תחקיר: מכון מנדל מחנך קצינים ללא מחויבות לערכי ופקודות צה"ל

מכון מנדל מעביר לקציני צה"ל סדנאות ורואה בחניכיו 'סוכנים' להפצת תכניו. בארגון 'לביא' טוענים שהדבר נעשה בניגוד להחלטת הרטכ"ל, ללא מכרז ולא התחייבות המרצים לאתיקת ההסברה הצה"לית. דובר צה"ל בתגובה: מדובר בתוכנית רשות

חדשות כיפה משה ויסטוך 25/12/16 15:30 כה בכסלו התשעז

תחקיר: מכון מנדל מחנך קצינים ללא מחויבות לערכי ופקודות צה"ל
דובר צהל, צילום: דובר צהל

מכון מנדל מעביר לקציני צה"ל סדנאות בחינוך כבר למעלה מעשור ללא מכרז וללא חתימה על התחייבות ל'אתיקה של ההסברה בצה"ל'. כך עולה מתחקיר שנעשה על ידי ארגון 'לביא' ופורסם היום.

במכון מקיימים תכנית חינוכית לקצינים בצה"ל בדרגות רס"ן וסא"ל, משנת 2005. כל מחזור מונה 20 משתתפים שמכון מנדל רואה בהם 'סוכני חינוך לכלל החברה הישראלית'. מטרת התכנית היא לסייע לקציני צה״ל לפתח את זהותם כאנשי חינוך לובשי מדים. התכנית מיועדת ל"מפקדי צה"ל שרוצים ללמוד ולהשפיע על החינוך בצה"ל ובחברה הישראלית" ובמהלך התכנית לומדים החניכים על "אתגרים חינוכיים בצה"ל ובחברה הישראלית".

לאחר שהרמטכ"ל החליט להוציא ענף תודעה יהודית מהרבנות ולהעביר לחיל החינוך, קמה ועדה בראשות ראש אכ"א, קצין חינוך ראשי והרב הצבאי הראשי, שדנה בתכני החינוך והיהדות שמפקדים וחיילים צריכים לללמוד. כמו כן, בצבא מקובל שמרצים חיצוניים נדרשים לחתום על התחייבות ל'אתיקה של ההסברה בצה"ל'. מתחקיר 'לביא' עולה שמרצי מכון מנדל אינם עושים זאת ובנוסף לכך, בעשר השנים האחרונות, המכון מפעיל את תכניתו ללא מכרז של משרד הביטחון.

בעיה נוספת שעולה מהחיבור בין צה"ל למנדל, קשורה לאי אכיפת החלטתו של הרמטכ"ל, גדי אייזנקוט, שלא להיקשר יותר עם מכונים חיצוניים בפעולות החינוך של הצבא. גורמים בצה"ל אמרו שמטרת ההחלטה, שהתקבלה בספטמבר האחרון, היא להוציא ולהרחיק את הצבא מכל ויכוח פוליטי כזה או אחר.

מדובר צה"ל נמסר כי "התוכנית המוזכרת היא תוכנית רשות המיועדת למפקדים ועוסקת במנהיגות חינוכית, הפטור ממכרז אושר לפי חוק חובת המכרזים בידי ועדת פטור במשרד הביטחון ומבנה התוכנית ותוכנה מאושר באופן מלא על ידי חיל החינוך".

בדו"ח שהפיק פורום 'עתודות לישראל', שהוקם על פי החלטת ממשלה מינואר 2015, נכתב ביחס למכון מנדל כי התכנים הנלמדים בו "עשויים להיות מוכתבים על ידי גורמים בעלי אינטרסים". נשיא קרן מנדל הפרופ' יהודה ריינהרץ, אמר בכנס שנערך בנובמבר האחרון, על הסכנה שהציונות תאמץ לאומנות צרה ואנוכית ועל כך שאחד מבוגרי תכנית צה"ל של מכון מנדל, עובד בימים אלה על פיתוח שיטות חדשות להכשרתם האתית של חיילי צה"ל ומפקדיו "בהתייעצות עם חברי מכון מנדל".

נציג נוסף מהמכון, פרופ' משה הלברטל,התבטא על כך שקציני צה"ל השומעים את הרצאותיו מתלוננים באופן קבוע כי הנחיות האתיקה שאותן הוא מציג ללוחמים ישתקו לחלוטין את לוחמי צה"ל והן מהוות 'כתונת משוגעים' עבור הלוחמים.

מארגון לביא נמסר כי "התוכנית האינטנסיבית של מכון מנדל לחינוך קציני ובכירי חיל החינוך בצה"ל, נוגעת בנושאים המצויים במחלוקת עזה בחברה הישראלית. מפעילי התוכנית מצהירים כי היא מיועדת לקצינים המעוניינים להשפיע על חינוך החברה האזרחית בישראל, ובלשונם: "בעשותם זאת הם משמשים סוכני חינוך לכלל החברה הישראלית". למרבה הפלא תוכנית אינטנסיבית זו פועלת בצה"ל מזה כעשור ללא כל מכרז מסודר וללא הודעות כלשהן לציבור כמקובל בפטור ממכרז, וללא שמרצי מכון מנדל נדרשים לחתום על התחייבות לאתיקה של ההסברה בצה"ל.

יש לעצור לאלתר את השימוש בקציני צה"ל כסוכני שינוי לחברה הישראלית, ואת הכנסתם של הקצינים למחלוקות ציבוריות שאינן מעניינו של צה"ל".

ממכון מנדל לא התקבלה תגובה עד מועד פרסום הכתבה והיא תפורסם כשתישלח.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן