#יותר_מסמוטריץ': מצעד הביקורות על נתניהו

ראש הממשלה סילק את ח"כ סמוטריץ' מדיון בכנסת לאחר שזה מתח עליו ביקורת בראיון ל"הארץ". אספנו עבורכם את מיטב הביקורות על ראש הממשלה, שנאמרו ברובם על ידי חברי הממשלה והקואליציה, אך לא זכו לתגובה דומה

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 04/12/16 13:57 ד בכסלו התשעז

#יותר_מסמוטריץ': מצעד הביקורות על נתניהו
Alex Kolomoisky, פלאש 90, צילום: Alex Kolomoisky, פלאש 90

מה לא אמרו עליו שותפיו הקואליציוניים הנוכחיים ואלה שניהל איתם מו"מ? פרזנטור של בצלם, לא מאמינים לו, דחליל, ביזיון שהוא מקדם חוקים של האופוזיציה, שתי מדינות זו דעתו האישית, הצביע בעד ההתנתקות. את כל אלה ועוד אמרו בשנים האחרונות האנשים שהיום מקיפים את רה"מ מסביב לשולחן הממשלה ולא סולקו מלשכתו.

פרויקט #יותר_מסמוטריץ' של אתר כיפה:

ח"כ בצלאל סמוטריץ' סולק על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו מדיון בנוגע לחוק ההסדרה אמש. סמוטריץ' מתח ביקורת על נתניהו בראיון שהעניק ל"הארץ" בסוף השבוע האחרון, ראש הממשלה לא אהב את הביקורת ועל כן הורה לסמוטריץ' לעזוב את הדיון. יצאנו לבדוק אילו חברי כנסת אחרים בממשלה מתחו ביקורת חריפה על נתניהו אך למרבה הפלא- ראש הממשל ממשיך לדון איתם ולשתף איתם פעולה בנושאים שונים.

* ח"כ מירי רגב אמרה בעבר במהלך ישיבת סיעה של הליכוד כי "נתניהו קובר את הליכוד". ב-2014, בדיונים בכנסת אודות הצעת חוק של יאיר לפיד לביטול מע"מ על רכישת דירה ראשונה אמרה רגב כי "זתה מאפשר לשר האוצר להעביר הצעה שיכולת להיות חתום עליה אתה", אמרה רגב, "זה ביזיון שלפיד הוא זה שמקדם חקיקה חברתית ולא הליכוד". רגב מתחה ביקורת על חוסר המנהיגות של נתניהו בנושא ואמרה: "לוקחים חוקים שלנו, של הליכוד, שנפלו בוועדת שרים והם ביש עתיד הופכים את זה להצלחה שלהם. קוברים לנו את הליכוד. מתברר שמע"מ זו לא פרה קדושה וכשרוצים לקדם משהו זה יכול לקרות גם אם יש לו עלות כבדה. כנראה הליכוד לא באמת רוצה לקדם נושאים חברתיים".

ח"כ רגב מתחה ביקורת על תכנית שתי המדינות של נתניהו, אותה תוכנית שבעקבותיה אמר סמוטריץ' את מה שאמר, בראיון ל"אל-מוניטור". "מה הם התנאים המקדימים שאנחנו צריכים לדבר עליהם? אין לנו פרטנר, ואנחנו לא צריכים לדבר על תנאים מקדימים. הקונספט של שתי המדינות הוא בעייתי. אני תומכת בהמשך הבנייה בגושים. ומתנגדת לכל ויתור על חלק מירושלים".

(צילום: מוקי שוורץ)

ח"כ נוסף שנחשב מה'אסים' של תנועת הליכוד, בני בגין הביע לא פעם את התנגדותו לנאום בר אילן ולהסכמת נתניהו להקמת מדינה פלשתינית לצד ישראל.

במפגש עם קבוצת סטודנטים מתא 'לביא' באוניברסיטה העברית, המזוהה עם הליכוד, במרץ 2012 אמר לנוכחים כי 'נאום בר-אילן' שנשא ראש הממשלה בנימין נתניהו ביוני 2009, לא מקובל על הממשלה. לדבריו, הסכמתו של נתניהו לרעיון שתי המדינות נועדה בעיקר לאוזני העולם ואינם מהווה הסכמה אמיתית עם העיקרון.

חבר הקבינט אמר את הדברים בתשובה לשאלות הסטודנטים, וההקלטה של דבריו הגיעה לידי לכתב זאב קם מהעיתון 'מקור ראשון'. "אינני מקבל את הרעיון הזה (של שתי מדינות, ז"ק)", הבהיר השר במפגש.

"זה לא במקרה שאין החלטה כזאת שהתקבלה בממשלת ישראל שאני חבר בה. אני מכבד מאוד את ראש הממשלה והוא בבחינת ראשון בין שווים, אבל אין החלטת כזאת. זה לא הובא לדיון בממשלה, וגם לא יובא לדיון. אין זו עמדת הממשלה". הוא קבע כי "רק מתוך ההבנה שאין מציאות כזו של שתי מדינות יכול אדם כמוני להיות חבר בממשלה".

[embed]

]

* גם חברי הכנסת החרדים, השותפים הקואליציוניים הנאמנים של נתניהו, יצאו באמירות חד משמעיות וחריפות ביותר נגד נתניהו, לאחר שחוק הגיוס עבר בכנסת הקודמת ובכל זאת נתניהו 'מחל' על כבודו וישב איתם לדיונים, שיחות ואף הזמין אותם לממשלתו. למשל, ח"כ משה גפני מיהדות התורה אמר אז כי "מדינת ישראל איבדה היום את הזכות להיקרא מדינה יהודית ואת היכולת להיקרא מדינה דמוקרטית. הציבור החרדי לא ישכח ולא יסלח לנתניהו ולשותפיו על שעוללו לו".

* ח"כ יעקב ליצמן אמר ביום העברת החוק כי זהו "יום שחור וכואב למדינת ישראל. ממשלת ישראל והעומד בראשה ייזכרו לדיראון עולם על הרמת ידם נגד עולם התורה והפיכת לומדי תורה עבריינים פליליים, שעשויים להיות מושלכים לכלא בעוון לימוד תורה חלילה. ראש הממשלה נתניהו אחראי ישיר להפקרת החרדים ופגיעה במעמדם ובזכויותיהם של בני הישיבות שתורתם אומנותם. לא נשכח ולא נסלח".

* שר החינוך ויו"ר סיעת הבית היהודי, נפתלי בנט הביע גם הוא, לא פעם, ביקורת חריפה על ראש הממשלה מאז כניסתו לממשלת נתניהו בשנת 2013. לפני כשלושה חודשים אמר כי "נתניהו, שריו דאז וממשלתו החליטו כאמור להרוס בנייה יהודית כזו. למשל כמו בגוש עציון/נתיב האבות" אמר בנט בהתייחסות להחלטת ממשלת נתניהו מפברואר 2011 לפיה בנייה יהודית שנעשתה בתום לב על אדמות פרטיות תיהרס, אפילו אם המדינה יזמה את אותה בנייה ויש אפשרות להסדירה.

בהתייחסו לעצומה עליה חתמו חברי הליכוד להסדרת עמונה אמר: ''כשארגוני השמאל עתרו לבג"צ על מנת להרוס בנייה יהודית כזו, ממשלת נתניהו-ברק השיבה: 'כן, נהרוס. רק תנו לנו קצת זמן'. כן, במקום להשיב: 'מה פתאום, אסור להרוס. אנחנו נסדיר אותה', הם זרמו עם העותרים. מדהים, לא פחות".

בנט גם עקץ את נתניהו שמאוד לא אוהב שמזכירים לו שהצביע בעד תוכנית ההתנתקות: " ''עכשיו, בדקה ה-90, הליכודניקים אשר חתומים על ההחלטה להרוס, פתאום התעוררו. אחרי שיש כבר פסק דין חלוט וסופי של בג"צ להרוס. אז מה אותם ליכודניקים עושים? חותמים על עצומות. צועקים 'בג"צ נורא'. יוצאים מאד 'ימניים' למרות שלא מעט מהם, כולל ראש הממשלה הצביעו בעד ההתנקות מגוש קטיף''.

