדהה איתו ולא יבקר אותו אבל זו באמת פירצה גדולה למקרים אחרים בהם הציבור אומר 'רגע למה אתה מתערב?'. בנושא הזה כולנו מרגישים הזדהות עם האישה, שהצדק איתה, אבל אנחנו פותחים בנושא הזה פתח להתערבות בג"ץ בנושאים אחרים".

"אני רוצה לומר משהו משמעותי בנושא הגט, צריך לדעת שמשני הצדדים עומדים תלמידי חכמים ענקיים. אלה נושאים שנחשבים לליבת הליבות של הלכה, גם תלמיד חכם שישב כמה שנים בישיבה, לא בהכרח יש לו יד ורגל בנושאים האלה. אני לא מציע לשום אדם להביע דעה בנושא הזה כי הוא נושא עמוק מיני ים. זה לא דבר שכל אחד יכול לחוות בו את דעתו".

הרב אליהו הדגיש כי "גם הרב יצחק יוסף הוא אדם שרגיש מאוד לסבלן של נשים, זה לא נעשה חלילה מתוך אטימות או חוסר רגישות. רבני צפת מאידך לא עשו את זה מתוך חלילה איזו קלות דעת, הם תלמידי חכמים ענקיים, לא רגילים והם הסתמכו על אחרים שדעתם מאוד נחשבת. זה לא דבר שאפשר לדון בו בשיחות סלון ולחוות דעה לכאן או לשם. זה נושא מאוד כבד הלכתית, בוודאי ששופטים של בית משפט לא יכולים לחוות דעה בנושאים האלה".

יש ניסיון ברבנות להציג את פסק הדין ככזה שניתן ללא תוקף הלכתי מספיק?
"כל מי שינסה להכריע את ההלכה ולהטיל פגם ומום באישיות של רב אחד או לשבח ולפאר רב שני- פשוט טועה. זה דיון הלכתי, שיש בו דעות לכאן ולכאן, דייני צפת חשבו כך, ישבו על זה, למדו את הנושאים האלה לעומק העומקים, התייעצו עם הדיינים ממש היושבים 'בראשונה במלכות'. אני לא מציע לשום אדם לחוות דעה בנושא הזה, רק מי שבקיא בפרטי הסוגיה ובעומק ההלכה יכול לחוות דעה בנושא".

הרבה מחברי 'פורום תקנה' כדוגמת הרב סתיו, הרב שרלו והרבנית יהודית שילת כן הביעו את עמדתם בנושא בפומבי ואמרו כי אין לבטל את הגט
""אני חושב שזה לא נכון לתת תמיכה למערכת משפט שמתערבת בנושאים הלכתיים" אומר הרב אליהו.

יש תקדים הלכתי לביטול גט?
"בוודאי, לאורך ההיסטוריה יש עשרות מקרים כאלה".