פרסום ראשון: הרבנות הראשית רוצה בניין חדש

לשכות קטנות, מחסור בחדרים, מרפסות מיותרות ותנאים לא נוחים. כל הסיבות הללו ועוד, הובילו את הרבנות הראשית לבקש תקציב למעבר מבנה חדש. הרבנות: "מוסד הרבנות איננו עוד משרד ממשלתי"

חדשות כיפה משה ויסטוך 21/12/16 00:00 כא בכסלו התשעז

פרסום ראשון: הרבנות הראשית רוצה בניין חדש
לשכת הרב לאו, צילום: לשכת הרב לאו

באחד הדיונים האחרונים בועדת הכספים שדן בנושא תקציב הרבנות הראשית לישראל, עלתה בקשתם של נציגיה לעבור לבניין חדש. אנשי הרבנות הבהירו בוועדה כי עדיין לא התחילו למעשה בתכנון התוכניות ובמציאת משאבים, אבל זו מטרה שהם מעמידים לעצמם.

עד שנת 1992 שכנו משרדי הרבנות בהיכל שלמה. באותה שנה הוחלט שהרבנות על כל אגפיה תעבור לבניין שכור, בית 'יהב' בכניסה לעיר. לפני מספר חודשים עברו ברבנות הראשית לבניין סמוך, גם כן בכניסה לעיר, בית 'אקא נדל"ן'. בבניין נשכרו 5 קומות וחצי אשר משמשות את 70 העובדים במקום ובנוסף גם את בית הדין הרבני הגדול. גורמים ברבנות הראשית אומרים ל'כיפה' שהמבנה הנוכחי אינו מתאים לרבנות ואינו עונה על הצרכים שלה. בנוסף הם מונים מספר בעיות שמקשות על העבודה השוטפת.

(צילום: מתוך המצגת בוועדת הכספים (באדיבות המצלם))

אחת הטענות היא שהבניין הקיים לא מאפשר סביבת עבודה נוחה לעובדיו, שכן במקום אין מספיק חדרים עבור כל העובדים. כמו כן אומרים ברבנות, למבנה יש מעטפת פנימית וחיצונית, כך שלא לכל החדרים יש חלונות לאוורור. טענה נוספת שעולה כנגד המקום הנוכחי, היא שיש לא מעט מרפסות הצמודות למשרדים, מרפסות שאין בהן כל צורך ושימוש. הדבר גורם לכך שהבניין לא מנוצל עד תום במיוחד לאור דמי השכירות שהרבנות משלמת.

(צילום: דוברות הרבנות הראשית)

באופן כללי אומרים אותם גורמים, מיקומו של הבניין אינו נוח וגם החניה אינה מתאימה לבניין ממשלתי. בנוסף לכך, "הלשכות של הרבנים קטנות ונמצאות בקומות שונות. הלשכות הקטנות אינן מאפשרות לארח משלחות ואורחים שבאים מהארץ ומחו"ל". לטענתם הדבר יוצר אי נעימות כשאורחים רבי מעלה מתארחים במשרדי הרבנות. בעיה נוספת שהם מעלים, מתייחסת לאולם הכנסים, "אולם הכנסים מסוגל להכיל לכל היותר 50 איש, כך שכמעט לכל הכנסים אנחנו נאלצים לשכור אולמות אחרים".

מי שמוביל ודוחף את רעיון המעבר הוא מנכ"ל הרבנות הראשית, הרב משה דגן. ברבנות יש מי שמוצא לנכון לשבח אותו על פועלו, במיוחד לאור העובדה שככל הנראה הדבר יתבצע אחרי שיסיים את כהונתו.

לסיום אומרים ברבנות, הבניין הנוכחי אינו מאפשר לה לשרת את הציבור בצורה מיטבית והוא אינו מכבד מוסד כמו הרבנות הראשית. לטענתם, אם בוחנים את כל הפרמטרים, אין מנוס מלעבור לבניין אחר שיהלום יותר את היקף פעילותה ומעמדה של הרבנות הראשית לישראל.

(צילום: דוברות הרבנות הראשית)

מהרבנות הראשית נמסר בתגובה: "הרבנות הראשית לישראל איננה 'עוד משרד ממשלתי'. ממחישים זאת דבריו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל - הוגה הרבנות הראשית לישראל ומייסדה, אותם נשא בטקס ההכרזה של ייסוד הרבנות הראשית לישראל: "הרבנות צריכה לעמוד על מרום הפסגה של תחיית האומה ולהיות עמלה עם הציבור בכל פינות החיים של הבניין והיצירה הלאומית, הרבנות זה הכוח החשוב אשר יצר תמיד את דעת הקהל בישראל, זה הכוח הנעלה שהחזיק את נשמת האומה ועורר אותה לחיים שלמים ומתוקנים. הרבנות תשפיע ע"י השתדלות מתמדת לקרב את הלבבות ולהכניס רוח של שלום בין כל הסיעות והמפלגות ולחיזוק התורה וכבודה על אדמת הקודש בכל העולם כולו".

בבית הרבנות הראשית שוכנים לשכות הרבנים הראשיים לישראל שעיני כל העם נשואות אליהם. היקף הבאים בשערי הבית הוא עצום הן בכמות והן באיכות. רבים מהם באים לקבל את ברכת הרבנים הראשיים, ביניהם ניתן למנות את ילדי החלקה, ילדי כיתות א' עם קבלת הסידור, כתות ב' עם קבלת החומש, בני ובנות מצוה, בנים ובנות המסיימים/ות את בית הספר היסודי, התיכון, תלמידי ישיבות קטנות וגדולות, סיומי מסכת, תלמידי ישיבות תיכוניות לקראת סיום כתה י"ב, מדרשות, בנות אולפנה, מכינות קדם צבאיות וחיילים. רבים עושים לשם כך דרך ארוכה מחו"ל כמו, רבני קהילות ודיינים מן הפזורה, ראשי דתות ומשלחות מהארץ ומהעולם, קבוצות תיירים, נערים ונערות המבקרים בארץ במסגרת "תגלית" ועוד.

ראוי מוסד הרבנות הראשית לבית משלו, אשר יקרא "בית הרבנות הראשית לישראל" וישרת אותו בלבד. בית אשר יהלום את צרכיו הייחודיים ויהווה אבן שואבת למבקרים הרבים הפוקדים אותו.

לכבוד הוא למדינת ישראל להקים משכן מכובד ויאה בעל צביון ממלכתי מובהק, למוסד הרבנות הראשית".