רגע נוסף בו נרשמו ערעור ביחסים, אך לא עד כדי פירוק הממשלה היה כשנתניהו הודיע כי בהסכם מדיני עתידי יוכלו המתנחלים ביהודה ושומרון לבחור האם להתפנות מבתיהם, או לחילופין להישאר תחת שלטון פלסטיני. תגובתו החריפה של בנט לא איחרה לבוא: " "אובדן עשתונות ערכי", כינה את הרעיון והוסיף: "אלפיים שנות כיסופים לארץ ישראל לא עברו כדי לחיות תחת שלטונו של אבו מאזן, ומי שמעלה על דעתו חיי יהודים בארץ ישראל תחת שלטון פלסטיני שומט את הקרקע תחת ישיבתנו בתל אביב. אני קורא לראש הממשלה להזים מיד רעיון חמור זה".

* שרת המשפטים, אילת שקד ידעה גם היא כמה וכמה התנגשויות שערערו את ימניותו ואת אמינותו של ראש הממשלה. לפני הבחירות האחרונות, בראיון משותף עם ח"כ אורית סטרוק, לעיתונאי מקור ראשון אריאל שנבל, נשאלו השתיים "נתניהו מצהיר שהבית היהודי יהיה בממשלה. אתן לא מאמינות לו? והשיבו ביחד "ממש לא". ושקד הוסיפה: "עכשיו הוא באמת חושב ככה. הוא לא משקר. אבל כשהסיטואציה תשתנה, בעוד חודש נניח, הוא יגיד אחרת ויסביר שהשתנו הנסיבות".

בראיון לאודי סגל לאחר חשיפה של מסמך ובו מתווה של המו"מ בין נתניהו והפלשתינים שכלל נסיגה לקווי 67' עם חילופי שטחים, פתרון מוסכם לירושלים ולזכות השיבה ואחיזה פלסטינית בבקעת הירדן, אמרה אילת שקד לאודי סגל ברדיו 103: "המסמך שחשף ברנע מראה שיש מפלגת ימין אחת והיא הבית היהודי. אני מזכירה שהליכוד עשה את ההתנתקות". עוד אמרה בראיון: "לא סומכים על נתניהו הוא כבר פעמיים השאיר את הימין בחוץ. לא תקפנו את נתניהו עד כה אבל יש גבול. חייבים להדגיש את ההבדלים".

* יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, מתוקף תפקידו משתלח בראש הממשלה בכל הזדמנות ובמקביל, יושב עם ראש הממשלה לדיונים ארוכים על הצטרפות לממשלתו. אמר באחת מישיבות הסיעה של המחנה הציוני, בחודש מאי השנה: "מר נתניהו, מעתה אינך עוד ראש הממשלה, אלא מזכיר ממשלת נפתלי-ליברמן-סמוטריץ'. אינך קובע כלום. אינך מחליט כלום. אינך מנהל כלום. אתה בובה. אתה דחליל. אתה שבוי". הרצוג המשיך ואמר לנתניהו "ברגע האמת פחדת. חזק בסיסמאות, חלש במנהיגות". על אף אמירותיו של ח"כ הרצוג, נתניהו המשיך לנהל איתו משא ומתן בנוגע לכניסת המחנה הציוני לקואליציה.

(צילום: פלאש 90)

* ולסיום, שר הביטחון אביגדור ליברמן, שזכה להיכנס לתפקידו כשר הביטחון כאשר מפלגתו קיבלה רק שישה מנדטים בבחירות האחרונות, מותח ביקורות חריפות במיוחד על נתניהו במשך שנים.

רק במאי האחרון אמר ליברמן כי "התנהלותו של נתניהו לא רק מבזה את הציבור, אלא פוגעת קשות בהרתעה כלפי המחבלים בפוטנציה ומעודדת פיגועים" כך על פי הפרסום ב-ynet. "עליו להתפטר באופן מיידי".

עוד אמר באותו חודש, בראיון לירון ולינסקי בגלי צה"ל, אמר ליברמן כי נתניהו הוא "שקרן, רמאי ונוכל.... ראש הממשלה נואש, לא מסוגל להעביר אף חוק. זאת קואליציה? זאת בדיחה".

