משאל כיפה

למי תצביעו בפריימריס של "הבית היהודי"

  • נפתלי בנט
  • יצחק זאגא
  • יונתן ברנסקי

יחצ

הרב שרלו: תנו לילדים לקרוא ותשמרו את הצנזורה לדברים החמורים באמת

לבנות ´בועת קודש´ סביב הילדים היא גם לא אפשרית וגם גוב מחיר יקר. הרב יובל שרלו על המורכבות בצנזור תכנים בתהליך החינוך, קורא להורים לשים לב, וללוות את הילדים בתכנים שהם צורכים

הרב יובל שרלו
ג טבת תשע"ז, 01/01/2017 12:27

אין נושא המעסיק אותנו יותר מאשר חינוך ילדנו, גם מצד הנטייה הטבעית שלנו להעניק להם את המיטב, וגם בשל מצוות התורה של "ושננתם לבניך ודברת בם". בשל כך, כל אימת שעולה סוגיה חינוכית היא נטענת במשא כבד, ויוצרת מתח וויכוח גדול. כזו היא שאלת "כשרות ספרות הילדים", ושאלות הדומות לאלה, ובשל העובדה שחלקכם שאל על כך – אני כותב את משנתי הקצרה בנושא.

ישנו מתח מובנה בעולמה של תורה, לא רק בתחום החינוכי אלא לאורך החיים כולם, בין התשוקה לטהרה מוחלטת ולקדושה מושלמת ובין המעורבות בחיים, ואיסור ביטולם של עצם החיים. היחס בין שני התחומים הוא אחד המניעים לפילוגים הרבים בתוך עולמם של הנאמנים להלכה, והוא אחד היוצרים העיקריים לא רק של זרמים גדולים ועיקריים כמו תנועת תורה ועבודה והיהדות החרדית, כי אם פילוגים ופילוגי פילוגים בתוך החברות עצמן. בשל היות המתח הזה מובנה, הוא גם לא פתיר, ומחלוקות בסוגיה זו מלוות את העולם היהודי מיום קיומו – שבט לוי ויהודה מול יוסף, גדולי ישראל בתקופת הראשונים, ההשכלה, הציונות וכדו'.

אחת ההשלכות של מתח זה הוא שאלת החינוך. גם כאן, יש המבקשים לחנך את ילדיהם על "טהרת הקודש", מתוך אמונה שזו דרכה של תורה, ושזו גם הדרך היחידה שתגדל את הילדים בדרך אבות; הנחה זו הצליחה במשך דורות רבים, ובד בבד היא שהביאה לקריסה הגדולה בתקופת ההשכלה, ואין בה שום תעודת ביטוח מול ההשכלה המתחדשת. לא זו בלבד, אלא שהיא כמובן משלמת את מחיר הסגירות; לעומתם, יש הטוענים שדווקא הפתיחות למרחבים גדולים יותר, גם בעייתיים, תגדל ילדים גדולים יותר ועשירים יותר ומחוסנים יותר. הנחה זו הצמיחה את עולם התורה המופלא של הציונות הדתית, שרוב גדולי תורתה צמחו בדרך זו, ובד בבד אין בה שום תעודת ביטוח, והיא מצמיחה גם תופעות רבות של רדידות דתית ואמונית, והיא גם מחייבת חשיפה מתמדת לצדדים המכוערים והמנמיכים של החיים. לא זו בלבד, אלא שהיא משלמת את המחיר הכבד של הפתיחות. אי אפשר להתכחש לעובדה שיש כאלה ושיש כאלה, ושהיכולת למדוד איזו דרך "מוצלחת" יותר לא רק שאינה קיימת, אלא שהיא תלויה בנקודות ההנחה מהי "הצלחה".

