מחר: פרשת הגט מצפת מגיעה לבג"ץ

הפרשה שמסעירה את ארגוני הנשים, את העולם הרבני ואת בתי הדין הרבניים תגיע מחר לבג"ץ. ארגוני הנשים דורשים כי הרב יוסף יפסול את עצמו מלדון בגט

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 10/01/17 16:08 יב בטבת התשעז

מחר: פרשת הגט מצפת מגיעה לבג"ץ
פלאש 90, צילום: פלאש 90

מחר בבוקר (ד') פרשת ביטול הגט מצפת תגיע לדיון בבג"ץ בעקבות עתירה שהגישה העגונה יחד עם ארגון "מבוי סתום" ובאמצעות עו"ד בתיה כהנא-דרור כנגד הרב יוסף ובית הדין הרבני הגדול. עו"ד כהנא-דרור, מנכ"לית ארגון "מבוי סתום" ומי שמייצגת את העגונה דורשת כי הרב יוסף יפסול את עצמו מלדון בתיק.

בזמן הדיון תיערך מחוץ לבית המשפט העליון הפגנה מאוחדת של ארגוני נשים שיגיעו למחות נגד החלטתו של נשיא בית הדין הרבני הגדול והרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף לדון מחדש בביטול הגט. החלטתו של הרב יוסף התפרסמה לפני כחודשיים ועוררה זעם רב וביקורת רבה.

כזכור, מדובר בגט שניתן לפני מעל לשנתיים וחצי לאישה שבעלה הוגדר רפואית כצמח, בעקבות תאונת דרכים שעבר שבע שנים לפני כן. בית הדין הרבני בצפת בראשותו של הרב אוריאל לביא פסק כי הוא רשאי להעניק לאישה גט במקומו של הבעל והיא תוכל להינשא בשנית ובכך התיר את האישה הצעירה לאחר שבע שנות עגינות.

(צילום: Yaakov Coehn/Flash90) ארגוני הנשים קוראים לרב לפסול את עצמי מלדון בתיק.

"אנו קוראים לכול המאמינים בחשיבות המשך קיומה של חברה יהודית מסורתית ודמוקרטית, להצטרף אלינו ולעמוד מחוץ לכותלי בית משפט העליון, בשעה שהעתירה תידון, ולקרוא לבית הדין הרבני ולעומד בראשו, הרב יצחק יוסף, מלפעול בניגוד למוסר להלכה ולחוק" כתבו ארגוני הנשים בהודעה שהפיצו בפייסבוק לצורך האירוע. בהפגנה מחר יקחו חלק ארגון "מבוי סתום", תנועת אמונה, קולך, נאמני תורה ועבודה, "יד לאישה", מרכז צדק לנשים, מרכז רקמן, התנועה המסורתית, קואליציית עיקר ועוד.

"שבע שנים שכב בעלה של ש' בתרדמת בלי יכולת לתקשר עם סביבתו עד שבית הדין בצפת פסק שהיא זכאית לגט", אומרת עו"ד כהנא דרור. "עכשיו, כמעט שלוש שנים אחרי הפסיקה האמיצה והפורצת דרך של בית הדין, משתמש בית הדין הגדול בראשות הרב יצחק יוסף, באדם שכלל אינו קשור לתיק ומבקש לערער על הגט שניתן כהלכה וכדין ולשלול מש' את החופש שלה פעם נוספת. מעבר לפגיעה הקשה העלולה להיגרם לש', ישנן השלכות מרחיקות לכת לצעד חסר תקדים זה של הרבנות על כלל אזרחי ישראל , על פסיקות בתי הדין בארץ ובעולם היהודי, ועל מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית הפועלת על פי עקרונות החוק המוסר וההלכה".

(צילום: אריאל אלון)


"היעלה על הדעת שאדם שכלל אינו מכיר את הזוג, שאמר מפורשות כי אלה גורמים רבניים-אינטרסנטיים שעומדים מאחוריו ושדרשו ממנו להגיש את הערעור, הוא זה שיחזיר את מצבה לאחור, ישיב אותה להיות עגונה ויגזור עליה שוב חיים של אומללות?" תוהה עו"ד כהנא דרור.

"מעבר לכך, יש כאן סיכון בערעורה של המערכת הרבנית" מזהירה עו"ד כהנא דרור. "מהלך כה קיצוני זה של חריגה מסמכות, והעמדת אינטרסים זרים מעל ההלכה והחוק עלול להביא לקריסה של מערכת בתי הדין".

לפני כחודש קבע שופט בית המשפט העליון, חנן מלצר, כי בית הדין הרבני הגדול והרב יצחק יוסף לא ידונו בפרשת הגט מצפת עד לדיון של בג"ץ בנושא. השופט מלצר קבע כי בהקדם האפשרי יתקיים דיון בהרכב של שלושה שופטי בג"ץ בעתירתה של העגונה וארגון "מבוי סתום".

כזכור, ב-16 לנובמבר חתם הרב יוסף על החלטה לפיה בית הדין הרבני הגדול יקיים דיון בהרכב מלא בסוגייה ויום דיון מיוחד יוקדש רק לגט זה. הרב יוסף ביקש לאחרונה מהצדדים התייחסויות נוספות בנוגע לפסק הניתן שניתן לפני כשנתיים.

(צילום: ארי גלהרר)