הורים נגד ספריית פיג'מה: "תכנים שלא יעלו על הדעת ביחס לערכי היהדות"

עצומה ברשת: הורי תלמידים מהחמ"ד דורשים פיקוח על תכני הספרים ופונים לשר החינוך בדרישה ל"שינוי מערכתי בפעילות הספרייה. לעמוד על ערכי היהדות הטהורה של ישראל סבא המובאים לפתחם של ילדינו"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 27/12/16 08:22 כז בכסלו התשעז

הורים נגד ספריית פיג'מה: "תכנים שלא יעלו על הדעת ביחס לערכי היהדות"
peiqianlong-cc-by, צילום: peiqianlong-cc-by

הורים לילדים בגילאי גן ויסודי פתחו עצומה הקוראת לשר החינוך, נפתלי בנט, להוציא תכנים רפורמים וקונסרבטיביים מספרי "ספריית פי'גמה" המחולקים חינם לילדיהם. על העצומה, חתמו כבר מעל ל-800 הורים.

"אנו, הורים לילדים בחינוך הממלכתי, חמ"ד, ממלכתי חרדי, שולחים את ילדינו למערכת החינוך, מתוך אמון בתכנים, ובפרט בנושאי יהדות המועברים לילדינו" נכתב בעצומה. ההורים ציינו כי הם נדהמו לגלות בספרים "תכנים שלא יעלו על הדעת ביחס לחז"ל, ביחס לציבורים בעם ישראל וביחס לערכי היהדות. אנו מבקשים מכבוד השר, לעמוד על ערכי היהדות הטהורה של ישראל סבא המובאים לפתחם של ילדינו".

(צילום: השעון. ספריית פיג'מה) "בספר 'השעון' הילד החרדי המשועמם מלימוד הגמרא, בחו"ל, ממשיך מחדש בארץ ישראל כחילוני".

"נשות ישראל אינן בלתי צנועות ורוקדות מעורב, הגברים היהודיים אינם גסים וגלויי ראש! רבי עקיבא אינו ילד מלוכלך הלומד במעורב עם בנות". ההורים ציינו מספר דוגמאות מתוך הספרים בהם לדעתם היהדות מיוצגת באופן קלוקל העלול להשפיע לרעה על הילדים. "בספר על מרק כפתורים, בית הכנסת מוצג באופן מוזנח, היהודים קמצנים, טיפשים רודפי אוכל וניסי שווא, מצוירים עם אף ארוך, בצורה הדומה ללהקת עכברים".

עוד תיאור ההורים כי בספר 'השעון' "הילד החרדי המשועמם מלימוד הגמרא, בחו"ל, ממשיך מחדש בארץ ישראל כחילוני" וכן כתבו כי "בספר רוח הצפון והשמש, מעטרת את הכריכה מעין דמות כנסיה, ודמות כעין צלב מופיע כמעט בכל דף, בתוספת דמויות כהני דת נוצרים. בספר על השבת, השבת מוצגת כיום מנוחה וקריאת עיתונים עם אוכל טעים. בספר על שלמה המלך, הוא מוצג בלבוש של כעין נסיך גרמני ותיאור בלתי מכובד. שלא לדבר על התכנים הבלתי צנועים ומתוך הנצרות, באתר הספרייה של המפגש בינו ובין מלכת שבא".

(צילום: שי צ'רקהספריית פיג'מה). "בספר על חכמי חלם, מוצגת באופן מבזה דמות רב חרדי"

"בספר על חכמי חלם, מוצגת באופן מבזה דמות רב חרדי. האם ליחס זה לאחר נחנך את ילדינו?" את הספר המדובר אייר הקריקטוריסט והמאייר הדתי, בוגר ישיבת ההסדר בקרית שמונה, שי צ'רקה.

בעצומה נכתב כי הסופר דוד גרוסמן הוא "יקיר הקרן החדשה לישראל" וכי באחד מספריו במסגרת "ספריית פיג'מה" מובא סיפור "המתבדח על תינוק מגמגם ואח גדול בודד המבין אותו" ולאחר מכן מובא דיון על משה רבינו ואהרון הכהן.

ההורים טוענים כי התכנים בספרים אינם מקריים, וכי ישנה יד מכוונת שמטרתה להשפיע על חינוך הילדים. "יוצרי הספרייה ויועציה קשורים לקונסרבטיבים ולקרן החדשה לישראל. מבין ארבעת חברות הוועדה הבוחרות את הספרים: אחת קונסרבטיבית, אחת תומכת ופעילה בנשות הכותל, אחת חברה בבית מדרש תורני לנשים. האם הרכב וועדה זה מייצג את היהדות האורתודוקסית? הספרייה עצמה מצהירה על גישת 'יהדות' פלורליסטית, כלומר, לא אורתודוקסית".

בנוסף, כתבו ההורים כי "קרן גרינספון -התורמת העיקרית לספריית פיג'מה, קודם פעילותה עם משרד החינוך תרמה לקרן החדשה לישראל, למוסדות פלורליזם דתי והתנועה הקונסרבטיבית, ואף פעלה בגני הילדים דרך הקרן החדשה לישראל".

אתר המיזם, לדעת ההורים, משמש גם הוא כבמה לתכנים לא אורתודוכסיים. "אתר הספרייה מפנה את הילדים להצגות על הספרים בתיאטרון 'אלול'. התיאטרון הינו מבית היוצר של בית מדרש אלול, אשר כולל רוב של ראביים וראביות רפורמיות/יהדות מתחדשת/ פלורליסטית ודומיהם".

העצומה נחתמת בפנייה ליו"ר הבית היהודי "כבוד השר, האם ראוי כי התנועות שהביאו להתבוללות רוב יהדות גרמניה וכעת ביהדות ארה"ב, המהווים שליחים של משפחת הקרן החדשה לישראל- יהיו אמונים על כתיבת הספרים שעליהם ילדינו מתחנכים? האם זו היהדות הראויה לילדינו? איננו יכולים לעמוד מנגד. נבקש שינוי מערכתי בפעילות ספריית פיג'מה במסגרת משרד החינוך".

(צילום: ספריית פיג'מה). "בספר רוח הצפון והשמש, מעטרת את הכריכה מעין דמות כנסיה, ודמות כעין צלב מופיע כמעט בכל דף"

תגובת קרן גרינספון ישראל: ספריית פיג'מה היא תוכנית משותפת לקרן גרינספון ישראל ולמשרד החינוך,ומטרתה לעודד קריאה ושיח בערכים ובמורשת יהודית ישראלית בגן ובבית. התוכנית מתרחקת ממחלוקת, ומשתדלת להתמקד במחבר, במשותף ובמאחד, מתוך כבוד והערכה לכל גווניו של העם היהודי.

הגורם היחיד ששותף לקרן גרינספון בהפעלת התוכנית מהקמתה ועד היום הוא משרד החינוך, הנהלת החמ"ד מלווה את התוכנית מאז הקמתהומוודאת שהחומרים מתאימים לילדי החמ"ד ולילדים רבים המקבלים את הספרים, אלו ספרי הילדים היחידים בבית. קרן גרינספון ישראל וספריית פיג'מה הם גופים עצמאיים שאינם קשורים לתנועה הרפורמית, הקונסרבטיבית, לקרן תל"י, לקרן החדשה לישראל או לכל קרן או זרם אחר.