אני קרוב יותר לעמדה שרואה חשיבות בהרחבת חוט השידרה של הילדים, כבר מקטנות, וגידולם על הקודש המחובר לחיים, שחלק בלתי נפרד מכך הוא הכרה שהם יפגשו גם צללים. התורה עצמה רוויה מפגשים גם עם הצללים של החיים (ראו לדוגמה כמה צללים בתחום העריות יש בספר בראשית לבדו), וכך עשו חז"ל בסיפורי אגדותיהם לאורך כל הדורות. הכל מתחיל כמובן מחוט השידרה, שמשמעו ההכרעה ההורית כי הדבר הראשוני והחשוב ביותר הוא "ונהיה אנחנו וצאצאינו כולנו יודעי שמך ולומדי תורתך לשמה". מתוך כך צריך להתרחב. צריך להתרחב בהכרת אוצרות רוח גם מנוגדים לדרכנו, בהכרת הבעת רגשות וחוש ביקורת, במפגש עם דעות שונות משלנו, בספרות בתרבות ובאומנות, ובעוד נושאים רבים מגוונים. זו הדרך המאפשרת להתנהל בתוך העולם בו אנו חיים, שאין הוא סטרילי, ואף על פי כן אין אנו מצווים לחיות בתוך חממה ובתוך בועה, אלא להתהלך לפני ד' בארצות החיים. לא זו בלבד, אלא שעושרו הרחב של התלמיד בדרך זו – הוא תרומה עצומה גם לתורה עצמה, שמתברכת בכך שלומדיה עשירים בתחומי נפש, בחוש ביקורת, ברגישות ובעניינים אחרים שצומחים דווקא מתוך מגע עם החיים עצמם, על האור והצל שבהם.

לכן, אני מציע שתנו לילדים לקרוא. את הצנזורה על ספרות הילדים תשמרו לדברים חמורים באמת, שהם מחוץ לגבולות הגיזרה, ואותם תמנעו מהילדים, אך אל תנסו לבנות בועת קודש סביבם, שכן היא גם לא אפשרית וגם גובה מחיר יקר. תנו לילדים להיפגש גם עם החיים הממשיים. במקביל, אל תניחו שאם תחנכו אותם לפתיחות ולחוש ביקורת הם אכן יהיו כאלה, ושזה יהיה טוב להם. אין לנו תעודת ביטוח בנושא חינוך, ואף שאני מעדיף שלא להיכנס ל"תעודות הכשר" לספרות ילדים, אני מדגיש כי גם בדרך זו אין וודאות. חינוך מחייב עבודה מתמדת, ולא פתרונות של אדישות למה שהילדים קוראים מחד גיסא, או ניסיון לתת להם רק ספרות טהורה מאידך גיסא.

כל זה הוא גם מעשיר, אך גם מחייב מאוד את ההורים. הוא מחייב לתת אמון בילדים, לאפשר להם לקרוא דברים רבים ומגוונים, ולא לחיות בחיים של פחד וחרדה. אולם לא פחות מכך, הוא מחייב את ההורים לעסוק עם הילדים בהבחנה שבין קודש וחול, בין יחס לגדולי האומה הקדושים לבין (להבדיל) גיבורי תרבות עכשוויים , בין פיתוח חוש ביקורת ובין אימוץ הזילות והזלזול המאפיינים את השיח של היום. האתגר צריך להיות מלא. המבקשים לפתוח את שערי המרחב המלא של החיים בפני ילדיהם, ולהפגיש אותם (כל אחד לפי גילו ורמתו) גם עם הצללים שלהם מחייבים את עצמם לפעול לחיזוק חוט השדרה שיאפשר גם לעמוד באתגרים הגדולים, וגם להפוך את העולם הזה לחלק בלתי נפרד מבניין האישיות של הילדים. אי אפשר לאחוז רק בצד אחד של המטבע, ולא להבין את המתחייב מצדו השני.