ליברמן אמר גם כי "אם לא בשל כל שאר הסיבות שבגינן צריך נתניהו להתפטר מראשות הממשלה, הרי שרק התנהלותו השערורייתית בעניין החזרת גופות המחבלים מחייבת זאת באופן מיידי".

לאחר התפוצצות פרשת הירי של החייל אלאור אזריה בחברון העביר ליברמן, שזמן קצר אח"כ ימונה לשר הביטחון במקומו של יעלון: "ראש הממשלה הוא באמת פה ראוי לתואר השבשבת, השבשבת האולטימטיבית. אני ראיתי את ההודעה הראשונה שלו, אחר כך הוא ראה את רוח הדברים - והתהפך", אמר ליברמן. "איך כרגע חייל יכול לצפות אפילו לחקירה הוגנת, למשפט הוגן, כשכל הגורמים המוסמכים בצבא כבר יודעים מה רוח המפקד? במקרה הזה אני חושב שקודם כול ראש הממשלה ושר הביטחון משמשים פרזנטורים של ארגון בצלם".

ליברמן המשיך במתקפה על ראש הממשלה. "אין לאיש עמוד שדרה. כל מה שהוא מנסה הוא לרצות את דעת הקהל. בכל רגע נתון הוא מנסה לנחש מה הכי טוב מבחינתו על מנת לקלוע לדעת הקהל ללא שום באמת תפיסה בסיסית. הוא חשב ככה אולי קצת לרצות את השמאל ואחר כך הבין שהלך יותר מדי. זה לא מעניין אותי, מה שמעניין שזה פגיעה חמורה באמת במוטיבציה ובמורל של חיילי צה"ל. כשראש הממשלה ושר הביטחון, כמו שציינתי לפני שהתחילה בכלל החקירה מתנפלים עליו, משתתפים בעליהום, משתתפים בלינץ' שנעשה כלפי החייל".

(צילום: עמוס בן גרשום לעמ)


בעקבות ראיון שפורסם בסוף השבוע האחרון במוסף "הארץ" זכה ח"כ בצלאל סמוטריץ' ליחס קשה מראש הממשלה. סמוטריץ' סולק מדיון על חוק ההסדרה, כך על פי הדיווח של העיתונאי עמית סגל מחדשות 2, נתניהו אמר לסמוטריץ' כי "אמרת עליי שאני לא ימין ולא אמין, אז אל תיכנס לכאן. לא רוצה לשבת איתך" והוציא את סמוטריץ' מהדיון.

סמוטריץ' אמר בראיון ל"הארץ" כי "לצערי הרב נתניהו הוא לא ימין. עד שנתניהו הגיע, היה ברור - בישראל ובעולם - שיש ימין ושמאל. כשהשמאל בשלטון אפשר לדבר על חלוקת הארץ. כשהימין בשלטון, אין על מה לדבר".

"בא נתניהו ויצר מצג שווא, שלפיו יש קונסנזוס בין הימין לשמאל לגבי פתרון שתי המדינות. זה לא נכון, זה שוחק את התודעה וגורם נזק גדול מאוד לעמדות ולאינטרסים של מדינת ישראל. אני נפגש עם נציגי קונגרס אמריקאים שאומרים לי, 'מה אתה רוצה, שאני אהיה צדיק יותר מהאפיפיור? ראש הממשלה שלך אומר 'חזון לשתי מדינות', אז אתה רוצה שאנחנו נהיה יותר ימניים ממנו?'".

"כנראה אם נתניהו היה במקומו של דוד בן־גוריון לא היתה קמה מדינה. לבן־גוריון היה אומץ: כנגד כל הסיכויים, הוא הקים מדינה" אמר סמוטריץ' אך סייג את דבריו והוסיף כי "נתניהו פועל תחת אילוצים" ואמר כי "אם הייתי ראש ממשלה הייתי מתנהג אחרת לחלוטין, אם בנט היה ראש ממשלה אני בטוח שהוא היה מתנהג אחרת לחלוטין".