מיוחד ל'כיפה': "אהובם של ילדי קו לחיים"

רינה עדן, מנכ"לית 'קו לחיים', פגשה לראשונה את פרופ' יעקב נאמן במהלך שירותה הצבאי. לאחר שהשתחררה ליווה אותה במאמציה להוציא את ארגון 'קו לחיים' מהמשבר הכלכלי, וליווה את הילדים בכל אירוע: "מגיע ליעקב מקום של כבוד בפנתיאון של מדינת ישראל"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 02/01/17 17:12 ד בטבת התשעז

מיוחד ל'כיפה': "אהובם של ילדי קו לחיים"
Yossi Zamir/Flash90, צילום: Yossi Zamir/Flash90

רינה עדן, מנכ"לית עמותת קו לחיים, הייתה חברה קרובה של פרופ' יעקב נאמן, שר המשפטים ושר האוצר לשעבר שנפטר אמש. היום היא מספרת על האיש שליווה יחד איתה את משפחות חטופי הר דב, בני אברהם, עדי אביטן ועומר סוויד. על האיש שייעץ לה לעזוב עמותה כושלת ואחרי ביקור אחד ב'קו לחיים' הבטיח לעזור לה להציל את המקום, על איש חם, אוהב, אכפתי ותומך. "איבדתי חבר" עיניה זולגות כשהיא מספרת.

"הכרתי את פרופ' יעקב נאמן בזמן השירות הצבאי שלי" פותחת רינה את השיחה. "הייתה לי הזכות לטפל במשפחות חטופי הר דב בשנת 2000. בזמן שהייתי ראש ענף קשר למשפחות במחלקת נפגעים של צה"ל. יעקב מונה על ידי המשפחות להיות הנאמן שלהם מול המערכת הצבאית. שם התחיל התחיל הקשר שלי איתו ושם נקשר ליבי אל האיש המיוחד הזה. במשך ארבע שנים, עד השבת גופותיהם של הבנים הביתה, היינו בקשר רצוף, יום יומי, סביב הטיפול במשפחות והסיוע להם. שם למדתי להכיר מי זה יעקב. כשהושבו הגופות לארץ אני פרשתי מהצבא והתחלתי לעבוד בעמותת קו לחיים. העמותה הייתה אז במצב קשה מאוד מבחינה כספית ועמדה לפני פירוק".

העבודה במקום קורס, לא מצאה חן בעיניו של נאמן, אך עד מהרה הוא הפך לתומך מסור "כשהוא שמע שאני עובדת בקו לחיים ושהעמותה כל כך מסובכת מבחינה כספית הוא אמר לי 'רינה אני מוכן לעזור לך למצוא תפקיד אחר, מה את צריכה להיות שם? אפילו משכורת אין'. אמרתי לו 'תבוא למפגש אחד, אירוע אחד של העמותה, ואחרי האירוע- מה שתגיד לי אני אעשה'. אחרי האירוע הוא אמר לי 'אני מבקש ממך להישאר כאן. אני אעזור לך להציל את הארגון'".

(צילום: קו לחיים) רינה עידן ויעקב נאמן באירוע של 'קו לחיים'

רינה מספרת כי נאמן עמד לאורך השנים מאחורי הבטחתו. "יעקב נרתם לסייע לי ולצוות המשפטי שהוביל את כל התהליך. הוא עזר לנו להציל את העמותה עבור הילדים האלה ומאז הוא החבר הכי נכבד בעמותה, אהובם של ילדי קו לחיים, אין פעילות ארצית גדולה בשנים האלה שהוא לא השתתף בה, לא הגיע או ביקר, או נגע פיזית בפעילות ובילדים בהרבה מאוד חום ואהבה".

רינה מספרת בנחישות על יעקב שהיא הכירה, אך לא מעט פעמים קולה נשבר "זה יום מאוד קשה, זה קשה לי ברמה האישית, זה קשה לדעתי גם לעם ישראל, יעקב היה יהודי יקר מאוד, איש חכם, חם לב, אדם שעמד בסתר לימינם של הרבה מאוד אנשים, סייע להרבה מאוד אנשים וגופים. הייתה לו אינטילגנציה ריגשית מהגבוהות שאני מכירה. הוא היה האבא הרוחני שלי. כל פעם שהייתה לי התלבטות, בין אם היא עניינית ובין אם היא מוסרית אז הרמתי אליו טלפון וקיבלתי ממנו את העצות הטובות ביותר שאדם יכול לקבל תוך שהוא מותיר בידי גם את הבחירה- וזו הגאונות של האיש".