לחצו על הלייק ותקבלו את כל הסיפורים לפייסבוק שלכם
תגובות
כתוב תגובה



תמונה
1. תמיד נעים ומעשיר
יעקב 1/1/2017 12:40:00 PM
לקרוא את דעתו של הרב שרלו על עניינים שעולים לסדר היום, שכן דבריו מובאים בנועם ובמתינות, לצד העמקה ומורכבות, ובעיקר: נכונות לומר את האמת כפי שהרב רואה אותה מבלי לפחד או להתחנף.
תמונה
2. כן ולא במיטבו - זהו המזרחי הנפלא רגל פה ורגל שם ובעיקר ה"מקף (ל"ת)
שושי 1/1/2017 1:13:00 PM
תמונה
3. יפה (ל"ת)
אני : 1/1/2017 1:15:00 PM
תמונה
4. לקרוא ספר ילדים שנכתב ומומן ע"י הרפורמים?
לא הבנתי 1/1/2017 4:09:00 PM
אתה רב בישראל או שלוחא דרפורמה?
תמונה
5. למגיב 4, אתה הרפורמי!
משה 1/1/2017 6:07:00 PM
מי שמתיר לעצמו את האיסור החמור של ביזוי תלמידי חכמים כאילו הוא איננו קיים, הוא רפורמי שמזלזל בתורה.

בכל מקרה, כפי שהובהר בתגובה רשמית של החמ"ד - שבראשו עומדים רבנים, כידוע - אין קשר בין ספריית פיג´מה לבין ארגונים רפורמיים או קונסרבטיביים כלשהם. אז אפשר לחלוק על דרכם של רבני החמ"ד, אבל לא ראוי ולא מתקבל על הדעת לייחס להם אמירה של דברים שאינם אמת.

