הקיבוץ הדתי החליט: מאמצים את בניו ובנותיו מ'הקהילה הגאה'

תנועת הקיבוץ הדתי החליטה לקבל עליה את עיקרי מסמך 'הסדרת היחסים' בין הקהילות השונות לחבריה בעלי הנטיות החד מיניות. "אין דרך להתיר קיום יחסים בין בני אותו המין, אך אין פסול הלכתי או מוסרי בבעלי נטיות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 30/11/16 17:31 כט בחשון התשעז

הקיבוץ הדתי החליט: מאמצים את בניו ובנותיו מ'הקהילה הגאה'
הקיבוץ הדתי, צילום: הקיבוץ הדתי

תנועת הקיבוץ הדתי מחבקת את בניה ובנותיה בעלי הנטיות ההפוכות. בכנס מיוחד שנערך היום בקיבוץ בארות יצחק, קרא מזכ"ל התנועה, אמיתי פורת, למנהיגי הקהילות להתנהל מול הלהט"בים מהתנועה הקיבוצית על פי רוחו של המסמך שחיבר ארגון רבני בית הלל.

פורת אמר בכנס כי יש "לכבד את בעלי הנטיות המיניות ההפוכות, לקיים בהם מצוות ואהבת לרעך כמוך, לקבל ולהכיל אותם בקהילה ולמצוא את הדרכים לאפשר לאנשים אלו החפצים להיות חלק מהקהילה הדתית לעשות זאת". לדבריו, " מחד, הנטייה הומוסקסואלית אינה עדות לאופי רע ואסור שתהא כרוכה ברגשי אשמה מוטרפים בצער וסבל עד כדי מאיסה בחיים, לפיכך אסור שאנשים אלו יחיו בארון בחושך וצלמוות, בזיוף ובשקר כלפי עצמם וכלפי אחרים". עם זאת, הוא ציין שמתוך תפיסה מורכבת, "איסורי התורה, המסורת והתרבות היהודית שאוסרים קיום יחסים חד מיניים, במקום עומדים, ויש בהם חכמה ועומק לקיום העולם והחברה, ומכוחם יש לפעול בזהירות וברגישות גם בסוגיות הציבוריות כמו מצעדי הגאווה".

(צילום: הקיבוץ הדתי)

המסמך, שחובר על ידי ארגון רבני ורבניות בית הלל וחולק לבאי הכנס, מנסה לאזן בין הרצון שלא לתת לגיטימציה לאיסורי תורה, לבין הצורך של הקהילה לקבל את הלהט"בים בזרועות פתוחות. "איסור קיום יחסים בין בני זוג מאותו המין הוא מן התורה. התורה תורת נצח ולא תהא מוחלפת", כך נכתב במסמך, "ועל כן אין דרך להתיר קיום יחסים בין בני אותו המין". עם זאת, מציינים בבית הלל כפי שמאמצים זאת גם בקיבוץ הדתי, "על פי התורה וההלכה, המעשים אסורים ולא הנטיה", על כן, "אין פסול הלכתי או מוסרי בבעלי נטיות".

בתנועת הקיבוץ הדתי סוברים, שאין כל מניעה שחברי הקהילה הלהט"בית יוכלו לשמש בתפקידי ציבור ולהוציא ידי חובה את הרבים. מכאן ניתן להסיק שמבחינתם גם בעלי נטיות הפוכות יוכלו לשמש כשליחי ציבור, לברך בברכת הכהנים וכדומה.

מהמסמך, שבין מחבריו הוא הרב מאיר נהוראי רב מושב משואות יצחק ויו"ר רבני בית הלל, עולה כי בקרב רבני הארגון ישנה מודעות לקשיים אותם חווים להט"בים ובמיוחד להט"בים דתיים, לכן הם מכנים את בעלי הנטיות שמצליחים להישמר מן האיסור כ-"גיבורי כח עושי דבר ה'", כשלנכשלים בקשר חד מיני הם ממליצים להתייחס כפי שמתייחסים לכל מי "שנכשל באיסורי תורה וחכמים"ץ

במסמך מצויין במפורש ש-"קשר זוגי על פי ההלכה הוא בין איש לאשה", אך מי שאינו יכול לקיים קשר כזה ורוצה למצוא מפלט מן הבדידות בדמות "יחסי רעות ושותפות עם בן מינו, על הקהילה יש לבחון את אפשרות השתלבותם בה".

בכנס עצמו למדו המשתתפים מפי הרב נהוראי, על היחס ההלכתי והרבני לסוגיה זו. הפסיכולוג מאיר ברנד סיפר על ההיבטים הפסיכולוגיים ההתפתחותיים של הנטיה החד מינית. לסיום שמעו באי הכנס עדויות אישיות מפי הומואים ולסביות דתיים מעמותת שב"ל, על המקום האישי והחוויה של צעירים דתיים שגילו את נטייתם.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן