זה מתחיל: המדינה מתחילה לחסוך לכל ילד

משרד האוצר והמוסד לביטוח לאומי יחלו להפקיד לטובת ילדי ישראל 50 שקלים בכל חודש. שר האוצר: "צעד נוסף לצמצום הפערים החברתיים בישראל. תנועת הפריפריות: "השר כחלון ממשיך להגדיל את הפערים בין עשירים ועניים״

חדשות כיפה משה ויסטוך 04/12/16 15:58 ד בכסלו התשעז

זה מתחיל: המדינה מתחילה לחסוך לכל ילד
shutterstock, צילום: shutterstock

תכנית חיסכון לכל ילד. זו היוזמה שעתידה לצאת לדרך בעוד מספר שבועות, במסגרתה תפקיד מדינת ישראל עבור ילדיה 50 שקלים בכל חודש. הורים יוכלו להכפיל את הסכום מכיסם הפרטי. בתנועת הפריפריות לא ממהרים לקפוץ משמחה וטוענים שבתכנית יש לא מעט בעיות.

על פי התכנית, שאותה יזמו במשרד האוצר ובמוסד לביטוח לאומי, החל מינואר 2017, תחל הפקדת הכספים שיונהלו, לפי בחירת ההורים, בתכניות חיסכון בבנקים או בקופות גמל. את הכספים יוכלו הילדים למשוך בהגיעם לגיל 18 ובכפוף לאישור הוריהם, כשהמדינה תוסיף לסכום שייצבר עד אז 500 שקלים נוספים. במידה והכסף לא יימשך עד שהילד יגיע לגיל 21, המדינה תפקיד לסכום שנצבר 500 שקלים נוספים.

בימים אלה, נשלחים לבתי ישראל מכתבים המפרטים על היוזמה ועל האפשרויות העומדות בפני ההורים. לכל זוג הורים תינתן האפשרות להכפיל את הסכום ולהוסיף להקדות המדינה 50 שקלים נוספים מכיסם. במידה ולא ייבחר מסלול השקעה, ברירת המחדל תהיה ניהול על ידי קופת גמל לילדים עד גיל 15 והפקדה לתכנית חיסכון בבנק לכאלה שעברו את גיל 15.

במקביל לתחילת התכנית, יופקד תשלום רטרואקטיבי בסך של כ- 3 מיליארד ש"ח, עבור החודשים מאי 2015 עד דצמבר 2016, במספר פעימות, ובהתאם לזכאות לקצבת ילדים בחודשים אלה. את הבחירה ההורים יוכלו לבצע עד תחילת יוני 2017 באתר האינטרנט "חיסכון לכל ילד" www.hly.gov.il, או במספרים 2637* ו 02-5393700.

(צילום: shutterstock)

שר האוצר, משה כחלון, אמר כי התכנית מהווה "צעד נוסף לצמצום הפערים החברתיים בישראל, לקידום הזדמנות שווה לכל ילד ולחיזוק כלכלי של משפחות מכל שכבות האוכלוסיה. אנחנו כמדינה עושים כאן צעד משמעותי כשאנחנו מוודאים שלכל ילד יהיו לפחות 20 אלף שקל להתחיל איתם את החיים, ובמידה ויחסוך עד גיל 21 נוסיף לו סכום נוסף לחסכון".

כחלון מקווה שסכומי החיסכון יהוו מנוף פיננסי לילדי ישראל, "יחד עם הפיקדון מהשירות הצבאי, צעיר בישראל יוכל לצאת לחייו החדשים עם כמות משמעותית של עשרות אלפי שקלים שיאפשרו לו לממן לימודים, לפתוח עסק או לרכוש דירה. מטרת התוכנית לוודא שלילדים שלנו יהיו האמצעים לצאת לחיים טובים ומלאי הזדמנויות לאחר שעוזבים את הבית, ולא משנה מה הרקע הכלכלי של המשפחה".

שר האוצר קרא להורים להצטרף ליוזמה ואמר כי "זו האחריות שלנו כמדינה ואני שמח שאנחנו מוציאים את התוכנית לפועל, לאחר ששכבה שנים על גבי שנים במגירות משרד האוצר. אני קורא לכל הורה להצטרף ל-60,000 ההורים שכבר בחרו את מסלול החיסכון ולוודא שילדיהם נהנים מהתכנית הטובה והמתאימה להם ביותר".

מנכ"ל הביטוח הלאומי, פרופ' שלמה מור יוסף, ציין כי "תכנית החיסכון היא זכות של כל ילד בישראל, המאפשרת לו להתחיל את חייו הבוגרים עם סכום כסף התחלתי משמעותי, שיפתח בפניו הזדמנויות חדשות. התכנית היא גורם חשוב בצמצום ממדי העוני והאי שוויון ובטיפול בעוני הבין דורי בפרט".

(צילום: פלאש 90)

לצד השמחה במשרד האוצר, יש מי שמטיל ספק ביוזמת המדינה. דינה דיין מראשי תנועת הפריפריות טענה כי יישום התכנית, ובמיוחד האפשרות להכפלת סכום הקיצבה, היא הנצחת והגדלת הפערים בין עשירים ועניים: ״במציאות בה קיצבת הביטוח הלאומי משמשת משפחות רבות לטובת ההישרדות היומיומית שמזמנת להם הממשלה, היחידים שיוכלו להכפיל את החיסכון עבור ילדיהם יהיו שוב רק המשפחות המבוססות. כחלון מאפשר שוב את הנצחת הפערים הללו שיבואו לידי ביטוי טראגי בעוד מספר שנים״

דיין הוסיפה כי לצד הדאגה להנצחת הפערים עולה חשש כבד האם כספי החיסכון בטוחים גם במידה והבנקים וקופות הגמל ינסו למקסם רווחים בהשקעות מסוכנות ויפסידו מכספי החיסכון: ״אנו מכירים היטב כיצד בשנים האחרונות עושים הבנקים תספורות כאלו ואחרות לטייקונים ואסור שאלו יבואו בעתיד על חשבון מילארדי השקלים הנחסכים מדי שנה עבור ילדינו״

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן