הרב אבינר ל'כיפה': "לסרבנות מצפונית יש מקום"

סירוב פקודה, האם חייל צריך להעביר למטה המאבק את תאריך הפינוי אם יודע מתי יתרחש וגם: למה לא הלך לפגישה עם ראש הממשלה. הרב אבינר בראיון ל'כיפה' כשהשטח מתחמם

חדשות כיפה משה ויסטוך 07/12/16 14:54 ז בכסלו התשעז

הרב אבינר ל'כיפה': "לסרבנות מצפונית יש מקום"
דוברות, צילום: דוברות

פינוי עמונה המתקרב ובא, צפוי להביא עמו מחלוקות פנימיות עמוקות בכל הנוגע לאופי המאבק של התושבים. לראשונה מזה הרבה זמן, עולה גם הנושא שאף אחד לא רוצה להתעסק איתו ישירת אלא "לרקוד" סביבו בלבד והוא- נושא הסרבנות.

בשיחה עם 'כיפה', מתייחס רב הישוב בית אל, הרב שלמה אבינר, לנושא עמונה בכלל ועל ההתנהגות המצופה מהחיילים שאמורים לקחת חלק בפינוי בפרט. "אם חייל מקבל פקודה שנוגדת את מצפונו", אומר הרב אבינר, "הוא צריך לבקש מהמפקד שלו שישחרר אותו מזה. זה לגיטימי. פעם קיבלתי פקודה לאבטח את הבניאס בשבת. זה גם לא צנוע וגם בשבת. אז פניתי למפקד והוא התחשב בי".

ראש ישיבת עטרת כהנים, שנחשב לאחד הרבנים הממלכתיים, חושב שאיום בסרבנות הא מחוץ לתחום, "אני לא מדבר על סרבנות, אלא על לבקש בעדינות מהמפקד". עם זאת הוא מוסיף ש-"גם מי שמדבר על סרבנות, צריך להבחין בין סרבנות מצפונית לסרבנות פוליטית. כשאדם אומר 'זה נוגד את צו מצפוני, אני לא יכול לבצע את זה' זו סרבנות מצפונית וזה דבר שיש לו מקום. אבל סרבנות פוליטית זה משהו אחר".

הרב אבינר הוא מאמין גדול בהתחשבות ברצון העם וחושב ש'סרבנות פוליטית' עלולה לשמוט את הקרקע מתחת לצבא, "חייל רוצה להשפיע על המהלכים במדינה על ידי סירוב פקודה? החיילים ינהלו את המדינה? לא! מי שמנהל את המדינה זה העם. לפעמים העם קובע נכון ולפעמים לא נכון. במקרה של עמונה העם קובע לא נכון, בלי שום ספק. אבל החיילים בוודאי לא רשאים לנהל את ענייני המדינה".

בהתייחס לשאלה האם חייל שמתנגד להרס יישובים, רשאי להעביר מודיעין לגורמים בתיישבות, השיב הרב אבינר בשלילה מוחלטת, "אי אפשר שתהיה בצה"ל אנדרלומוסיה ושכל אחד יעשה כאוות נפשו. כשחייל שמאלני שחושב שצריך לפנות את כל ההתנחלויות, מקבל פקודה לשמור על התנחלות ,הוא עושה זאת בנאמנות. חייל יכול לבקש להפטר ממשימה זו או אחרת, כי הוא לא יכול. אבל אי אפשר שחיילים יתחילו להיות גיס חמישי. צבא בנוי על אמון הדדי. בלי זה, אי אפשר לקיים צבא. המפקד אומר אחרי וכולם אחריו. אם כל חייל יעשה מה שהוא רוצה אפשר לסגור את הצבא".

(צילום: יחצ)

בתחילת השבוע זימן ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שורת רבנים ללשכתו, במטרה לדון איתם על חוק ההסדרה החדש ועל הצפוי בפינוי עמונה. הרב אבינר שהוזמן לפגישה, החליט בסופו של דבר שלא להגיע. "אני לא הייתי בפגישה עם ראש הממשלה אבל הבנתי שמטרת הפגישה היתה לבקש מהרבנים שישפיעו שלא תהיה אלימות בעמונה. זה ברור. אנחנו נגד אלימות. גם נגד אלימות מילולית. אנחנו עם אחד. צה"ל זה אנחנו ואנחנו זה צה"ל. זה מובן מאלי".

לגבי טענת בג"ץ על כך שעמונה שייכת לערבים אומר הרב: "זה ברור שאסור לגנוב מערבים. אם לערבי יש קרקע או בית אסור לגנוב ממנו. לגנוב מגוי זה אסור משום גזל ומשום חילול השם. במערכת המשפט בארץ, היו תקדימים שאם אדם בנה בתום לב בשטח לא שלו, אז לא מגרשים אותו, אלא אומרים לו לשלם. היו תקדימים כאלה אצל יהודים וערבים. כך החוק".

לדבריו, המקרה של עמונה רחוק מלהיות גזל, "עמונה נבנתה בתום לב, כי מי שבנה זה משרד השיכון ולא אנשים שהשתלטו על קרקע. נעשה פה מעשה חוקי, משרד השיכון בנה וחברת החשמל סיפקה חשמל. הכל נעשה בשם ובשליחות המדינה. כיוון שזה בתום לב, אפשר לשלם ולסגור את הענין. אפילו ראש עיריית ירושלים אמר שיש לא מעט ערבים בעיר שבנו על קרקע לא שלהם ואין כוונה לגרש אותם. אז אי אפשר לעשות איפה ואיפה".

(צילום: Nati Shohat, פלאש 90)

כאן פונה רב הישוב בית אל למימדים קצת יותר היסטוריים, "הערבים שטוענים שזה שלהם, איך זה נהיה שלהם? הם קנו? יש להם מסמכים שקנו? לא. אז איך הם טוענים שזה שלהם? התשובה היא שמלך ירדן רצה לפתח את ממלכת ירדן, אז הוא חילק קרקעות בחינם כדי שיבנו עליהן בתים, יעסקו בחקלאות וישלמו מסים. אבל בפועל הערבים שקיבלו את הקרקעות לא עשו את כל זה, לא בנו, לא עסקו בחקלאות ולא שילמו מסים. הם לא עמדו בהסכמים של מלך ירדן. אז איך זה שלהם?".

לטענתו, יש לכפור גם על ההנחה שהקרקע שייכת למלך ירדן, "איך זה שייך למלך ירדן? ארץ ישראל שייכת לעם ישראל ולא למלך ירדן ,אז איך זה שלו? מישהו נתן לו? יש לו מסמך? אולי הבריטים נתנו לו. אבל מי אמר שזה שייך לבריטים? יש כאן שקר חמור וגזל".

הרב מביא כדוגמא דברים שכתב הרב קוק בנושא, "מרן הרב קוק כתב מכתב לקק"ל (מאמרי הראיה). קק"ל קנו אדמות מערבים אף על פי שזה לא היה שייך להם אלא לנו. מרן הרב קוק כתב שזה לפנים משורת הדין. הוא הביא אסמכתא מאברהם אבינו שקנה את מערת המכפלה למרות שהיא שלנו, יעקב אבינו קנה את קבר יוסף למרות שזה היה שלנו וגם דוד קנה את הר הבית למרות שזה שייך לנו. אדמות ששייכות לנו נקנו בכסף מלא, לפנים משורת הדין כדי שלא יגידו שאנחנו לא ישרים".

לסיום תוהה הרב אבינר כיצד ניתן לבצע מהלך כל כך מעוות ולא מוסרי, "לגרש אנשים? איך אפשר לגרש אנשים? זה טירוף. זה לא דבר ישר, לא מוסרי ולא תורני. כך אומרת התורה וכך אומר המוסר האנושי הישר".