"אני לא מפסיקה לבכות" אומרת רינה ודיבורה נעצר, אחרי כמה רגעים היא מסוגלת לדבר שוב "אני זוכרת ימים מאוד קשים שבהם היו מגיעות ידיעות מאוד קשות ומורכבות בעניינם של חטופי הר דב והוא היה מרים אלי טלפון, מעודד אותי בכל מקום שבו הייתי בעולם עם המשפחות, אם היינו בארץ הוא היה אומר 'שימי אותם על מכוניות ותביאי אותם לפה' הוא היה מחכה לנו בכניסה למשרדים שלו עם אוכל ועם משהו חם ומנחם, כמו אבא טוב. הוא היה מכיל את כולנו, ככה הוא גם נהג מול ילדי 'קו לחיים' והמשפחות שלהם".

(צילום: קו לחיים) "הוא עשה הכל כאיש פרטי בחן ובחסד"



בעוד שבועיים יחגגו 20 מילדי 'קו לחיים' אירוע בר ובת מצווה יחד. "בשנה שעברה באותו אירוע בכותל היה פשוט מרגש לראות איך הוא מלווה בגופו ובעיניו כל ילד שעולה לתורה. הוא יחסר לי מאוד האיש הזה. כל מה שאני מתארת שהוא עשה, בניגוד לפוליטיקאים רגילים, או אנשי ציבור שמלווים בתקשורת ומצלמות, הכל הוא עשה כאדם פרטי בחן ובחסד. הוא היה החבר הכי טוב שלי, איבדתי חבר" אומרת רינה ופורצת בבכי "אני מתנצלת אבל אני ממש לא מצליחה להירגע". רינה נושמת עמוק, הלוויתו של נאמן תחל בקרוב והיא תהיה שם, תיפרד.


עידן מספרת כי ידעה שהוא חולה וליוותה אותו בזמן הטיפולים: " עליתי לירושלים מספר פעמים, הוא היה בטיפול נמרץ, הוא ידע שאני בחוץ ואי אפשר היה להיכנס אליו. הוא מסר לי ד"ש חמה דרך המשפחה והנהג שלו. הייתה לי זכות גדולה מאוד להכיר את האיש ולהינות מהצל של הכנפיים הענקיות שלו. למדתי ממנו המון, יכולתי עוד להמשיך ללמוד ממנו, כל מפגש איתו היה מפגש מפרה".

"יעקב היה איש חם, כל כך בלתי אמצעי, החל מההומור השנון שלו ודרך זה שהוא כיבד כל אדם בימיו השמחים ובימיו הקשים. המשפחה שלו הייתה ערך ונר לרגליו. לא משנה באיזה תפקידים הוא היה- אם אמרו לו שאחד מנכדיו, ילדיו או רעייתו בקו הטלפון, לא משנה באיזה נסיבות הוא היה ומי היו נשיאי העמים שאיתם הוא ישב, הוא יצא מייד החוצה, כי הערך של המשפחה היה ערך גבוה מאוד בעיניו, למדתי ממנו המון".

רינה מדברת מדם ליבה, נדמה שהצלת ארגון 'קו לחיים' אומנם נגעה לרינה באופן אישי, אך זהו רק קצה הקרחון בפעילותו הלא-פוליטית, של פרופ' נאמן. "אני לא יודעת אם יש עוד אנשים כאלה. הוא מאוד אהב את עם ישראל. הוא עסק כל הזמן, בין אם ברמה המדינית ובין אם ברמה של אחד על אחד, באיחוד לבבות. האחדות בין בני אדם ובין הקצוות בעם הייתה מאוד חשוב לו. הוא תמיד היה מוטרד כשהיה קורה משהו בין שמאל לימין, דתיים וחילונים, הוא היה מוטרד עד עמקי נשמתו, לא מהפה החוצה- הוא היה מוטרד כאילו בניו רבים".

"הוא עשה הרבה מאוד מצוות בסתר. את לא מבינה אפילו כמה אנשים אני מכירה שהוא סייע להם וטיפל בהם פרו-בונו, אי אפשר להעריך את זה בכלל, היקפים מטורפים שאף אדם סביר לא פועל בהם. אנחנו בישראל עסוקים כל הזמן בלהשמיץ ובלא לראות את הטוב במקום לבנות, כמו בעמים אחרים, פנתיאון של אנשים שהקדישו והשקיעו ועשו הרבה מאוד למען עם ישראל. ליעקב מגיע מקום בפנתיאון כזה. מקום גדול של כבוד".