ממילא, צדק הרב שרלו כאשר בדבריו הנכוחים לא התייחס לטענה זו שאין לה כל בסיס עובדתי.
תמונה
6. למגיב 4
מומו 1/1/2017 8:42:00 PM
תיאוריות הקונספירציה הללו מוגזמות.
צריך לבחון כל ספר לגופו,
ולא לראות בכל דבר את ידו הבוחשת
של האיחוד האירופי או של הרפורמים.
"מן הזהירות - שלא להרבות בזהירות"
תמונה
7. ספר שיש בו שתי אמהות הוא מחוץ לגבולות הגזרה... גם לשיטתך כבוד הרב שרלו (ל"ת)
יהודה 1/1/2017 9:04:00 PM
תמונה
8. מחילה מהרב - אבל -
יהודי הכי פשוט 1/1/2017 9:34:00 PM
אתה לא רוצה להכריע על איזו שיטה עדיפה ומה נחשבת הצלחה . אך אני חושב שאם הילדים בדרך של תורה ומצוות או לא! כ"כ פשוט! הרב של ישיבת פורת יוסף כאשר היה מגיע לשבת ויגש, בדרשת השבת היה דופק בשולחן, ואומר "כי איך אעלה לאבי והנער איננו איתי!" - משמע ב120 נגיע לריבונו של עולם שידון אותו על הנשמות שהפקיד לנו ואיך נעמוד מולו - ב"ה כשהילדים הולכים בדרך של תורה ומצוות!!
תמונה
9. אין על הרב שרלו!
משה 1/2/2017 7:13:00 AM
באמת דמות מיוחדת במינה, גם אם אינני מסכים עם דעתו.
תמונה
10. במילים יפות עוטפים את השרץ
שגיא 1/2/2017 11:23:00 AM
בושה וחרפה!!!
תמונה
11. בקשר לספרי
‫אלי כץ‬‎ 1/2/2017 11:23:00 AM
שכבודו יעשה ניסויים על ילדיו ולא על ילדיי
תמונה
12. ללא נושא
1/2/2017 6:28:00 PM
אינני מכירה את המגיבים בעד הספריה כאן, אם הם חילונים ....... אך אם יש בהם טיפה לחלולית דתית הם לא היו נותנים את הספרים הללו לילדיהם. שמעתי מפי מנהל הספריה דוגמאות לכמה ספרים שברשותו ברור שלילדי\נכדי לא הייתי נותנת אותם .ילדים עדיין לא בשלים לבקורת כפי שהרב שרלו מצפה. ולא, אני ממש לא חרדית.
תמונה
13. הרב כול כך תמים זה ספרות של הכת הרפורמית. חסר ספרים אכותים (ל"ת)
אלכס 1/2/2017 7:15:00 PM
תמונה
14. גם פה הקרן הקיצנית קרן חדשה לישראל נכנס? (ל"ת)
רותי 1/2/2017 7:18:00 PM
תמונה
15. מאמר יפה אך פחות רלוונטי לספרית פיג´מה
אסף 1/3/2017 10:37:00 AM
מאמר יפה אך פחות נוגע לספרית פיג´מה. לא מתווכחים פה על פתיחות לעולם הרחב ועל אהבת תרבות וספר, שהם דברים טובים, אלא על השאלה- האם זה טוב לספר לילד בן 4 שבית כנסת זה דבר מוזנח והיהודים הם קמצנים ובנוסף לתת לו עוד תכנים שליליים, לועגים ומבזים.
3. ראשי ספריית פיגמה הם רפורמיים וקונסרבטיביים (והדבר הוכח למרות ההכחשות). אף דתי לאומי לא רוצה להפקיד את ספרות ילדיו בידי אנשים אלה. האם הם סתם תורמים לחיזוק הספרות או שיש להם כוונות אחרות?
תמונה
16. במחילה מהרב שרלו- כנסו
1/4/2017 9:52:00 AM
בחינוך ילדים לא הולכים בין הטיפות . דברים צריכים להיות ברורים וחד משמעיים. אם אחר כך נאלצים להתפשר אז מילא, אבל השדרה חייבת להיות חזקה וברורה. לא בכל דבר צריך להתייפייף
תמונה
17. העיקר והתפל
מומו 1/6/2017 10:16:00 AM
תיאוריות הקונספירציה הללו מוגזמות.
צריך לבחון כל ספר לגופו,
ולא לראות בכל דבר את ידו הבוחשת
של האיחוד האירופי או של הרפורמים.
"מן הזהירות - שלא להרבות בזהירות
אבל לגבי חרדים אין לנקוט בזהירות ויש לפסול את כולם באופן גורף ואף לדונם תמיד לכף חובה לפגוע בהם לעלוב בהם ולשנוא אותם. ככה זה אצלנו במזרחי תאמר כך תעשה כך תחשוב כך ותעשה מה בא לך. העיקר אהבת ישראל שאינה כולל חרדים מע"מ מסים ובלו.
תמונה
18. ספרית פיג´מה
נחמה 1/6/2017 11:56:00 AM
בס"ד
אני מסכימה עם הרב שעלינו כמבוגרים להיות פתוחים ולעשות שיקולי דעת, מכיוון שיש לנו אותה, אולם לילדים אין עדיין דעת, לכן הם גם לא מסוגלים לעשות שיקול דעת. והם מושפעים בקלות. מסיבה זו אנחנו לא שולחים אותם למוסדות חילוניים. האם לפי דברי הרב על ההורים להיות פתוחים ולשלוח את הילדים למוסדות חילוניים?
תמונה
19. ספרית פיג´מה
נחמה 1/7/2017 10:58:00 PM
בס"ד
אני מסכימה עם הרב שעלינו כמבוגרים להיות פתוחים ולעשות שיקולי דעת, מכיוון שיש לנו אותה, אולם לילדים אין עדיין דעת, לכן הם גם לא מסוגלים לעשות שיקול דעת. והם מושפעים בקלות. מסיבה זו אנחנו לא שולחים אותם למוסדות חילוניים. האם לפי דברי הרב על ההורים להיות פתוחים ולשלוח את הילדים למוסדות חילוניים?

כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד